Strömförande el-visp, hur gå vidare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Paxmax

Strömförande el-visp, hur gå vidare?

Inlägg av Paxmax »

Jag fick en bekant känsla i huden när jag idag höll i elvispen i ena handen och rörde vid kökskranen med andra handen.
Det känns som underlaget vibrerar när fingrarna stryker metallen.
Jag får den känslan när svag ström går genom mig när jag samtidigt stryker släta metallunderlag.
För säkerhets skull dubbelkollade genom att nudda kranen med undersidan av handleden, huden är mycket känsligare där för retningar och mycket riktigt:
det svider/bränner när huden nuddar kranen, lägger jag ifrån mig vispen får jag inte känslan.

Vispen är en rusta modell i kromad plast, och på något vis leder förmodligen krombeläggningen ut ström igenom skalet, trots sin "dubbelisolering" symbol.

"Spännande".

Min gamla Fluke har ingen vidare upplösning i ström-mätning utan minsta decimal är 10-tal mA. Den visar 0.00A AC innan, när jag kopplar in den i slingan pendlar den mellan 0.01-0.02A AC.
Hmm... kanske skulle testa med en likriktarbrygga och en LED, tänds den skarpt så finns det rejält med kräm! :mrgreen:

Tänkte göra lite mer mätningar på söndag: polvända stickproppen, spänningsmätning, kanske led-testet, se om jag kan finna det nyare mätinstrumentet -den kanske har högre upplösning.

Jaha, vad göra nu, ringa till elsäkerhetsverket? mecka isär den? Gå till rusta för att byta den mot annat exemplar eller annan modell.
Vad skulle ni ha gjort?
E Kafeman

Re: Strömförande el-visp, hur gå vidare?

Inlägg av E Kafeman »

Sådant är knepigt. Är du kunnig och nyfiken tekniker, beredd på att fördärva en felfri visp, kör på med vad du har i verktygsväg. Testa inte med lysdioder, använd dugliga mätistrument och som minst, införskaffa en testmejsel med glimlampa. Den kan köpas för några tior och är minimum för den som vill undersöka saker som drivs med starkström.

Annars, ta fackhjälp eller fråga RUSTAS's kundsupport om det är normalt att tandplomberna lyser när man kör igång vispen.
Är det ett verkligt fel, starkström och jordade ytor är en farlig blandning och mindre läckströmsfel kan plötsligt förändras till direktkontakt med en fas.

Bäst hade varit om du haft tillgång till en megger/isolationsprovare för att konstatera om det finns ett problem. Elektriker som pysslar med elmotorer har oftast en sådan.
Bland de vanligaste problemen brukar vara dåliga kabelavlastningar eller skadad kabelisolering med eller utan vibration,värme eller fukt. Ogenomtänkta avstörningskondensatorer som är kopplade till obefintlig intern jord är annat vanligt problem. Det är ungefär som när man kopplar in stationära datorer på ojordat uttag. Nätfiltret gör att metall-höljet svävar runt 120 Volt om inget annat jordar ner. Obehagligt men måttlig livsfara.
Om det verkligen är något trasigt eller feldesignat kan det plötsligt förvärras. Då är det dumt att själv ingå i försöksslingan men som första test hade jag använt mej av av testmejsel med glimlampa, en sådan som är avsedd att man ska sätta fingret på toppen och när mejselspetsen vidrör högspänning över 55 Volt så tänds glimlampan. Den innehåller ett seriemotstånd som ska hålla ner strömmen till ofarliga nivåer. Koppla in och kör igång elvispen utan att jorda dej själv och placera vispen på plåt-diskbänken med en torr dagstidning emellan. Nu kan du ta tag i diskbänken med ena handen och peta med mejseln på olika ställen på vispen för att om möjligt lokalisera en specifik punkt eller om hela höljet leder, dvs mejseln lyser. Om höljet är någon slags kromoxid så behövs ofta ett rätt bra kontakttryck (pressa lite med mejselspetsen) eftersom det yttre oxidlagret isolerar. Alternativt kan man ta en bit disktrasa lätt fuktad med saltvatten för att simulera hudkontakt. Testning görs på egen risk och efter eget förstånd. Om det verkligen är ett allvarligt problem kan testningen var livsfarlig, i synnerhet om ena handen är väl jordad.

