Du kan ju testa med ett vanligt motstånd för att vet hur stor pott du behöver.
Du ska absolut inte använda en trimpot om den ska ställas om mer än ett fåtal gånger. Motstånden behåller du lämpligtvis de du redan har. Då kommer du att kunna ställa ljusstyrkan mellan det du har nu och ett lägre värde som är beroende på potens värde. Jag tror att 500ohm är i lägsta laget. Ögat uppfattar ljus logaritmiskt, så en halvering av ljusstyrkan upplevs inte som en särskilt stor sänkning.
Dimma lysdioder med potentiometer?
Re: Dimma lysdioder med potentiometer?
Angående potten så kopplar du ihop mittbenet med ett av dom yttre och får då två anslutningar.
Det är ett gott råd att prova med motstånd för att hitta vilket värde som kan passa, sätter du dit exempelvis 1K i serie med ditt 620 ohms motstånd så vet du ju hur mycket det lyser vid max dämning, är det för lite så får du välja ett högre värde på potten...
Det är ett gott råd att prova med motstånd för att hitta vilket värde som kan passa, sätter du dit exempelvis 1K i serie med ditt 620 ohms motstånd så vet du ju hur mycket det lyser vid max dämning, är det för lite så får du välja ett högre värde på potten...
Re: Dimma lysdioder med potentiometer?
Sådärja, då var det fixat.
Det där med pottar la jag ner. Dom var ju inte märkta med värden och jag lyckades inte mäta mig till dom heller riktigt.
Så då provade jag att hänga på motstånd istället. Naiv som en nybörjare så började jag med 1000 ohm, ingen större skillnad alls, 1300 ohm, samma, 1600 ohm, samma igen
. då blev det ett 10k, något bättre men det slutade med ett på 33k ohm. Förhoppningsvis så kan dom vara på när det är mörkt ute, som det var meningen från början...
Så tack för alla glada tillrop och förslag

Det där med pottar la jag ner. Dom var ju inte märkta med värden och jag lyckades inte mäta mig till dom heller riktigt.

Så då provade jag att hänga på motstånd istället. Naiv som en nybörjare så började jag med 1000 ohm, ingen större skillnad alls, 1300 ohm, samma, 1600 ohm, samma igen

Så tack för alla glada tillrop och förslag