Mäta temperatur

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
modro
Inlägg: 37
Blev medlem: 3 december 2004, 09:12:36
Ort: Småland

Inlägg av modro »

Bilen är en Golf 3 - 93 GTD, har inte sagt det innan att det ska sitta i en bil inte hellet att jag ska ha flera givare. Tänkte att kan jag bara koppla in en så är det samma sak på dom andra.

Det behövs väl inga dioder som skydd på ingångarna efter som det bara sitter givaren sen uC ?

Det blir en givare på varje ingång på uC
men vilken givare är fortfarande oklart .
Uppdaterings hastigheten behöver inte vara snabb kan räcka med en gång var 5sec eller något likande.
Senast redigerad av modro 1 december 2005, 13:03:28, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

> Det behövs väl inga dioder som skydd på ingångarna

Den elektriska "miljön" i ett fordon är ganska "smutsig".
Ddet blir lätt kraftiga transienter på kablar som fångar
upp magnetiska störkällor (t.ex startmotor och generator).

Det kan fungera i alla fall, men... :-)

Ett par motstånd och klampdioder för ett par kronor
*kan* rädda en processor för 50-100 kronor.
modro
Inlägg: 37
Blev medlem: 3 december 2004, 09:12:36
Ort: Småland

Inlägg av modro »

ok det är nog värt det så vet man att det är okej också.
ska beställa hem några olika temp givare och se hur jag löser det hela.
Senast redigerad av modro 1 december 2005, 13:03:12, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

Inte för att det stör mig, men det lär visst finnas en "regel" på forumet som säger att man inte skall "citera" från det direkt föregående inlägget... :-)
modro
Inlägg: 37
Blev medlem: 3 december 2004, 09:12:36
Ort: Småland

Inlägg av modro »

jaha okej visste inte får ta och läsa reglerna tyckte bara det var smidigt så alla ser vad man svarat på.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27426
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det förutsätts att man svarar på föregående inlägg. Vill man förtydliga så går det bra att skriva namnet på den man svarat, tex så här.

modro: Jag tycker att du ska läsa regeltråden.

Eller som sodjan gjorde. citera en liten del för att förtydliga vad men pratar om. Att citera hela inlägg generarar bara en massa onödig text.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

speakman skrev:pagge
H0ly shit, vad kallt det måste vara i Lule; spänningen givaren ger är "0,01 * (grader över absoluta 0 punkten)", och i Lule får ni ut minusspänning?! :shock:
Lm35 som jag klankade ner på ger ut en spänning proportionel mot grader celcius, lm355 som jag rekomenderade pga tidigare klakning ger ut spänning proportionell mot grader kelvin.
speakman skrev:pagge
Om man istället utgår ifrån 0 grader Celcius, så kanske man kan skicka in en Vcc/2-spänning el. dyl. som jord för att flytta potentialen?

Mvh
speakman
Förvisso går det att trixxa till, men det är inte helt lätt om man vill ha god precision. Vill man ha det på graden när vid 300K måste man ha precision av storleksordningen 1/300=0.33% och det är inte helt lätt. Helst skulle jag vilja slippa ha några andra analoga delar än sensorn.

Sen är det sant som det påpekats av andra att digitala varianter kan vara att föredra. Tänkte mig av nån anledning att A/Dn skulle sitta nära sensorn, men så är ju inte fallet i en bil, och ur störningssynpunkt skulle nog digitalt vara att föredra även om det är lite mer (dvs ej mycket mer) knyppel. Dallas kretsen jack föreslog var inte gratis men den skulle ju kunna passa bra.
gecco
Inlägg: 16
Blev medlem: 3 december 2005, 01:38:49

Inlägg av gecco »

En Nackdel med dallas sensorn är ju att den inte klarar mer än 85 C. Tänkte om du ska ha den i närheten av motorn eller så.. Termolement kanske är ett alternativ?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Det var intressant.... 85°C max....

I databladet står det nämlig 125°C max....

Fast 85°C som max med 0,5°C noggranhet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27426
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Och för att man ska kunna köra utan separat spännings matning.
gecco
Inlägg: 16
Blev medlem: 3 december 2005, 01:38:49

Inlägg av gecco »

Ja juste, så var det ja..

Och 0.5 C nogrannhet kanske inte är så viktigt i sammanhanget.
Skriv svar