Om fel konstateras/lokaliseras kan man fortsätta felsöka utan att ha vispen inkopplad till elnätet. Ställ multimetern på högsta motståndsområdet och ansluta ena proben till bägge stickproppspinnarna. Andra proben kan man nu söka runt med för att finna problem med dålig isolation. Om det är läck via kapacitanser så syns det som en resitans som stiger när man mäter. Stadigvarande resistans bör överstiga 1 MOhm. Ohm-mätning är oftast mer känsligt än att mäta ström eller AC volt.

Är du inte helt hundra på hur du ska minimera egna risker, låt bli. Hittar du något problem som kan vara seriemässigt, anmäl då det kan hjälpa andra. Ta mycket bilder och skriv ner mätresultat även om du inte ser något direkt fel. Demonterar du något kan det senare hävdas att du orsakat problemet själv om dokumentationen är slarvig.

Maskinen kan vara felfri. Strömmen du upplever förfaller röra sej om max någon mA.
Annan möjlighet, motorns magnetiseringsfält kan inducera en AC spänning på utsidans metallförkromning utan att det är fel på isolationen.
Ungefär som när man kammar sej med nylonkam. Obehaglig men relativt ofarligt.
Fenomenet kan t.o.m. orsakas av maskinens kyl-luftflöde genom plasthöljet.

Lämnar du in maskinen som trasig i lokala RUSTA-butiken, slänger de den på sopbingen. De bryr sej sällan om att felsöka. Det blir billigare att ge dej en ny visp, utan frågor. Finns en verklig brist på maskinen kommer du då inte bidra till att det upptäcks.
Anmäler du felet till Elsäkerhetsverket utan egen undersökning kommer det dröja länge innan det fastställs om det är något fel, och antagligen får du lämna in maskinen utan ersättning till Elsäkerhetsverket.

Kan du däremot med foton och annan dokumentation påvisa ett seriemässigt fel på någorlunda kunnigt sätt, ska du anmäla både till Elsäkerhetsverket och till RUSTA's centrala kundsupport. Låt det framgå i dokumentationen att den är skickad till bägge ställena.
RUSTA förväntas då väl kompensera dej för din kunniga arbetstid att felsöka samt erbjuda en bättre och säkrare produkt som ersättning till den trasiga vispen.
Senast redigerad av E Kafeman 13 januari 2013, 08:04:51, redigerad totalt 1 gång.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

1) är det plasthölje
2)hur ser mrkningen ut(foto)
3) oavsett vilket har du ett isolationsproblem

om det beror på skit.i vispen eller ett fel hade jag inte använt den. jag hade övervägt en anmälan till elsäkverket. man skall inte få så små stötar av moderna hushållsapparater, det är höga krav på isolering i dessa pga köket är en våt miljö.

jag hade inte plockat isär den om jag var 100% säker att det är ett tillverkningsfel (den skall isåfall undersökas, dokumenteras och om du öppnar och mekar med den riskerar du förstöra felet så att säga)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Installera jordfelsbrytare!

Hur gammal är vispen?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag känner igen beskrivningen och har många gångar härledd det till Y-kopplingen på en avstörd ingång. Detta ska dock inte vara fallet när det är en dubbelisolerat enhet men jag gissar på att någon antingen har tänkt till lite väl mycket, kan även vara en otillsiktat kapacitiv överledning eller ett rent fel.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Polvänder jag europroppen i uttaget så försvinner/minskas drastiskt överspänningen. 117VAC sa fluke'n innan vändning. 5,8VAC efter vändning.
90% av skalet är krom-målad plast sen är det lite svarta plastdetaljer som visp-eject, fartreglaget och del av handtaget.
Minns inte exakt hur gammal vispen är, ca 2-3 år skulle jag chansa på.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

