Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av Sforskarn »

Hej!

Kom över en storbildsskanner HP designjet cc800ps som skulle skrotas pga att den inte startade, inte ens displayens lysdiod tänds och inga fläktar startar.

Skruvade isär den och kontstaterade att den switchade nätdelen inte gav några fastaspänningar ut, utan bara stod och vandrade spänningsmässigt. Agget ska lämna 3.3, 5, 12 och 24V. Ingen av dessa fungerar. Nätdelen heter PPQ-1003D och tillverkare Mean Well. Har kollat med en av Mean Wells svenska distr. och fått ett pris på 2700:-. Tyckte att det till det priset så var det värt att lägga ner några timmar på att försöka få igång det själv trots att jag inte har någon erfarenhet av switchade nätagg, trots att jag flera år hållit på med elektronik.

Har inte hittat hittat något schema på det på nätet, ej heller några tips, så nu ställer jag mitt hopp till er kunniga pulare.

Som sagt så är ingen utspänning fast utan de vandrar. På kortet sitter även en lysdiod som jag antar ska indikera drift och även denna blinkar. Har mätt både med kontakterna (belastning) anslutna och bortplockade. Resulatet är det samma. Min gissning är att felet ligger på primären då ingen spänning fungerar. Låg den på sekundären så borde väl inte alla spänningar drabbas? :humm:

Någon som har erfarenhet av dessa nätagg eller denna skanner? Eller rena kunskaper om switchade nätagg som kan hjälpa mig?
Schema vore också välkommet! :bravo:
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av maDa »

Ingen aning men att ersätta de späningarna ska inte vara några konstigheter!

Vad har du för budget helt enkelt. Är det tajtast möjligast så skulle ett gammalt PC-nätagg kunna fixa merparten, samt ett extra 24V nätagg för några hundra. Vad är relevant är vilka strömmar orginal-aggregatet kan leverera med.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5792
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av hcb »

Standardtipset är att titta efter svullna elektrolytkondensatorer i nätdelen och byta dem. Det har räddat mer än en pryl.
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av Sforskarn »

Vad gäller elyter så har jag optiskt kollat dom och kan inte se vare sig någon bullighet eller några läckor. Var det första jag tittade efter när jag plockat ut agget.

Budget har jag inte reflekterat över då det mer är av pedagogiskt intresse av att lära mig mer om switchade agg, och att det bär emot att skrota en så "dyr" maskin pga. ett nätdelsfel.

Bygga om med andra nätdelar är inte heller mitt första val, då jag hellre skulle vilja kunna fixa originalet.

Alternativt ersätta med ett likvärdigt (billigare variant).

Länk till specen på agget: http://www.meanwell.com/search/ppq-1003 ... 3-spec.pdf
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av Retroperra »

På jobbet hade vi länge skrivardelen. Den såldes som Designjet 800ps. Scannern har jag ingen erarenhet av men skrivaren är helt OK. VI har gjort många fotoutställningar med den.

Numera är den skrotad och ersatt av en nyare maskin.

Kolla med HP - dom brukar ha manualer och kunnigt folk tillhands om man ringer dom. Men delarna är inte alltid särskilt billiga.
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av Sforskarn »

Jo dom har skrivaren också men den har dom behållt än så länge, jag har fått första tjing på den med om och när dom ska byta ut den. :)

Har kollat lite med HP om material, bruksanvisning var inga problem men något schema villa dom inte släppa ifrån sig. Killen jag pratade med hade heller ingen prisuppgift tillgänglig och dom ville inte sälja till privatpersoner utan hänvisde till sina reparationsverkstäder, han tippade på att om dom skulle byta nätdelen så pratade vi runt 4000:- med delar och arbete. :shock:

Detta gör mig ännu mer motiverad att fixa denna nätdel.

Ideér och hjälp tack! :idea:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av PHermansson »

Kollat så att lödningarna ser bra ut?
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av Sforskarn »

Japp grundläggande felsökning gjord.

Inga kall lödningar, inga svullna eller läckande elyter, inga synligt brända komponenter eller brännmärken på kortet, inga foliebrott, dioder alla ohmade ok, säkring hel. :humm:
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av Mathias@Åland »

Ett tips kan vara att mäta/byta den lilla elektrolytkondingen som sitter bredvid switch-IC:n på primärsidan. Denna förser switch-IC:n med ström vid uppstart och blir den dålig så orkar inte agget starta.

Det är ganska vanligt att denna konding ger upp om den sitter på ett varmt ställe, och felet brukar visa sig som att nätdelen inte längre startar efter spänningsbortfall trots att de större kondingarna är OK.

Har ingen erfarenhet av just detta agg, men har felsökt/lagat en del switchade nätdelar så nog vet man vad som brukar gå sönder.
bizon
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 mars 2011, 18:56:27

Re: Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av bizon »

Finns hos mouser.com http://se.mouser.com/ProductDetail/Mean ... 252bTjOeUH
Borde väl bli ca 1000:- med moms.

Annars, prova att byta kondensatorena på 5V och 3.3V utgången. Verkar vara dessa utgångar som regleras så om kondensatorena där är dåliga så borde det kunna ge det fel du beskriver.
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av Sforskarn »

>Mathias Agget startar upp, men verkar inte reglera som bizon svarar i sitt inlägg. Spänningen på utgångarna vandrar och är inte fasta. :humm:

>bizon Ska kolla upp dessa under kvällen. Inga synliga fel på dem men kan ju vara så att de tappat i capasistans eller fått fel ESR. Ska byta dem få vi se om det hjälper. Tack för tipset :bravo:
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av kimmen »

Jag har då sett kondensatorer vara dåliga utan några synliga tecken så nog kan det vara värt ett försök.
ElectricNooB
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06

Re: Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av ElectricNooB »

En ESR mätare är väldigt användbart i dagens "slit och släng" samhälle :D
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av Sforskarn »

Jo en sådan vore inte alls dumt då det ju sitter switchade nätagg i var och varannan pryl numera och dom är känsliga för felaktigt ESR vad jag förstått.

Några tips på någon till vettigt pris? Byggsats inga problem.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14971
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Nätdel Mean Well PPQ-1003D

Inlägg av rikkitikkitavi »

Denna sägs vara bra men mätte 22 mohm på några jag fick.provat med, de var specade till max 60 mohm.
Däremot har den skillnaden nästan aldrig någon betydelse.

http://members.upc.hu/lethanh.hung/LCFESRmero/en/
Skriv svar