Motorstyr med arduino?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
bearing

Re: Motorstyr med arduino?

Inlägg av bearing »

Jag påbörjade ett "piggyback" tändsystem till en fyrhjuling. Det tog pulsen från originalsystemets induktiva givare, och fördröjde denna 360° + önskad förändring. Hade i princip all mjuk och hårdvara klar, men det blev aldrig att jag provade, mycket eftersom att jag hade flera mil bort till maskinen (som inte var min).

Men jag är osäker på ifall det skulle fungerat så bra. Dom här encylindriga maskinerna har stor variation från cykel till cykel på låga varv. Dessutom ändras vinkelhastigheten i olika delar av förbränningscykeln rejält, säkert över 20% skillnad mellan förbränningscykel och kompressionscykel på tomgång.

Jag tror därför det är bra med en givare som har många pulser per varv. Fast 360 pulser tror jag är onödigt. Biltema säljer tandhjul för ABS. Dom har 48 tänder per varv, kanske duger. Tror även att en av tänderna är längre än övriga (men är osäker), så att man kan upptäcka starten på varvet. Det kan man ju fixa själv annars, genom att fila ned en tand.
Johanb

Re: Motorstyr med arduino?

Inlägg av Johanb »

Så kallade 36-1 hjul är ganska populära till insprutning/tändning på bilar (fabriksmonterade/hembyggen). Jag snubblade över en webshop som hade lite sånt nu, jag vet ingenting om shoppen mer än att de verkar sälja diverse prylar för hembyggen mm.
http://trigger-wheels.com/store/contents/en-uk/d5.html

Det är inte bara i encylindriga motorer vinkelhastigheten ändras beroende på vevaxelns vinkel, i vanliga bilar (tex 4-cyl) används detta för att detektera misständning så man bör ha ett antal pulser / varv om man vill kunna förlita sig på positionen.
Skriv svar