LP-skivspelare; vilken är bäst att modda?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: LP-skivspelare; vilken är bäst att modda?
Jag byggde en ny plint till en Micro Solid 1. Två skivor 24mm möbelply med någon sorts gummiasfaltskiva emellan.
En del har idéer om gips vilket är lagom stumt för att dämpa vibrationer.
Kan du få tag i gamla nummer av Audio&Video (mitten av 80-talet) kan du se hur man svarvade en superduperspelare.
En del har idéer om gips vilket är lagom stumt för att dämpa vibrationer.
Kan du få tag i gamla nummer av Audio&Video (mitten av 80-talet) kan du se hur man svarvade en superduperspelare.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 17 januari 2013, 22:00:27, redigerad totalt 1 gång.
- anders_bzn
- Kontakt:
Krille356 bygger ju en fräs i stål och epoxygranit, det senare kanske hade varit något att gjuta en plit i. Man kan visst färga in det med pigment...
Lenco L75 har väl vad jag minns mellanhjul istället för drivrem. Sådana har tyvärr en förmåga att inte riktigt behålla den runda formen, speciellt om de ligger mot framförallt motoraxeln länge utan att snurra, t.ex. står i ett förråd eller så. Å andra sidan kanske (eller kanske inte?) det går fint att göra om en L75 till remdrift (då med största sannolikhet med annan motor).
Även DUAL 1019 är av typen "idle drive" med mellanhjul, såg att det finns NOS-hjul att köpa på ebay. Ligger verkligen hjulet an även när maskinen är i viloläge?
Riktigt spännande att få se vad jag har köpt. Omdömena på olika websidor varierar från en riktigt bra och robust maskin med ett bra ljud till att det är massor av rumble (från mellanhjulsdrivningen, antar jag). Det var ju i alla fall ingen förmögenhet.
Edit: Bytte "." till "?"
Riktigt spännande att få se vad jag har köpt. Omdömena på olika websidor varierar från en riktigt bra och robust maskin med ett bra ljud till att det är massor av rumble (från mellanhjulsdrivningen, antar jag). Det var ju i alla fall ingen förmögenhet.
Edit: Bytte "." till "?"
Jag vet faktiskt inte om hjulet ligger mot när den är i viloläge. Troligtvis borde det väl inte göra det, men det gäller såklart bara vid normal användning (d.v.s. då nätkabeln är inkopplad). I ett förråd kan ju nån råka ställa den i "på"-läget utan ström så att hjulet ligger mot, av misstag eller av okunnighet...
Japp, den möjligheten har slagit mig - men som sagt ... det finns NOS att få tag i - bara att hoppas att dom inte är uttorkade.
Ja, då kom skivspelaren hem till pappa. Min första tanke var: "What a piece of junk!". Strömkabeln var skarvad - men inte ihoplödd eller med sockerbit eller liknande utan tvinnad och tejpad, men för att göra det riktigt dåligt så var den ena änden av kabeln förtent men inte den andra, tur att jag rev upp skarven!
Nästa problem var att tonarmen gick sjukt trögt och efter ett par timmars letande så hittade jag felet - en plåt som håller antiscatingen låg emot och skavde. Fixade det hela och nu uppför den sig normalt i alla fall.
Det som ska göras härnäst är att smörja upp maskinen efter rengöring. Mekaniken ser ok ut. Vad är det bäst att smörja med? Jag har läst mig till att symaskinsolja är bra till tallrikslagret. Men resten då, det är ju en helautomatisk maskin så det är mycket armar och glidlager som behöver smörjas. Skulle det funka med detta:
http://www.clasohlson.com/se/Vitt-litiu ... r351010000
Man vill ju ha något som inte "grisar" (eller greasar
) ner för mycket.
Nästa projekt blir att bygga en ny plint och då har jag ytterligare en fråga:
Jag har läst att många verkar montera chassit stumt i plinten och dessutom göra plinten ordentligt stabil, stum och tung. Vad anser mina damer och herrar om detta?
Edit: Drivhjulet verkar vara ok vid okulär besiktning men skulle nog behöva mjukas upp - förslag mottages på lämpligt förfaringssätt. Isoparaffin verkar enligt Internetet vara att föredra, vad tror ni?
Edit 2: Nålen var kass så jag beställde ny pickup med nål:
Nästa problem var att tonarmen gick sjukt trögt och efter ett par timmars letande så hittade jag felet - en plåt som håller antiscatingen låg emot och skavde. Fixade det hela och nu uppför den sig normalt i alla fall.
