De minsta AVR tiny som finns - Vart hitta?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

De minsta AVR tiny som finns - Vart hitta?

Inlägg av toffie »

Tänkte kolla om någon vet vart man kan hitta de allra minsta ATtiny.. dvs. ATtiny4/5/9/10.
Nu menar jag givetvis i någon webshop och inte vart jag ska leta för att jag tappat bort dem bland all annan elektronik ;) (vilket jag inte har förstås)
Givetvis även någon webshop som säljer till, ja.. jag är väl den enda som inte har eget företag på det här forumet.. så alltså, någon webshop som säljer till privatpersoner :)

Dessa programmeras via TPI och eftersom jag inte har någon AVRISP mkII så borde man väl hitta något schema någonstans för att skapa en egen :)
Någon som har tips på bra schema för AVRISP mkII möjligen?
ATtiny10_klein.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
atmelfan

Re: De minsta AVR tiny som finns - Vart hitta?

Inlägg av atmelfan »

http://www.fourwalledcubicle.com/AVRISP.php
Sedan behöver TPI 12V på reset om den är avslagen.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Oh se där, tackar för det!
Hittar dock inga scheman på sajten, kod finns, men inga scheman? :cry:

Vad menar du att den behöver 12V om den är avslagen? Går det att stänga av/sätta på 12V eller menar du om tinyn är avstängd?
Användarvisningsbild
atmelfan

Inlägg av atmelfan »

Om reset är avslaget så behöver den 12V på reset linjen för att kunna programmeras.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

ATtiny4/5/9/10 är rätt nya och Atmel brukar ha en förmåga att göra reklam för saker som inte ännu finns att köpa.
Attiny10 verkar finnas på Digikey men man måste komma upp i 65 EUR för att det ska bli fraktfritt.

En AVRISP mkII clon kan du göra med AT90USB162. Jag har gjort kort för såna som kan användas med programvaran
i atmelfan:s länk.
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Har det seglat upp några nya kunskaper om dessa chip? Jag är otroligt sugen på att använda dem i ett priskänsligt hobbyprojekt men vet ej hur man programmerar dem utan dyr utrustning. Jag har en AVR Dragon som jag inte använder mer avancerat än som programmerare för mina byggen. Det enda jag vet hittills om ATtiny4/5/9/10 är att de måste matas med 5V för att kunna programmeras och att interfacet har färre tåtar än det vanliga.

100 stycken ATtiny9 hemkörda och momsade för 619 kronor från Micro-Kit är ju sanslöst lockande,
förutsatt att man kan hantera dem!

https://www.microkit.se/search_result.php?qf=1841629RL+
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag vet inte hur "inkörd" du är på AVR arkitekturen, men vill bara nämna att
Microchip har en lite längre historia med 6-pin processorer i SOT23 (och mindre).
8 olika modeller för tillfället. De 2 senaste har bl.a:
- Skrivning till flash från egen kod, saknas på AVR'erna.
- Dubbla timers, enbart 1 timer på AVR.
- Upp till 512 byte RAM, 32 byte på AVR modellerna (plus 16 "registers").

http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 41566C.pdf
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 41459b.pdf
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Tack för otrohetsförslaget Sodjan! Jag har sneglat på de där pyttepicarna och de är synnerligen intressanta. Snålare på batteriet och aningen billigare än motsvarande AVR. Det är nu nästan 15 år sedan jag mekade med PIC och jag gjorde mig av med all utrustning när jag gick över till AVR för fyra år sedan. Jag är långt ifrån någon storfräsare på uP-arkitekturerna och programmering men hade hyfsad koll på 6502 för 15-20 år sedan då jag byggde egna små datorer ett par gånger. Kunde jag då måste jag kunna nu, om jag bara vill. :)

Det som i nuläget tar emot att satsa på PIC igen är att jag precis börjar komma igång med AVR och har dessutom kommit långt i projektet där jag behöver superbillig processorhjälp. Något jag minns att jag alltid fasade över med PIC är bankswitchingen, men jag antar det inte är konstigare än att se det som några extra adressbitar när man anropar subrutinerna.