... krom-målad plast...
Resistansmät "kromet", om det är ledande får apparaten inte ha en "dubbelisolerad"-märkning eller vara utan jordad kontakt.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Som sagt, kolla om kromet faktiskt är ledande, och om det är det - anmäl till elsäk så att de kan piska rusta med stålvajer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

NULL skrev:
... krom-målad plast...
Resistansmät "kromet", om det är ledande får apparaten inte ha en "dubbelisolerad"-märkning eller vara utan jordad kontakt.
Jodå, det får den visst, dubbelisolering har inget med materialet i höljet att göra.
I stort sett alla lampor av metall är dubbelisolerade och saknar jordad kontakt.

Frågan vi inte fått svar på är hur gammal den är, är den ny, lämna tillbaka den, alternativt skicka in den för kontroll.

Är det ett tillverkningsfel, då kan du byta ut den.
Är det ett konstruktionsfel, då är den livsfarlig.

Oavsett vilket, om du skruvar isär den är du körd för båda alternativen.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ligger det 117VAC mot höljet så är det avstörningskomponenter som ställer till det, dvs kondensatorer och det är inte tillåtet...
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Krom-lacken har väldigt lågt motstånd, 0,2 ohm säger Fluken om man mätar från ena till andra sidan på el-vispen. Om kromet då täckt hela utsidan och delar av insidan förstår jag hur den "leda ut" strömmar genom ex.vis motorns stomme via skruvfästet som kanske är krom-lackat.

Man är ju lite nyfiken hur fanken det är kopplat när bara ena polen leder ut denna halva nätspänningen matas ut i kromet?

Vispen har typ 5 lägen för rotationshastighet samt hög/låg-fart = 10 hastigheter... + "turbo knapp" = fart 10 på en gång.
Vispen är lite farlig redan från början har varit nära och trassla in fingrarna i visparna och oavsiktligt slagit på vispen då "OFF"-läget är väldigt dåligt och den halkar gärna till fart 1(eller 6 beroende på) vid minsta beröring.
TomasL skrev:Frågan vi inte fått svar på är hur gammal den är, är den ny, lämna tillbaka den, alternativt skicka in den för kontroll.
Jo, jag skrev det lite tidigare.
Paxmax skrev:Minns inte exakt hur gammal vispen är, ca 2-3 år skulle jag chansa på.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

limpan4all skrev:Ligger det 117VAC mot höljet så är det avstörningskomponenter som ställer till det, dvs kondensatorer och det är inte tillåtet...
Det behöver det inte vara det kan vara en kapacitiv eller induktiv överföring av energi till kromlacken. Isåfall är det väldigt låg ström men det känns ändå olustigt när man känner av den. Det kan också vara överledning någon annanstans i apparaten. Hursomhelst när man inte vet vad det är borde man slänga den när den är så pass gammal som den verkar vara.

Jordfelsbrytare rekommenderar jag fortfarande oavsett om den slängs eller inte.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

ja, är det kapacitv/induktiv överföring är det säkert inte några strömmar att tala om men ändå obehagligt. är det överledning är det värre, då vet man ju inte riktigt vad det är som leder och om det blir värre.

hade kontaktat inköpsstället så de ialla fall har informationen om problemet , vill de ha in den för undersökning får de väl höra av sig. de är ju juridiskt ansvariga för ev. problem som uppstår och bör inse sitt ansvar. får du inget svar så skicka den i återvinningen.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Koppla en multimeter inställd på AC ström och mät mot skyddsjord då får du svart på vitt hur mycket/lite ström det rör sig om. Börja på 10A området sedan minska...
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Limpan, jag skrev lite högre upp: "Min gamla Fluke har ingen vidare upplösning i ström-mätning utan minsta decimal är 10-tal mA. Den visar 0.00A AC innan, när jag kopplar in den i slingan pendlar den mellan 0.01-0.02A AC"

Tack allihopa för input! :) ska vi si vilket spår man orkar åka på. :tumupp:
Skriv svar