Mäta temperatur
Mäta temperatur
Hej
hittade inte så mycket när jag sökte så jag frågar i stället.
någon som har lite infomation om vilka givare som man kan använda när man ska mäta utetemperatur.
Alltså det jag behöver veta är vilken givare jag ska använda och hur den fungerar. jag ska koppla givaren till en pic sen visa resultatet på en display. hur jag ska visa resulatatet på en display behärskar jag.
Tacksam för hjälp
//modro
hittade inte så mycket när jag sökte så jag frågar i stället.
någon som har lite infomation om vilka givare som man kan använda när man ska mäta utetemperatur.
Alltså det jag behöver veta är vilken givare jag ska använda och hur den fungerar. jag ska koppla givaren till en pic sen visa resultatet på en display. hur jag ska visa resulatatet på en display behärskar jag.
Tacksam för hjälp
//modro
1-Wire är trevligt om man tänker hänga på rellativt många givare (på en gemensam bus), annars är en "vanlig" givare lite enklare att hantera. Antingen en med SPI interface (digitalt) eller en som ger en spänning som beror på temepraturen (analog). Finns mängder av olika typer, välj gärna en i t.ex TO92 kapsel så blir den enkel att hantera.
Har du tillgång till en D/A i din microprosessor?
LM335 (elfa 73-266-74) är isåfall enkel och billig.
Nackdelen är att du måste kalibrera den, men det är kanske inte hela världen.
Ett enkelt sätt att kalibrera är att frysa destilerat vatten till iskuber, och sen häva iskuberna i ett glas med flytande destilerat vatten och röra om. Då borde vattnet vara i princip 0 gradigt.
på sidan 5 i databladet står det hur man kopplar kretsen.
Edit: cheezes, 3 inlägg medans jag satt å skrev :)
Edit2: A/D menar jag naturligtvis =(. Kastar alltid om D/A och A/D när jag inte tänker mig för.
Nackdelen är att du måste kalibrera den, men det är kanske inte hela världen.
Ett enkelt sätt att kalibrera är att frysa destilerat vatten till iskuber, och sen häva iskuberna i ett glas med flytande destilerat vatten och röra om. Då borde vattnet vara i princip 0 gradigt.
på sidan 5 i databladet står det hur man kopplar kretsen.
Edit: cheezes, 3 inlägg medans jag satt å skrev :)
Edit2: A/D menar jag naturligtvis =(. Kastar alltid om D/A och A/D när jag inte tänker mig för.
Senast redigerad av pagge 30 november 2005, 20:33:19, redigerad totalt 1 gång.
EDIT:
Men en DAC är absolut inget att använda till detta.. Det är såklart en ADC du behöver. Du vill ju mäta en analog spänning från din LM355 (om du väljer den)
/EDITHar du tillgång till en D/A i din microprosessor?
Men en DAC är absolut inget att använda till detta.. Det är såklart en ADC du behöver. Du vill ju mäta en analog spänning från din LM355 (om du väljer den)
Senast redigerad av karlstedt 30 november 2005, 12:33:41, redigerad totalt 1 gång.
Tja, vem vet. 
"modro" får väll förtydliga så får vi se vad DAC'en skall användas till...
EDIT : Helt rätt karlstedt ! Och av pagges inlägg så ser det mer ut som en sammanblandning, så är det... Ber om ursäkt, modro !

"modro" får väll förtydliga så får vi se vad DAC'en skall användas till...
EDIT : Helt rätt karlstedt ! Och av pagges inlägg så ser det mer ut som en sammanblandning, så är det... Ber om ursäkt, modro !
Senast redigerad av sodjan 30 november 2005, 13:04:41, redigerad totalt 1 gång.