Gammal goding-svarv- Norrhult
- ghost_rider
Re: CNC svarv, Norrhult
Fint.
Jag hittade en intressant detalj idag när jag kollade närmare på svarven.
På bilden ser man utväxlingssystemet och till höger sitter det ett kugghjul under kåpan, på detta kugghjul sitter det en liten sprint som man kan lossa och trycka in. Är detta för att ställa om utväxlingen till tum-gänga?
Man skulle kanske satsa på att renovera upp svarven, blästra bort all den fula färgen o göra den snygg som den var en gång i tiden.
På bilden ser man utväxlingssystemet och till höger sitter det ett kugghjul under kåpan, på detta kugghjul sitter det en liten sprint som man kan lossa och trycka in. Är detta för att ställa om utväxlingen till tum-gänga?
Man skulle kanske satsa på att renovera upp svarven, blästra bort all den fula färgen o göra den snygg som den var en gång i tiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är "back gear" eller lågväxel, man fäller in bakre kuggaxeln mot de främre och endera frisläpper eller sammankopplar det drevet från huvudaxeln. Lite snurrigt att förklara. Men det är alltså för att kunna komma ner i låga varv för t ex gängning.
EDIT: För övrigt verkar jag svartlistad hos leverantörer av QCTP, ännu inget svar från nummer två heller, riktigt uselt.
EDIT: För övrigt verkar jag svartlistad hos leverantörer av QCTP, ännu inget svar från nummer två heller, riktigt uselt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
ghost_rider skrev:Fint.
SKÄRPNING ANBEFALLES!!!!!
Lämna aldrig aldrig chuck nyckeln i chucken! Den ska bara användas att dra fast alt lossa sen ska den undan!
- ghost_rider
misstänkte nästan något liknade då jag märkte i alla fall att utväxlingen ändrades.
Frågan är vad utväxlingen är, finner ingen info om den utväxlingen på motorkåpan
Snart läga att installera en varvräknare på chuck axlen
Frågan är vad utväxlingen är, finner ingen info om den utväxlingen på motorkåpan

Snart läga att installera en varvräknare på chuck axlen
- ghost_rider
Tecno-- >
Jag vet!
Jag har bara väntat på att någon skall kommentera det
Kanske inte en riktig ursäkt, men svarven är inte inkopplad. Väntar på ny fekvensstyrning då det är 3-fas anslutning på den nu vilket jag inte har i min lokal. Så resterna av sladdarna sticker ut på sidan, lämnade där jag en gång klippte dom när jag köpte den för 4 månader sedan :/
Annars är jag medveten om risken och lämnar aldrig en nyckel i en maskin. Jag har sett vad som händer med en nyckel i hög hastighet.
Jag vet!
Jag har bara väntat på att någon skall kommentera det
Kanske inte en riktig ursäkt, men svarven är inte inkopplad. Väntar på ny fekvensstyrning då det är 3-fas anslutning på den nu vilket jag inte har i min lokal. Så resterna av sladdarna sticker ut på sidan, lämnade där jag en gång klippte dom när jag köpte den för 4 månader sedan :/
Annars är jag medveten om risken och lämnar aldrig en nyckel i en maskin. Jag har sett vad som händer med en nyckel i hög hastighet.
- DW
- Kontakt:
Jag tycker inte det är så farligt att ha chucknyckel i chucken. Det har jag ofta, för det går väl inte att svarva då
Har inte alla här på EF godkända maskiner men brytare för chucknyckel, fotbroms-relä osv

Har inte alla här på EF godkända maskiner men brytare för chucknyckel, fotbroms-relä osv

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är väl dumt att vänja sig vid en säkerhetsrisk som inte är bortbyggd på alla maskiner? 

-
Nyare chucknycklar har en fjäder på änden så det inte går att ha den vilandes mot chucken.
- ghost_rider
Nästa fråga, vad är det för storlek på konan på dessa maskiner?
Finns det någon tabell så att man kan mäta o jämnföra?
O hur tusan får man loss chucken? Gissar att den är 'felgängad' så att den inte skall lossna när man berarbetar något, men den sitter som ¤#"! Finns det något tjuvknep?
Finns det någon tabell så att man kan mäta o jämnföra?
O hur tusan får man loss chucken? Gissar att den är 'felgängad' så att den inte skall lossna när man berarbetar något, men den sitter som ¤#"! Finns det något tjuvknep?
MK3 i spindeln, MK2 i dubbdockan. Chucken är gängad som vanligt. Lägg i bakväxel men dra inte ur frikopplingen av drevet, stoppa i chucknyckel och dra mot dej. Gängan är nåt i stil med 1-3/4-8tpi
- ghost_rider
- ghost_rider
I och med att jag inte fick någon manual med svarven så fortsätter jag ställa dumma frågor här 
Om jag vill göra en vänstergänga, hur eller vart slår jag om så att matningen snurrar på andra hållet?
Man kan ju inte vända faserna på motorn bara, då snurrar ju chucken på fel håll?

Om jag vill göra en vänstergänga, hur eller vart slår jag om så att matningen snurrar på andra hållet?
Man kan ju inte vända faserna på motorn bara, då snurrar ju chucken på fel håll?
Om det är likadant som på Blomqvist, en spak med två kugghjul på, när man sätter spaken neråt aktiveras ett av dessa kugghjul, sätter spaket uppåt så aktiveras det andra och riktningen på matningen ändras, neutral i mitten.
Spaken sitten till vänster om spindels remskivor.
Syns hjälpligt på den här bilden.

Spaken sitten till vänster om spindels remskivor.
Syns hjälpligt på den här bilden.