Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Jag skulle nog ha valt en 200v kondensator till det, då har du en lämplig marginal till kondensatorns maxspänning.
Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Ohhhhhh de blir så sjukt dyra kondingar! Känns enklare och leta efter en trefas trafo som går ner till 110v sen ta en tre fas likriktare
Men inte lätt och hitta en sådan heller....

Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Hmm, jo 160V konding till en nätdel som ger 160VDC är ju verkligen på gränsen. Det fungerar nog för att prova men jag skulle inte köra med det "i drift".
Dump-kretsen triggar väl vid 180V så då är du ju en bit över vad kondingen tål.
Nu blir jag lite konfunderad....
Om vi tittar på bilden jag lånade från Wikipedia i tidigare inlägg. Vid helvågslikritning av 3-fas, inte blir väl utspänningen högre än växelspänningens toppvärde?
Dump-kretsen triggar väl vid 180V så då är du ju en bit över vad kondingen tål.
Nu blir jag lite konfunderad....
Om vi tittar på bilden jag lånade från Wikipedia i tidigare inlägg. Vid helvågslikritning av 3-fas, inte blir väl utspänningen högre än växelspänningens toppvärde?
Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Är inte max för drivsteget 160V ändå?
Med en 220V/110V trafo (märkspänning) så blir det ju betydligt mer än så i tomgång och värsta fall på nätspänningen.
Nätspänningen tillåts att vara upp till 230V +10% = 253 V (men det är nog mycket ovanligt!)
Det blir i ett sådant fall nominellt 126,5 V ur trafon, men då märkspänningen ofta är specad vid resistiv märklast blir det ännu mer än så i tomgång. C:a 5% mer på en trafo i storleken fåtal kVA är vanligt, så då är man uppe i 133 V RMS.
Likriktat kan det alltså bli uppåt 190 V DC vid tomgång, så se upp med spänningsmärkningen!
Med en 220V/110V trafo (märkspänning) så blir det ju betydligt mer än så i tomgång och värsta fall på nätspänningen.
Nätspänningen tillåts att vara upp till 230V +10% = 253 V (men det är nog mycket ovanligt!)
Det blir i ett sådant fall nominellt 126,5 V ur trafon, men då märkspänningen ofta är specad vid resistiv märklast blir det ännu mer än så i tomgång. C:a 5% mer på en trafo i storleken fåtal kVA är vanligt, så då är man uppe i 133 V RMS.
Likriktat kan det alltså bli uppåt 190 V DC vid tomgång, så se upp med spänningsmärkningen!
Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Kanske ska ha mindre än 115v då för säkerhetsskull.... Om de blir någon peak i marknätet 

Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Menar att det en mindre konding att likriktar tre fas än att likrikta en fas....
Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Det beror på vad man menar med "växelspänningens toppvärde".H.O skrev:Nu blir jag lite konfunderad....
Om vi tittar på bilden jag lånade från Wikipedia i tidigare inlägg. Vid helvågslikritning av 3-fas, inte blir väl utspänningen högre än växelspänningens toppvärde?

Man kan ju tänka att det är de två faser som ligger längst ifrån varandra potentialmässigt i varje ögonblick som matar utgången, och toppvärdet blir ju då huvudspänningens toppvärde, precis som du säger.
Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Kan nog ha en bunt kondingar liggandes, Rifa 200v 15000uF tror jag dom är.Terho skrev:Ohhhhhh de blir så sjukt dyra kondingar! Känns enklare och leta efter en trefas trafo som går ner till 110v sen ta en tre fas likriktareMen inte lätt och hitta en sådan heller....
Om jag inte minns fel så köpte även H.O sådana till sitt bygge.
Bör även ha endel 250v, 350 och 400v kondensatorer.
Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Ohhhh nu vart ja lite ur spår med informationen.... Servomotorerna som jag har eller är tre.... En stor och två mindre men den större står det på: Vmax 176v och 9.1 amp/7.7 nm och 53 amp/45nm.
Om jag ska få reda på vad det är för watt på motorn ska jag väl räkna på den nominella amperen som är 9.1? 160 vdc x 9.1 amp så blir det 1456watt? Jag ska väl inte räkna på max effekten? då blir de ju 8480 watt....
Gamla trafon till dom gamla drivstegen som troligen är paja.... Men iaf det var trefas in i trafon sen ut 3x140v ut sen står det 3.5kw på trafon. Menas det 3.5kw på varje 140v fas eller 3.5kw delat på alla tre 140v till 1.16kw?
Om jag ska få reda på vad det är för watt på motorn ska jag väl räkna på den nominella amperen som är 9.1? 160 vdc x 9.1 amp så blir det 1456watt? Jag ska väl inte räkna på max effekten? då blir de ju 8480 watt....
Gamla trafon till dom gamla drivstegen som troligen är paja.... Men iaf det var trefas in i trafon sen ut 3x140v ut sen står det 3.5kw på trafon. Menas det 3.5kw på varje 140v fas eller 3.5kw delat på alla tre 140v till 1.16kw?
Senast redigerad av Terho 2 februari 2013, 19:24:37, redigerad totalt 1 gång.
Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Återkommer när det börjar klarna hur jag ska göraLaRdA skrev:Kan nog ha en bunt kondingar liggandes, Rifa 200v 15000uF tror jag dom är.Terho skrev:Ohhhhhh de blir så sjukt dyra kondingar! Känns enklare och leta efter en trefas trafo som går ner till 110v sen ta en tre fas likriktareMen inte lätt och hitta en sådan heller....
Om jag inte minns fel så köpte även H.O sådana till sitt bygge.
Bör även ha endel 250v, 350 och 400v kondensatorer.


Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Pratade men en tidigare i dag om mina funderingar om watten på min servo motor.... Han sa: Ska du ha fram watten så tar du spänningen x strömmen så får du watten.... När ja kollar på en dc servo motor på nätet stämmer ju inte riktigt det
36vdc och rated A 6.7 A och watt på motorn i listan står det 180 watt hos tillverkan. Enligt hans förklaring på att räkna ut det blir det ju 241.2 watt? om ja tar 36x6.7....
Hur ska ja räkna för att få fram watten på den motorn jag har? Så jag vet hur stor trafo jag behöver....

Hur ska ja räkna för att få fram watten på den motorn jag har? Så jag vet hur stor trafo jag behöver....
Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Kanske fel och räkna spänningen * strömmen för att få ut vad för effekt på en motor.... Måste väl finnas förluster med, tex att drar den 1360watt så ger den väl inte 1360watt kraft ut på axeln? (1 HK) Är det förlusten mot motorn tar för att sen ge ut det på axeln?
Mvh Terho.
Mvh Terho.
Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Kimmen,
Tack! Så blir det såklart. Jag blev osäker för jag vet att jag beställde en trafo med 3x90VAC, jag vet att jag har en tre-fas likriktare och jag vet att jag får ut ~130VDC efter glättning. Trafon är delta-kopplad och jag har inte mittpunkten/nollan ansluten, alltså har jag 90V huvudspänning och den likriktade/glättade spänning således ~130VDC.
Terho,
Precis, när en motortillverkare anger effekten så är det (eller ska vara) den mekaniska effekten som motorn kan avge. Om du tar U*I får du den elektriska effekten. Tar du mekanisk effekt dividerat med elektrisk effekt får du fram motorns verkningsgrad. Om din motor har en lindningsresistans på 2.1ohm och du kör 6.7A genom går ju 94W upp i rök så att säga (alltså omvandlas från elektrisk energi till termisk i lindningens resistans), du vet ohms lag, P=I²R. Så om du stoppar in 250W får du ut 156W som du kan göra nånting med, resten blir värme.
Till sist, 1 hästkraft är ~746W.
Tack! Så blir det såklart. Jag blev osäker för jag vet att jag beställde en trafo med 3x90VAC, jag vet att jag har en tre-fas likriktare och jag vet att jag får ut ~130VDC efter glättning. Trafon är delta-kopplad och jag har inte mittpunkten/nollan ansluten, alltså har jag 90V huvudspänning och den likriktade/glättade spänning således ~130VDC.
Terho,
Precis, när en motortillverkare anger effekten så är det (eller ska vara) den mekaniska effekten som motorn kan avge. Om du tar U*I får du den elektriska effekten. Tar du mekanisk effekt dividerat med elektrisk effekt får du fram motorns verkningsgrad. Om din motor har en lindningsresistans på 2.1ohm och du kör 6.7A genom går ju 94W upp i rök så att säga (alltså omvandlas från elektrisk energi till termisk i lindningens resistans), du vet ohms lag, P=I²R. Så om du stoppar in 250W får du ut 156W som du kan göra nånting med, resten blir värme.
Till sist, 1 hästkraft är ~746W.
Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Hittar inget i manualen om hur mycket rippel de får vara
bara optimalt U=rated+10..20% Förstår inte riktigt vad dom menar?
Får ta och skriva till dom och fråga....
Tack H.O för svaret innan var till mycket hjälp
Har läst på lite om kondingar nu och förståt att man kan seriekoppla dom så det blir väl och seriekoppla 3 st 63v för testet men frågan är om det går med 43000 uf eller om jag måste ha 70000uf som dom skriver i manualen
Mvh Terho.

Får ta och skriva till dom och fråga....
Tack H.O för svaret innan var till mycket hjälp

Har läst på lite om kondingar nu och förståt att man kan seriekoppla dom så det blir väl och seriekoppla 3 st 63v för testet men frågan är om det går med 43000 uf eller om jag måste ha 70000uf som dom skriver i manualen

Mvh Terho.
Re: Storlek på kondensator till servodrivsteg?
Seriekoppling av kondensatorer höjer spänningståligheten (eftersom den totala spänningen "delas upp" över flera kondensatorer) men kapacitansen sjunker. Om du seriekopplar 3st på vardera 10000uf/63V får du "en" på 3333uF/189V. Sen kan man behöva utjämningsmotstånd över var och en av kondingarna så att spänningen verkligen blir lika fördelad.
Som vi sagt innan, du behöver knappast dimensionera nätdelen efter hur mycket ström drivsteget KAN ge. Dimensionera efter hur mycket du kommer att ta ut. Om motor, vid max kontinuerligt moment drar 15A dimensionera efter det - inte efter 35A.
Hör med Larda om du får köpa ett par av de kondensatorerna han nämnde.
U=rated+10..20% gissar jag betyder att matningspänningen till drivsteget skall vara motorns märkspänning + 10-20% där de 10-20% extra är till för att kompensera för I*R-förluster i motorn (du vet det som blir till värme och inte mekanisk effekt) samt förluster i drivsteget.
Till sist, den nätdel du nu bygger, är det 1- eller 3-fas?
Som vi sagt innan, du behöver knappast dimensionera nätdelen efter hur mycket ström drivsteget KAN ge. Dimensionera efter hur mycket du kommer att ta ut. Om motor, vid max kontinuerligt moment drar 15A dimensionera efter det - inte efter 35A.
Hör med Larda om du får köpa ett par av de kondensatorerna han nämnde.
U=rated+10..20% gissar jag betyder att matningspänningen till drivsteget skall vara motorns märkspänning + 10-20% där de 10-20% extra är till för att kompensera för I*R-förluster i motorn (du vet det som blir till värme och inte mekanisk effekt) samt förluster i drivsteget.
Till sist, den nätdel du nu bygger, är det 1- eller 3-fas?