Det stora problemet är risken att överskrida maxeffekten för mellanregister och diskant.Guldancistrus skrev:hur vet jag om jag överskrider max effektåligheten på dem?
Det händer i princip garanterat om förstärkaren klipper.
Mitt tips är att på något sätt se till att hålla koll på om förstärkaren klipper.
Jag vet faktiskt inte hur man "gör" idag, men antar att man spelar all musik från en dator. En idé då kan vara att köra något program som normaliserar utnivån på datorn så att musiken spelas nära datorns maxnivå, och sen prova hur högt man kan skruva upp på förstärkaren innan det distar och sen se till att hålla sig en bit under den nivån.
OBS att ett sånt prov blir "lurat" om du använder tonkontroller, loudnessknapp eller liknande på förstärkaren, eftersom ljudstyrkeutjämningen hamnar före frekvensgångpåverkan. Det gör att om du har lite bas/loudness påskrivat och får fram rätt inställning med musik som har starkast ljud kring 200Hz så kan du ändå paja högtalarna om du spelar musik som har starkast ljud kring 50-100Hz, till exempel.
Om du ska köra med detta "datortrick" så är det alltså rak inställning på tonkontroller och ingen loudness påslaget på förstärkaren, och om det behövs ratta frekvensgången med nån mjukvaruequalizer i datorn.
Men, NS-1000 är ett par riktigt bra monitorhögtalare. Det är ganska troligt att du ändå vill ha rak frekvensgång.
Om du vill spela så högt som möjligt så är ett tips att ställa högtalarna i hörn, då blir basen förstärkt av lokalen och du får starkare ljud (i basområdet) med samma förstärkare/högtalare).