De minsta AVR tiny som finns - Vart hitta?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
snigelen

Re: De minsta AVR tiny som finns - Vart hitta?

Inlägg av snigelen »

> Jag har dock inte hittat något som bekräftar att USBasp stöder TPI-programmeringen.

Det har du visst, jag kan bekräfta det ;-) och det står "TPI Support" intill senaste firmware på sidan din länk till usbasp går. Det behöver dock vara den senaste versionen av firmware, samt en ganska ny version av avrdude för programmeringen

> Beträffande RESET-pinnen, kan man alltså ful-meka dit 12V från en extern spänningskälla medan
> chippet är anslutet till programmeraren och sedan köra på som vanligt via TPI?

Ja, men ta bort anslutningen mellan programmeraren och reset-pinnen först. Samt inte ha något anslutet till den pinnen som inte klarar 12V.

Så.
- Anslut 12V till reset
- Programmera med TPI
- Ta bort 12V.

Det står i databladet och det har funkat när jag har provat.

Som programmerare skulle jag hellre valt en riktig AVRISPmkII i stället för en klon för 300:-. Eller ett par usbasp kan man ju köpa ändå, efter som de knappt kostar något. Har du mer än en så kan du dessutom uppgradera firmware på den ena med den andra om det skulle bli aktuellt.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Mouser tar förresten 297 kr för en AVRISPmkII inkl. moms. Köper du samtidigt 136 st attiny10 så får du rubbet för 770 kr inkl. moms och frakt ;-). Eller andra grejjer för att komma upp i fraktfritt, gränsen är drygt 600+moms.
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Sant Snigelen, jag läser som en groda ibland... Såg just hos http://www.fischl.de/usbasp/ att TPI stöds av senaste varianten, usbasp.2011-05-28.tar.gz. Jag ska kolla detta ordentligt innan jag frågar vidare för det verkar kunna leda till en gratislösning! :) ATmega88 som används i USBasp är ju min "husprocessor" och sådana kan jag programmera med AVR Dragon. Inget märkvärdigt alls i konstruktionen i övrigt heller vad jag kan se.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Min första usbasp byggde jag med en mega88 på en kopplingsplatta för att testa med just attiny10, den funkar utmärkt. Jag hade ändå alla grejjor hemma och det tog en faslig tid innan jag fick de jag köpte på ebay.
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Den här gången har jag faktiskt försökt läsa på innan jag skriver men jag blir fasiken inte klok på vilken programvara som behövs i PC:n för att hantera USBasp i Windows. Av det jag läst har jag fått intrycket att det finns ett krångligt sätt via command-line och så fann jag en GUI vid namn eXtreme men den har en väldigt begränsad lista över vilka AVR:er som stöds. Det känns surt att lägga ut 3-4 hundralappar på AVRISP-II eller en klon om det går att svänga ihop en USBasp gratis men man ska ju begripa sig på den också... :(

Goda råd för dummies mottages tacksamt!
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Är det bara kostnaden man är ute efter att kapa och inte platsen så kostar ATmega8 på ebay mindre än en dollar styck inkls frakt...
andpe

Inlägg av andpe »

Dragon skal fungere med attiny9 og 10.. sjekk http://www.atmel.com
snigelen

Inlägg av snigelen »

Var ser du det? Varken produktsidan eller listan med Supported devices i manualen nämner TPI eller att det skulle finnas stöd för dem i dragon. Bara AVRISPmkII och STK600 nämns.
andpe

Inlägg av andpe »

http://www.fourwalledcubicle.com/AVRArticles.php

Se dokumentet om programmeringsmetoder, side 5, kapittel 1.8
1.8
TinyProgrammingInterface(TPI)
SupportedBy: 6-PinTINYAVRs(ATTINY10,etc.)
SupportedProgrammers:STK600,JTAG-ICE3,Dragon,AVRISPMKII
edit:
http://support.atmel.com/bin/customer.e ... ry&id=1410
Hmm.. hva skal man tro..
edit2:
Fikk mail fra Dean nå, og han bekrefter at dragon ikke kan TPI, men at det kun er en firmwareoppdatering som mangler for at dette er mulig. Får se om det kommer en slik oppdatering senere.
Skriv svar