Storlek på kondensator till servodrivsteg?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?

Inlägg av Terho »

Okej det missade jag :wink: när du skriver kontinuerligt moment i nätdelen menar du kondingarna med då? isf blir det bara 9 amp då.

Okej ska läsa in mig lite till så jag är helt med i matchen sen frågar ja han :vissla:

Det är en 1 fas trafo ja har kommit över nu. Försökt hitta på en trefas ca 100vac men det var inte det lättaste.... Har en men den ger 3x140vac och det blir ju typ 200 vdc....
H.O

Inlägg av H.O »

Jag menar att du ska dimensionera nätdelen, inklusive kondensatorn, efter vad du kommer plocka ut ur nätdelen kontinuerligt. Nu vet man sällan det så då får du räkna på vad motorn FÅR plocka ut kontinuerligt, alltså 9A i det här fallet.

En anledning till extra stor kondensator kan vara för att ta hand om energin som matas tillbaka från motor och last när de bromsas in. Nu har du ju en dump-krets så det är inte heller något du behöver oroa dig för.

Om du går på CNCDrives rekomendation på 2000uF/A hamnar du då på 18000uF. Om vi räknar på det och kan leva med 5% rippel får vi 9A*0.01s/8V = 11000uF. En av Lardas 15000uF/200V kondingar räcker mer än väl till den motorn.

Vad är det för effekt på trafon?
Terho

Inlägg av Terho »

Det jag var mest fundersam över var hur mycket effekt motorn behöver under drift och det är ju inte lätt och veta som du säger.... Får ta en tång amper mätare och kolla vad belastningen blir sen när den är kopplad till en axel.

Tack nu är det mer klart hur det ligger till :)

Original trafon var på 3.5 kw till alla tre motorer men då med gamla drivstegen.

Den ja har som test trafo ligger på 1000w men nu i dagarna fick ja tag på en kompis som har trafo http://www.legoelektronik.se/index.php/ ... 3000w.html som ja får låna och sen köpa om ja ville.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det skulle ju kunna vara så med lite tur att gamla trefastrafon har Y-kopplad sekundär. Kopplas den då om till D-koppling skulle det väl bli ganska lagom spänning?

Med en enfas trafo på 1 kVA matandes en kondensatorglättad likriktare kan man få ut c:a 600-700 W kontinuerligt. Men 9 A från nätdelen blir det ju endast vid maxmoment och maxfart samtidigt, och tillfälligt är det ju inget problem att överbelasta transformatorer.
Terho

Inlägg av Terho »

Två av servo motorerna är på 7 amp och en på 9 amp men ja 3kw är nog för lite. Är bara 3 kabelfästen in och tre ut på trafon?
Skriv svar