3D printing på glasbädd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

3D printing på glasbädd

Inlägg av Hedis »

Då det blev lite diskussion i en säljtråd så startar jag denna så får säljtråden fortsätta vara en säljtråd....

Jag har monterat en "Sörli" spegel i vår Ultimaker på jobbet.
Under denna sitter ett värmekort
28bw6k0.jpg
Det jag märkt är att man får fästproblem om man får en fet yta på spegeln. (silikonsprejen som jag smörjer axlarna med är inget bra tex. ;))
Lite syntetisk tinner brukar göra susen.
Är spegeln för ren så brukar det snarare bli problem att få loss bitarna.

Jag kör vanligtvis med 65-70 grader på bädden, omkring 230grader på hotend, printar oftast med 50mm/s och med PLA från Ultimaker.com.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Re: 3D printing på glasbädd

Inlägg av warpcore »

Bra initiativ!

Okej, intressant. Jag kör med en silikonuppvärmd bädd som jag köpt från QU-BD. På den har jag en 4mm spegel som jag torkat ren med aceton.

Får problem att fästa plasten som det är nu. Har provat mellan 80-110 grader, även om jag inte riktigt tror det är 110grader då det är väldigt VARMT. men säg att det rört sig om mellan 60-100 grader i snitt. 50 och 75mm/s och 200graders ABS plast är mina försök gjorda med.

Det går bra att skriva ute mindre bitar, kör med "The Essential Calibration Set" och har följt hans lilla guide med bitar. bara kommit till 20mm box där den gör olika infills. Prövat att köra ut lite större bitar till ytan men då lossnar det direkt.

Provade hårspray igår efter några klipp på youtube men det funkade verkligen inte alls! Inte med det hårsprayet jag hade iaf. Det jag tänker testa härnäst när jag får tid är följande:

* Ändra acceleration/hastighet då det kanske "skakar" loss lättare när det går undan i vändingarna.
* Byta temperatur på plast och bädd.
* Prova med Kaptontejp när jag kommer över en rulle.
* Byta ABS till annan leverantör (har från reprapworld som ligger och väntar)

Hoppas på att något av följande hjälper.

Jag kör med RAMPS 1.4 och Marlin v1.0 förövrigt 8)
rickarddahlstrand

Inlägg av rickarddahlstrand »

Hej,

Jag är ny här i forumet även om jag är en gammal räv i 3D-skrivarsvängen. Första skrivaren jag köpte var en Makerbot cupcake, fyra skrivare senare har jag nu landat ett billigt recensentex av denna: https://www.lulzbot.com/products/ao-101-3d-printer . I princip en Mendelmax 1.5 men med väl valda modifieringar. Mycket nöjd hittills förutom fläkten som blir jag planerar byta ut mot en tyst 120mm inom kort.

Att skriva ut på glas är rätt nytt för mig och det första jag gjorde var att ta fram rullen med kepton och tejpa hela glasskivan (se bifogad bild). Det är inte snyggt men med lite aceton var 5-6 utskrift på så sitter ABS som berget. Jag skriver mest ut med ABS eftersom det är det jag har mest av för tillfället men jag sneglar lite på soft PLA och så har jag tre rullar nylon som jag inte riktigt är kompis med ännu.

Som jag skrev så var det PET som gällde på Lulzbot men senaste tipset jag fick igår av Jeff var att spreja hårsprej direkt på glasytan. Han tipsade också om några märken (Suave 10 & Rave 4/5) även om det känns mindre användbart för oss nordbor. Det var ju senast på 80-talet som jag hade hårsprej hemma, så ifall jag ska prova det så får jag nog ge mig och handla.

Tittade på speglarna du tipsade om, det är ju väldigt smidigt att köpa grejer på IKEA men tyvärr skulle jag behöva 20 x 21,5 cm för annars når inte klämmorna fram till glaset. Enligt Jeff är det Borosilikat som gäller och jag har spanat in härdat glas, men det känns bara dyrt och onödigt så jag tar nog en tripp till glasmästaren någon dag. Någon som har tips på något billigt och bra ställe runt Södermalm i Stockholm?

Rickard.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rickarddahlstrand

warpcore skrev: * Prova med Kaptontejp när jag kommer över en rulle.
Jag har en rulle 2 cm bred Kepton med lite kvar på. Ge mig din adress så får du den på posten imorgon. Jag kommer ändå aldrig använda den.