Vägvalet kanske är ganska enkelt egentligen. Om jag måste skaffa dyr utrustning för att hantera ATtiny9 kan det vara en ursäkt att köpa en PICstart (eller vad de heter) för några hundringar och sedan dunka skallen i väggen medan jag försöker porta min kod till PIC-assembler eller om min gamla C-kompilator för PIC kan fungera till 10F:arna.
Men jag slipper helst.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu för tiden är det PICkit2 eller 3 man använder som ICSP på PIC.

C-kompiler finns gratis till alla PIC iom. MPLAB-X.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Du kan köpa kretsarna ifrån farnell.

https://www.microkit.se/farnell_start.php
snigelen

Inlägg av snigelen »

Den, för närvarande, minsta (fysiskt) AVR-modellen är attiny20. Den kan fås i 12 bollars WLCSP (Wafer Level Chip Scale Package) på 1.54 x 1.388 x 0.433 mm.
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Det blir ingen otrohetsaffär mot Atmel. Jag talade nyss med en av deras representanter i Sverige och han var själv osäker men fann till sist info om att AVRISP-II fungerar ihop med de TPI-försedda sexpinnarschippen. Den dokumentation jag läste via ELFA hade inte med ATtiny4/5/9/10 i devicelistan men jag fann till sist en sida hos Atmel som bekräftar att AVRISP-II stöder TPI. Det finns en specifik TPI headerkontakt på kortet för detta: http://www.atmel.no/webdoc/avrispmkii/a ... rface.html

Viktigt att komma ihåg med dessa pytte-AVR:er är att de saknar debugfunktionen och kräver 5V matning under programmeringen. atmelfan har också påpekat att man inte får stänga av RESET-pinnen om man vill få kontakt med chippet igen. Har man inte stenhårt kollat sin mjukvara och inte har den dyrare STK600 (?) med 12V programmeringsspänning får man nog betrakta ATtiny4/5/9/10 som treportars istället för fyra.

En AVRISP ser man ut att kunna få hemkörd via Microkit för 444 momsade pengar
eller hämtas i elfabutik för 406:-
Någon som känner till ett billigare ställe?
snigelen

Inlägg av snigelen »

Jo TPI funkar med AVRISPmkII och STK600. Och med senaste firmware till usbasp (finns för under $4 inkl. frakt från kina). Eller Dean Cameras AVRISPmkII klon i LUFA, som kan läggas på valfri AVR med hårdvaru-USB (ej XMega, ännu).

Om man stänger av RESET för att använda den pinnen för IO så kan man, som nämnts, lägga 12V på reset-pinnen och programmera med valfri TPI-programmerare som vanligt (utan att ansluta den till reset då). Detta funkar inte med andra AVR'er, då ISP/HVSP/HVPP är olika protokoll.
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Jag fann ovan nämnda AVRISP-klon hos Olimex som man får skattad och hemfraktad för 300 SEK:
https://www.olimex.com/Products/AVR/Pro ... R-ISP-MK2/
Kan dock ta någon vecka eller två med billigaste utlandsfrakten.

Fyra dollar från Kina låter ju annars lockande! Hittade på ebay från ca $3 inklusive frakt. USBasp tycks annars vara ytterst DIY-vänligt då schema och mjukvara finns gratis på nätet. http://www.fischl.de/usbasp/ Jag har dock inte hittat något som bekräftar att USBasp stöder TPI-programmeringen.

Beträffande RESET-pinnen, kan man alltså ful-meka dit 12V från en extern spänningskälla medan chippet är anslutet till programmeraren och sedan köra på som vanligt via TPI? Eller måste "högspänningen" samverka med programmeraren?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Såg att det blev ett fel i mitt förra inlägg, det ska vara :

- Upp till 64 byte RAM, 32 byte på AVR modellerna (plus 16 "registers").

> Något jag minns att jag alltid fasade över med PIC är bankswitchingen...

På *dessa* modeller, med så pass lite minne, så är det i alla fall bara *en* bank. :-)

Och det är en linjär 64 bytes area där *alla* positioner fungerar exakt likadant.
Alla "file register" instruktioner fungerar mot hela minnet. Inte den lite underliga
uppdelningen i AVR i "register" resp "RAM" där de olika delarna fungerar helt olika.

Visst, du har ju redan valt, men jag ville rätta mitt fel i tidigare inlägg samt
räta ut ett litet missförstånd... :-)
Skriv svar