Det känns som underlaget vibrerar när fingrarna stryker metallen.
Jag får den känslan när svag ström går genom mig när jag samtidigt stryker släta metallunderlag.
För säkerhets skull dubbelkollade genom att nudda kranen med undersidan av handleden, huden är mycket känsligare där för retningar och mycket riktigt:
det svider/bränner när huden nuddar kranen, lägger jag ifrån mig vispen får jag inte känslan.
Vispen är en rusta modell i kromad plast, och på något vis leder förmodligen krombeläggningen ut ström igenom skalet, trots sin "dubbelisolering" symbol.
"Spännande".
Min gamla Fluke har ingen vidare upplösning i ström-mätning utan minsta decimal är 10-tal mA. Den visar 0.00A AC innan, när jag kopplar in den i slingan pendlar den mellan 0.01-0.02A AC.
Hmm... kanske skulle testa med en likriktarbrygga och en LED, tänds den skarpt så finns det rejält med kräm!
Tänkte göra lite mer mätningar på söndag: polvända stickproppen, spänningsmätning, kanske led-testet, se om jag kan finna det nyare mätinstrumentet -den kanske har högre upplösning.
Jaha, vad göra nu, ringa till elsäkerhetsverket? mecka isär den? Gå till rusta för att byta den mot annat exemplar eller annan modell.
Vad skulle ni ha gjort?