Mäta temperatur
LM35 kräver negativ matningspännign och en A/D som hanterar negativ inspänning (vid mätning av negativa tempraturer, iaf i lule så krävs det av en utomhustermometerkarlstedt skrev: LM35 kanske?

Och för de som gottat sig åt min lilla felskrivning av D/A A/D har jag en pungspark i beredskap. Såååååå svårt borde det inte varit att ur samanhanget lista ut vad jag menade

Bekymmret med lm35 är som sagt att den ger ut negativ spänning vid negativa tempraturer. Det blir lite pilligt då din A/D omvandlare antagligen inte pallar spänningar under 0V.
LM355 ger som sagt ut
spänning = 0.01*(grader över absoluta 0 punkten).
Detta är alltid positivt. Enklare med A/D omvandlingen.
Annars är det väl mer eller mindre samma sensor.
Ang ovandlingen så har jag aldrig arbetat med PIC men allt som oftast med uC brukar det bara vara att peta på nåt register för att starta konverteringen och efter ett tag har man resultatet i nåt annat register.
LM355 ger som sagt ut
spänning = 0.01*(grader över absoluta 0 punkten).
Detta är alltid positivt. Enklare med A/D omvandlingen.
Annars är det väl mer eller mindre samma sensor.
Ang ovandlingen så har jag aldrig arbetat med PIC men allt som oftast med uC brukar det bara vara att peta på nåt register för att starta konverteringen och efter ett tag har man resultatet i nåt annat register.
Jag måste passa på att tipsa om SMT160-30!
Den är mycket enkel att använda, ger en PWM signal ut som är relativ till temperaturen.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=227425.htm
/Nicke
Den är mycket enkel att använda, ger en PWM signal ut som är relativ till temperaturen.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=227425.htm
/Nicke
Analoga givare (som alltså ger en variabel spänning ut) är alltid lite extra pyssliga. Man har att ta hänsyn till olika impedanser, förluster i kabler, eventuell buffring med opamp o.s.v. Det är nog inte fel att titta på de givare som ger en digital signal, eftersom den är mycket lättare att överföra felfritt till procesorn. Om man sedan skall välja 1-Wire givare (intre mitt val om det gäller en enstaka givare, 1-Wire kommer bäst till sin rätt vid multidrop), eller t.ex SPI/I2C är mer en smaksak. De givare som nämdes nedan/ovan som ger en variabel frekvens (eller var det variabel pulsbredd med en fast frekvens ? Croaton skrev "pwm", och jag har inte kollat,,,) är kanske inte heller fel. En frekvens (eller pulsbredd) är lätt att mäta med en timer/counter i en PIC.
Vad är det för avstånd ? Är det bara frågan om någon meter genom en fönsterkarm ?
Vad är det för avstånd ? Är det bara frågan om någon meter genom en fönsterkarm ?
pagge
H0ly shit, vad kallt det måste vara i Lule; spänningen givaren ger är "0,01 * (grader över absoluta 0 punkten)", och i Lule får ni ut minusspänning?!
Om man istället utgår ifrån 0 grader Celcius, så kanske man kan skicka in en Vcc/2-spänning el. dyl. som jord för att flytta potentialen?
Mvh
speakman
H0ly shit, vad kallt det måste vara i Lule; spänningen givaren ger är "0,01 * (grader över absoluta 0 punkten)", och i Lule får ni ut minusspänning?!

Om man istället utgår ifrån 0 grader Celcius, så kanske man kan skicka in en Vcc/2-spänning el. dyl. som jord för att flytta potentialen?
Mvh
speakman
sodjan: Nu när du ställer den frågan så blir jag lite fundersam, men det är i alla fall så att det är förhållandet mellan "etta" / "nolla" som ger temperaturen... alltså pulsbredden. Men jag ser på elfas sida att dom har angett att frekvensen även varierar mellan 1 till 4 kHz... betyder det att även frekvensen ändras?! (Jag kan tyvärr inte kolla databladet från den här datorn)
Hur som helst så fungerar dessa kretsar (SMT160-30) mycket bra, och är enkla att använda!
/Nicke
Hur som helst så fungerar dessa kretsar (SMT160-30) mycket bra, och är enkla att använda!
/Nicke
Eftersom jag i början av veckan skrev en snutt för att läsa av SMT160-30 kan jag berätta att det som är intressant är duty cyclen (D.C).
Frekvensen följer iof temperaturen med, runt 1.5Khz vid -20 och 2.9 kHz vid +23 men nånstans vid +75 grader börjar frekvensen sjunka igen! Så frekvensen ger ingen vettig information.
Mitt enda klagomål på givaren är att man måste krångla med en omräkningsformel för att komma från D.C -> temperatur. t=(D.C-0.320)/0,00470..... så egentligen är den rätt bra
Frekvensen följer iof temperaturen med, runt 1.5Khz vid -20 och 2.9 kHz vid +23 men nånstans vid +75 grader börjar frekvensen sjunka igen! Så frekvensen ger ingen vettig information.
Mitt enda klagomål på givaren är att man måste krångla med en omräkningsformel för att komma från D.C -> temperatur. t=(D.C-0.320)/0,00470..... så egentligen är den rätt bra

