LP-skivspelare; vilken är bäst att modda?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

LP-skivspelare; vilken är bäst att modda?

Inlägg av ensten »

Har tänkt att skaffa en begagnad LP-spelare och bygga om den, dels för att kanske på sikt förbättra vissa saker och också för att bygga en ny plint i en still som passar mina önskemål.

Jag har kollat lite på andras byggen och det verkar vara vanligt att man bygger remdrivna lösningar. Jag har lite idéer på lösningar bland annat vad tonarmens upphängning angår. Jag kommer inte att vara hemlighetsfull med mina idéer men jag vill gärna testa innan jag avslöjar hur jag har tänkt. För att denna tråd ska leda någonstans så är min konkreta frågeställning alltså - vilken skivspelare skulle kunna fungera bra som donator av motor, tonarm och skivtallrik? Min idé är att ha en rätt låg instegsbudget och sedan lägga kulorna på moddningen. Jag vet att det förmodligen skulle vara bättre ur ljudsynpunkt att köpa en bra Thoréns-spelare, men JAG VILL BYGGA!

Önskar att jag kunde vara mer specifik, men det är så svårt när man egentligen inte vet så mycket.

En inspirationskälla är den här: http://www.altmann.haan.de/turntable/ även om jag tycker att den är osedvanligt ful!
zealotry

Re: LP-skivspelare; vilken är bäst att modda?

Inlägg av zealotry »

Är nån av dom här intressanta? https://docs.google.com/folder/d/0B5Kkb ... lTRVU/edit

Jag har några till.. skicket är varierande, fattas remmar på vissa, pickup på några, nål på andra..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Alltså... vad är det du tänkt ta från skivspelaren? Killen i den där länken verkar ju byggt allt från scratch?

Det enda som väl skulle kunna vara intressant är väl centrumpinnen på skivtallriken? :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tonarmar säljs ju löst, en vanlig kombination var t.ex. tonarm från SME på en Thorensspelare.

Vad gäller donator för själva tallriken så är det väl i stort sett så att en tung tallrik, gärna med tyngden placerad långt ut, och som har ett bra lager (torde kännas igen på att den snurrar länge om man sätter fart på den för hand med drivremmen bortplockad), borde vara ett bra val.

Vissa armar, kanske nån (t.ex. Hitachi HT-7?) på zealotrys länk, har standarden T4P för pickupen. Mitt intryck är att den standarden tog aldrig riktigt fart, det fanns nån enstaka bättre pickup att köpa men generellt kändes det lite som analoga kameror i APS-formatet, d.v.s. en god tanke men det slog inte för det var inte tillräckligt mycket bättre än allt befintligt.

Vissa andra armar, t.ex. den på Akaispelaren, troligtvis de på Dual-, Luxor-, Toshiba- och Yamahaspelarna, verkar ha "SME-fäste". Tonarmstillverkaren SME etablerade alltså en de-facto-standard för fästet mellan tonarm och pickupskal.

För lite "tyngre" HIFI-framtid så är nog en SME-kompatibel arm en bra idé.

OBS att på dessa armar så är alltså pickupskalet en lös grej som man också behöver ha förutom arm och pickup. Armarna levererades väl nästan alltid med pickupskal, och det är ju snyggast men inte alls nödvändigt att ha ett skal som matchar armen.

Några enstaka pickuper passar direkt på SME-kompatibla armar, t.ex. DJ-pickupen Ortofon Concorde.

En gissning angående zealotry spelare är att tonarm och tallrik antagligen är bättre på 70-talsspelarna än på 80-talsspelarna, fast det är ju svårt att veta.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

@Nerre; Som sagt så är det bara en inspirationskälla.

I första läget vill jag ta de väsentliga delarna; motor, arm, tallrik och bygga mig en egen plint. Sedan när jag kan spela så tänkte jag prova att göra en egen tonarm. Kanske byta till en bättre motor osv osv.

@zealotry: Absolut intressant. Låt mig gå igenom listan så återkommer jag.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

zealotry, tror jag avstår denna gång. Lencon hade varit intressant om den inte haft RIAA inbyggd.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Jag skulle nog leta en direktdriven spelare. Det blir färre saker att montera absolut plant. Med remdrift är det minst två, centrumlager och motor som måste monteras absolut plant och förstås på rätt avstånd till varandra.
Sen har du fästet för tonarmen men med en SME liknande tonarm så har du ju en fästplatta. Det blir nog lättare att montera en platta än en lös tonarmslagring. Jag inbillar mig att man fräser ner en ficka i plattans form ca 2mm.

Vad ska du använda för material i plinten? HDF?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tror jag har en inte riktigt komplett Lenco L75 i en låda här någonstans, kan det vara intressant? Första Googleträffen går till en snubbe som bygger en ny plint till en L75a...
http://www.troelsgravesen.dk/LencoL75.htm
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Jag har en Technics SL-1510, men den kanske blir för dyr för dig att mecka med :D
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Är den till salu? Om den är det, till vilket pris? Skick?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Som direkt svar på din fråga: En enkel spelare utan krusiduller.
Några förslag: Micro Solid 1, Connoisseur (en engelsk low-techspelare med bra rykte). lenco L75 kanske, en gammal Pioneer ... vad hette den LP12 eller nåt sånt. Kolla på secondhandbutiker och köp något billigt som verkar enkelt (=utan massa elektronik och mekanik).
Du behöver skivtallrik med motor och tonarm, gärna med nedsläpp.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Tack SB!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ropade in den här idag. Har fått bra kritik hos bl.a drDual
Skärmavbild 2013-01-17 kl. 18.08.29.png
Den ska renoveras och plinten som ser ut att vara från en Centrum skall bytas.

Edit: länk till Doctor Dual
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Kul att det finns fler vinylentusiaster här. Jag hoppas på en tråd om detta bygge!

Jag gjorde i ordning min Rega planar 3 för ett tag sedan men modifierade den ytterst lite, bytte mest till nya reservdelar. Det vart lite bättre fötter bara. Funderar om man inte skulle byta motorn, det verkar vara populärt på dessa.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Får väl börja med att se vilket skick den är i. Jag kommer i vilket fall som helst att bygga en ny plint/bas
Skriv svar