Primärluftspjällsreglering av vedpanna.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Teknikern
Bannad

Primärluftspjällsreglering av vedpanna.

Inlägg av Teknikern »

Jag fick ett litet delikat problem på halsen nu när jag byggt om min vedpanna till underförbränning. Pannan är stor, den rymmer en halv tramporgel eller en IKEA-byrå och det är egentligen en traditionell överförbränningspanna med dess fel och brister. Jag fick för mig att bygga om den och det blev lyckat,,,,,,,,så lyckat att den tenderar att rusa upp i överhöga rökgastemperaturer utan att släppa ut nån synlig rök.

Jag har gamla shuntmotorer liggande av typen 220 volt fram-back, vidare har jag ett gäng troligen K-givare och tänkte tota ihop nåt av dom. Det enda shuntmotorn ska göra är att stänga primärluften när rökgastemperaturen stiger över inställt värde och öppna när rökgaserna hamnar under inställt värde.

Jag tänkte mig vidare att shuntmotorn ska gå korta steg, vänta inställd tid, gå kort steg osv. så regleringen hänger med och att den inte går mellan ändlägen hela tiden. När sen brasan brunnit ut och temperaturen hamnar under 100 grader ska den stänga spjället helt.

Är det någon som har några ideer UTAN microcontroller för jag varken kan programmera eller har den utrustningen än. :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Primärluftspjällsreglering av vedpanna.

Inlägg av JimmyAndersson »

Det går utmärkt att göra en analog reglering av t.ex komparator (OP-förstärkare) och potentiometrar för max/min värde.
Nu vet jag inte hur man förstärker signalen från K-givare, men någon sitter säkert på ett schema eller länk till någon bra variant.

"Det enda shuntmotorn ska göra är att stänga primärluften"

Fick du så bra ös i pannan att du kan ha primärluften helt stängd utan att det brinner för lite (så den inte pyreldar)?
Trevligt isåfall! :)

"Jag tänkte mig vidare att shuntmotorn ska gå korta steg, vänta inställd tid, gå kort steg osv."

Mycket mycket klokt. Släpp inte den tanken.
Det tar ju som bekant en stund innan en förändring på pannan (t.ex ventil, shunt, lucka, osv) märks på elden och rökgaserna.

Har du kommit på något bra sätt att montera (de eventuella) K-givarna?
(Så de sitter fast på ett bra ställe utan att komma i kontakt med metall, eftersom de ger fel värde då.)

Kul att ombyggnaden blev lyckad!
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Primärluften måste regleras, just nu reglerar jag med att ha en lagom stor springa på luckan till vedmagasinet men när jag lägger in mer ved så rusar pannan upp hur lätt som helst i 350 grader och börvärdet är max 200 graders avgastemperatur. Shuntmotorn får styra ett spjäll som monteras på luckan.

K-givarna är långa, c:a 20 cm och har tidigare suttit i luftkanalen till en reflowugn så dom har gängfläns och ska monteras direkt till rökkanalen. Så satt dom monterade på reflowugnen.

Jag är förvånad över att pannan levererar så inih. med värme trots vedens dåliga kvalitet, det är rötved mm. från en "sanitetshuggning" jag håller på med vid en gammal gruva så askan är rena sanden pga. mineralinnehållet. Perfekt att sanda med. :D
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Enklaste är väl att styra spjällmotorn med en rökgastermostat.
Är tempen för hög så stänger motorn och vice versa.
Motorn måste gå långsamt, eller så har man en intervall timer så att motorn, typ, kör 5sec/min.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Hade det varit så enkelt hade jag använt rökgastermostaten som sitter på pannan. Vet du hur en konventionell styrning fungerar? Det är en sån som sitter på pannan, och, nej, det funkar icke.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Har inte sett någon panna med rökgastermostat men väl med vattentermostat.
Vattentermostaten styr spjället.
Har provat med både mekanisk och elektrisk. Bättre än inget.

Det är dock viktigt att den rökgas-styrda motorn går lagom långsamt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det här kanske går att fixa helt icke-elektriskt?

Bimetall som påverkas av rökgastemperaturen, som reglerar spjället/luckan.. När temperaturen går under ett visst värde så aktiveras nån slags "hake" som gör att hela anordningen släpper taget och spjället/luckan slår igen helt.

Jag har sett en sån tillsats monterad på en vattentemperaturstyrd bimetallmojäng.

P.S. dum fråga men hur är det med försäkringar å sånt om man bygger om en panna?
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

baron3d: En halvmodern fläktpanna bygger regleringen på en varvtalsreglerad fläkt så därför finns det inga spjäll eller luckor man reglerar och denna går definitivt inte att reglera med pannvattentemperaturen, den är på c:a 250 kw om den körs för fullt.

MiaM: Bimetallsreglering är uteslutet, detta är en industripanna och en sån styr man inte mekaniskt med bra resultat.

Ang. försäkringar, man får göra vad man vill bara man vet vad man gör, att det brinner hos vedeldare är bara för att dom samlat tidningar, brôte av alla slag och sopor runt pannan och att pannrumsgolvet inte sopats från vedskräp på hela vintern. Sen måste man ju ha kunskap att sköta anläggningen också, har man inte det så bygger man inte om en panna bara "sådär" utan då fortsätter man elda i det härke som finns tills sotelden är ett faktum.
Skriv svar