Rickard.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Att du kör med ABS kan ju säkert ändra förutsättningarna gentemot mitt påstående om att det fungerar fint med PLA. :)

Jag får få tummen ur o försöka ladda i lite ABS någon dag o testa.
rickarddahlstrand

Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Intressant intressant!

Ska testa med kapton direkt efter rickarddahlstrands trevliga sponsring av tejp! bugar och bockar.

När vi ändå är i farten. Vad har ni testat med (med abs plast) för värme och hastigheter när ni skriver ut, och vad har ni för extruders?
Själv har jag QU-BDs mk7 kopia som jag haft stora problem med gällande filamentmatning. Gjorde en modifikation enligt någon tråd jag hittade, är iaf följande:

http://www.thingiverse.com/thing:21686

Och nu funkar det klockrent. Tappar aldrig greppet och matar konstant utan att slira. En del kvar att labba med gällande temperaturer, hastigheter osv men vore intressant att veta vad ni kör med för inställningar i slic3er eller motsvarande. Jag har ett 0.35mm hål i mitt munstycke.
rickarddahlstrand

Jag har ju precis gått över till Lulz och deras grejer men har kört mycket direct drive förr. Jag skulle säga att både Printrbot och Lulzbots känns sjukt mycket stabilare än Makerbots direct drive som jag kört förut.

Men jag tror iofs inte att mina problem med Makerbots MK6 enbart berodde på att det var direct drive. Men jag har inte byggt min QU-BD ännu så jag vet inte. Bra tips på mod, ska skriva ut den.

Lulzbot är ju snälla nog att sponsra slic3er, så det finns helt färdiga profiler att hämta hem från http://download.lulzbot.com/AO-101/soft ... 3r/config/ . Dessa har fungerat jättebra hittills. Men sedan tror jag skrivaren är i bra grundskick också. Hög kvalitet på motorer, lager och välkalibrerade feedrates.

Rickard.
malx

Inlägg av malx »

När det gäller QU-BD så kommer det relativt snart ett inlägg här på forumet från antingen jag eller korken med rekommenderade modifieringar. Vi har slagits med hans ett bra tag och sakta men säkert hittat ett antal punkter för att få den att fungera bra med olika typer av plast från olika tillverkare. (Direkt vi trodde att vi fixat allt så kom det alltid ett nytt problem då man ändrade plast, temp eller matningshastighet.)

För att återgå till trådämnet så kör jag både abs och pla på uppvärmd kapton och aceton utan större problem. ABS kan bli ett problem vid allt för stora bitar, PLA varierar med plasttyp men sitter ofta nästan för hårt.. :). Kan mycket väl bli ikeaspegel i framtiden på min X-Max, men börjar nog med en fastskruvad aluminiumplatta då det är det enda jag har hemma.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Det ser jag fram emot! Kommer själv lägga upp en projekttråd ínnan veckan är slut där jag kommer beskriva mitt strul med QU-BD extrudern.

Appro på ämnet lite. Det är ingen av er aktiva trådföljare eller annan medlemm som har en rulle PLA plast att sälja? Skulle vara intressant att prova PLA. Sen har sambon klagat lite på att det luktar "som fan" när jag skriver ut hehe :lol:
rickarddahlstrand

Jag har några rullar med PLA ifall du är intresserad. Jag ska kolla lite närmare mängd och färg ikväll.
malx

Inlägg av malx »

warpcore skrev: Det är ingen av er aktiva trådföljare eller annan medlemm som har en rulle PLA plast att sälja?
Supply3DPLA, den enda svenska leverantören (vad jag vet) får in nya rullar PLA idag. De importerar färdiga rullar från Kina och brukar ha jämförelsevist bra priser. (Jag har ingen koppling till dom annat än att jag handlat därifrån då och då)
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Cirkus 300kr för 1kg PLA inkl frakt var väl helt okej. Beställer direkt! Tack för tipset!
malx

Inlägg av malx »

Sorry, skulle sagt att deras nya PLA har ej blivit listad än. Det du ser är "resterna" som är kvar sen förr året. Det behöver inte betyda att det är dåligt men jag vet att någon modell av deras gula var väldigt svårutskriven (svår att få att fastna i bädden). Detta har jag dock bara läst om och inte testat själv. Jag skulle föreslå att du väntar på att den nya leveransen blir listad...
rickarddahlstrand

Fick mail från Bosse igår. Ny PLA finns nu i lager och uppe på webben.
Skriv svar