Japp, såg också just i databladet att frekvensen är specad som ett intervall, men den bär ingen temp info.
När det gäller omräkningsformeln, så bör man kunna anpassa sin avläsning på ett sådant sätt så att det "resultat" man får är temperaturen i valfri enhet. D.v.s utan att krångla med floating point divisioner. Allså att man anpassar avläsningstiderna så att de två omräkningsfaktorerna blir "inbyggda" i själva avläsningen. Jag har inte räknat på det i just detta fall, men det är så man brukar göra för att slippa onödiga omräkningar.
Fördelen med t.ex an SPI ansluten givare, är ju annars att man får temperaturen direkt som ett numeriskt värde...
När det gäller omräkningsformeln, så bör man kunna anpassa sin avläsning på ett sådant sätt så att det "resultat" man får är temperaturen i valfri enhet. D.v.s utan att krångla med floating point divisioner. Allså att man anpassar avläsningstiderna så att de två omräkningsfaktorerna blir "inbyggda" i själva avläsningen. Jag har inte räknat på det i just detta fall, men det är så man brukar göra för att slippa onödiga omräkningar.
Fördelen med t.ex an SPI ansluten givare, är ju annars att man får temperaturen direkt som ett numeriskt värde...
Avståndet är från ungefär växelspaken i bilen och givaren ska sitta utanför någonstans där det inte blir fartvind.
Hur fungerar det med en SPI ansluten givare ?
Kan även säga att det ska sitta fler givare än en kanske 3 eller 4, inne,ute och slutsstegs temp ska även vara med. så det kanske blir smidigare med 1-wire sensor. men går det använda dom till processorn?
många olika bud nu måste snart bestämma mig så jag kan sätta igång
Hur fungerar det med en SPI ansluten givare ?
Kan även säga att det ska sitta fler givare än en kanske 3 eller 4, inne,ute och slutsstegs temp ska även vara med. så det kanske blir smidigare med 1-wire sensor. men går det använda dom till processorn?
många olika bud nu måste snart bestämma mig så jag kan sätta igång

Senast redigerad av modro 1 december 2005, 13:04:28, redigerad totalt 1 gång.
SPI passar bättre när man bara har en enhet att kommunicera med. I²C och 1-wire är bussar som man enkelt kan koppla fler enheter till. I²C är helt klart enklare att använda än 1-wire. Fördelen med 1-wire att det räcker med endast två kablar till t ex en DS18x20 (Data+Jord), jämfört med fyra för en I²C-enhet (Data+Klocka+Spänning+Jord). En annan fördel med en 1-wire enhet är att du kan koppla ett, stort sett, obegränsat antal 1-wire-enheter till samma buss. I²C klarar väl bara 7 eller 8 likadana enheter på samma buss. En nackdel med t ex en DS18S20 är att dom är ganska dyra (ca 85 kr inkl moms på Elfa).
Växelspaken ?
Har du sagt något om någon bil tidigare ? Det måste jag ha missat...
Och 3-4 givare tror jag inte heller att jag har sett något om, du har bara
talat om en givare. Ja ja, då förändras en del förutsättningar...
När det gäller bil-elektronik, så är det kanske den mest "störiga" miljö man
kan jobba i. Detta talar för givare med en "digital" överföring (pwm, spi, i2c, 1-wire, whatever). En analog signal är betydligt besvärligare att "snygga till" innan AD omvandlaren.
1-Wire är avsett för en buss, där signalkabeln dras vidare från en node till nästa. Man kan köra med en stjärna om man håller sig inom Maxims spec, men det är mycket möjligt att dina längder ligger inom specen. Kolla app-notes hos Maxim. Jag antar att den enklaste lösningen är att dra en separat signalkabel från uC ut till varje givare.
Det är ju inte krav på något jättehög hastighet, så man skulle kunna ansluta 3-4 SPI (eller I2C) givare på egna pinnar på uC och köra SPI i programvaran (eller I2C, men I2C är lite besvärligare att köra från programvaran). Med I2C skulle de även kunna sitta på samma bus och köras från I2C hårdvaran i uC. Nu är I2C (och även SPI) konstruerade för att köras inom ett kretskort eller mellan ett par kretskort i samma apparat, så man får kolla lite på störkänsligheten och antagligen köra lite långsammare än max hastigheten.
Det finns andra bus typer (CAN) som är konstruerad för fordonselektronik, men då måste vi kvala upp i en högre division...
Antagligen lite overkill i detta fall.
Sen, eftersom det sitter i en bil, dioder m.m som skydd för ingångarna på uC mot transienter och "spikar".
Har du sagt något om någon bil tidigare ? Det måste jag ha missat...
Och 3-4 givare tror jag inte heller att jag har sett något om, du har bara
talat om en givare. Ja ja, då förändras en del förutsättningar...
När det gäller bil-elektronik, så är det kanske den mest "störiga" miljö man
kan jobba i. Detta talar för givare med en "digital" överföring (pwm, spi, i2c, 1-wire, whatever). En analog signal är betydligt besvärligare att "snygga till" innan AD omvandlaren.
1-Wire är avsett för en buss, där signalkabeln dras vidare från en node till nästa. Man kan köra med en stjärna om man håller sig inom Maxims spec, men det är mycket möjligt att dina längder ligger inom specen. Kolla app-notes hos Maxim. Jag antar att den enklaste lösningen är att dra en separat signalkabel från uC ut till varje givare.
Det är ju inte krav på något jättehög hastighet, så man skulle kunna ansluta 3-4 SPI (eller I2C) givare på egna pinnar på uC och köra SPI i programvaran (eller I2C, men I2C är lite besvärligare att köra från programvaran). Med I2C skulle de även kunna sitta på samma bus och köras från I2C hårdvaran i uC. Nu är I2C (och även SPI) konstruerade för att köras inom ett kretskort eller mellan ett par kretskort i samma apparat, så man får kolla lite på störkänsligheten och antagligen köra lite långsammare än max hastigheten.
Det finns andra bus typer (CAN) som är konstruerad för fordonselektronik, men då måste vi kvala upp i en högre division...

Sen, eftersom det sitter i en bil, dioder m.m som skydd för ingångarna på uC mot transienter och "spikar".