LED och Akrylrör
LED och Akrylrör
Jag hade tänkt köpa en del akrylrör till mynten jag har (som en sparbössa)
Nu fick man ju iden att man kanske ska sätta LED i botten och på så sätt lysa upp lite snyggare.
Frågan är tvådelad.
Jag måste väll ha relativ starka LED lampor va, tänkte en eller två lampor (en på var sida av röret eftersom jag tänkte jag skulle ha olika färger på rören)
Räcker det med att man ställer röret på LED, att man inte behöver borra eftersom tjockleken är ju inte så tjock så man vågar inte borra.
Nu fick man ju iden att man kanske ska sätta LED i botten och på så sätt lysa upp lite snyggare.
Frågan är tvådelad.
Jag måste väll ha relativ starka LED lampor va, tänkte en eller två lampor (en på var sida av röret eftersom jag tänkte jag skulle ha olika färger på rören)
Räcker det med att man ställer röret på LED, att man inte behöver borra eftersom tjockleken är ju inte så tjock så man vågar inte borra.
- Klas-Kenny
Re: LED och Akrylrör
Ett litet "problem" är att plasten bara fungerar som en ljusledare, har du inget graverat eller så på dem så kommer de knappast att lysa någonting mer än i andra änden.
Borra behövs inte, bara att montera lysdioderna tätt emot, rekommenderar ytmonterade eller med flat topp.
Borra behövs inte, bara att montera lysdioderna tätt emot, rekommenderar ytmonterade eller med flat topp.
mm har tänkt lite på det med.
Blir dock snygga ringar i ändan i toppen
Kommer inte på något annat sätt hur man skulle få det lite snyggt
Tack för ditt svar.
Blir dock snygga ringar i ändan i toppen

Kommer inte på något annat sätt hur man skulle få det lite snyggt
Tack för ditt svar.
Går väl att t.ex. rispa ringar i plasten så får man fina lysande linjer?
mm mm joo man det finns ju sådan rispknivar för att dela plastbitar, går kanske snyggt köra runt den lite överallt.
mm menar det med, att man inte skär igenom utan gör spår
Borde ju inte vara omöjligt om man tar det försiktigt.
Borde ju inte vara omöjligt om man tar det försiktigt.
Kanske det finns något sätt att etsa på?
Skuren vinyldekal man klistrar på och sen penslar på något som mattar akrylen borde fungera tycker jag. Har för mig jag sett nån som gjort liknande på spegelglas med riktigt bra resultat.
Skuren vinyldekal man klistrar på och sen penslar på något som mattar akrylen borde fungera tycker jag. Har för mig jag sett nån som gjort liknande på spegelglas med riktigt bra resultat.
Dra med sandpapper där man vill att det skall lysa fungerar hur bra som helst.
- ghost_rider