Det som ska göras härnäst är att smörja upp maskinen efter rengöring. Mekaniken ser ok ut. Vad är det bäst att smörja med? Jag har läst mig till att symaskinsolja är bra till tallrikslagret. Men resten då, det är ju en helautomatisk maskin så det är mycket armar och glidlager som behöver smörjas. Skulle det funka med detta:
http://www.clasohlson.com/se/Vitt-litiu ... r351010000
Man vill ju ha något som inte "grisar" (eller greasar
Nästa projekt blir att bygga en ny plint och då har jag ytterligare en fråga:
Jag har läst att många verkar montera chassit stumt i plinten och dessutom göra plinten ordentligt stabil, stum och tung. Vad anser mina damer och herrar om detta?
Edit: Drivhjulet verkar vara ok vid okulär besiktning men skulle nog behöva mjukas upp - förslag mottages på lämpligt förfaringssätt. Isoparaffin verkar enligt Internetet vara att föredra, vad tror ni?
Edit 2: Nålen var kass så jag beställde ny pickup med nål:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ensten 25 januari 2013, 11:24:23, redigerad totalt 1 gång.
Jag vet att vår våg på jobbet (som har en upplösning på 0,00001 gram) står på en tung marmorplatta som ligger på sand i en trälåda som står på ett betongfundament...
Vad jag förstått är vitsen dels att den höga massan på plattan gör att den inte påverkas så lätt av vibrationer i luften, och sanden i lådan "absorberar" stomvibrationer genom friktionen mellan sandkornen.
Så jag tror att hög massa för det mesta är positivt, men det är inte tillräckligt.
Vad jag förstått är vitsen dels att den höga massan på plattan gör att den inte påverkas så lätt av vibrationer i luften, och sanden i lådan "absorberar" stomvibrationer genom friktionen mellan sandkornen.
Så jag tror att hög massa för det mesta är positivt, men det är inte tillräckligt.
Folk säger ibland att Thorens är bra.
Är det någon särskild modell man ska köpa då?
Jag hade en td 160 någonting, och den var jag inte
imponerad av.
Varvtals-knappen smäller när man byter, och ibland
så lyckades armen till den inte peta upp remmen
riktigt, så den släpade mot kanten halvvägs uppe på
rätt hjul på motorn.
Fästet för pickupen var också konstigt. Det kanske är
genomtänkt eller bra, men det var en konstig modell.
Armen slutar som ett halvt rör har jag för mig.
Är det någon särskild modell man ska köpa då?
Jag hade en td 160 någonting, och den var jag inte
imponerad av.
Varvtals-knappen smäller när man byter, och ibland
så lyckades armen till den inte peta upp remmen
riktigt, så den släpade mot kanten halvvägs uppe på
rätt hjul på motorn.
Fästet för pickupen var också konstigt. Det kanske är
genomtänkt eller bra, men det var en konstig modell.
Armen slutar som ett halvt rör har jag för mig.
Jag är helnöjd med min Thorens TD-125 + SME-arm (tror det är SME 3009) + Shure V15-pickup som jag haft sen slutet av 80-talet.
Tips nummer ett till alla som lyssnar på vinyl är att köra med orginalnålar. Jag har ett par piratnålar, några orginal fast "fel" (d.v.s. eg till M75) och dels "rätt" nål. De lite billigare orginalen som är tänkta till M75 låter visserligen lite sämre än "rätt" nål men ändå helt okej. Piraterna däremot, oj, där kan man snacka om stor skillnad i ljudkvalitet...
Tips nummer ett till alla som lyssnar på vinyl är att köra med orginalnålar. Jag har ett par piratnålar, några orginal fast "fel" (d.v.s. eg till M75) och dels "rätt" nål. De lite billigare orginalen som är tänkta till M75 låter visserligen lite sämre än "rätt" nål men ändå helt okej. Piraterna däremot, oj, där kan man snacka om stor skillnad i ljudkvalitet...
Antar att du menar "rätt" nål till respektive pickup?
- anders_bzn
- Kontakt:
Skulle man kunna få se lite bilder på underverket?
Sen undrar jag vad det sitter för en motor?
Sen undrar jag vad det sitter för en motor?
Ska rengöra imorgon så då kan jag ta lite bilder, kollar också vilken motor det är.
Gjort lite rengöring idag av spelaren och här kommer lite bilder.
Motorn:
Tyvärr kan jag inte se någon beteckning på den.
Själva elanslutningen. Någon som vet vad den bruna kabeln ska vara till, den slutar med en kopplingsplint? På insidan av locket står det: "To amp". Anslutningen till pickup. Drivlinan.
Nu är det "bara" smörjning kvar.
Motorn:
Tyvärr kan jag inte se någon beteckning på den.
Själva elanslutningen. Någon som vet vad den bruna kabeln ska vara till, den slutar med en kopplingsplint? På insidan av locket står det: "To amp". Anslutningen till pickup. Drivlinan.
Nu är det "bara" smörjning kvar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.