Men jag kör en fyrhjuling, en CF-MOTO X5. Detta är en förgasad 1-cylindrig maskin på 500cc.
Visst har den elektronisk tändning och visst fungerar den rätt bra ändå. Men man har läst lite trådar om folk som optimerat både förgasarinställningar och hängt på andra tändmoduler med lite bättre kurvor i. Detta gör mycket på motorkaraktären! Visst går effekten upp en del, men största vinsten är att de går svalare och snålare.
Nu är det dessutom en tok som byggt om till insprut och överladdning, det satte förstås igång en del tankar i huvudet på mig..
Ponera att man skulle vilja bygga ett eget styrsystem till detta, arduino säger jag då det är det jag behärskar nåt om nåt.
Men hurvida den är snabb nog eller inte har jag svårt att avgöra.
Det man minst vill ha är position på veven in, tändpuls och spridarpuls ut. Sen skulle det vara fin lyx att ha återkoppling via lambda och övertryck om man överladdar.
Tankar:
Motorn varvar väl 7000rpm max. Så det skulle ge (7000*360) * 60 = 151 200 000 pulser per sekund.. Eller 151,2MHz
Det är nog mer än vad som låter rimligt för en arduino att hinna med. Eller tänker jag fel?
Sen ska man ha en kurva som ger en tändpuls vid rätt vinkel och en kurva för spridarn, både vid vinkel men också rätt öppningstid.
Sen vill man ha återkopplingen via lambda och tryck och efter detta reglera tändning och bränsle. och en knacksensor, det vore fint.
Spontana tankar om hastigheten på mikroprocessorn?
Ja, det finns att köpa färdiga produkter. Men det var inte det jag frågade efter. Heller inte om det var lätt eller svårt.