Har man något radioaktivt hemma ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Helgesson

Re: Har man något radioaktivt hemma ?

Inlägg av Helgesson »

Åk förbi nån grundskola åk7-9, dom borde ha en fysiksal med lite roligheter att mäta på. Vet att vi hade det som vi fick testa att mäta på.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag köpte uranglaskulor på ebay för 5kr st, innehåler kanske 2% uranoxid tror jag.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vart befinner du dig då?

Jag har 3 st preparat på kontoret, för test av GM förstärkare
alfa beta och gamma

Swech
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Enklast är nog dock mina förslag att använda Radondöttrar!
(Finns alltid tillhands, dessvärre, om en i olika hög grad)
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det fanns en hel del gamla glödstrumpor på eBay för ett par dollar bara, så jag tror jag beställer så man har.

Uppenbarligen har jag brist på radioaktivitet i hemmet, så det blir nog bra. :roll:

Jag fick även ett uppslag, då jag kom på att en av de anställda har kompletterat sin Glock med nattsikten och när han visade dom så var det varningstexter på förpackningen att dessa var radioaktiva.

Risken är att det är Tritum och det genererar väl bara beta-strålning, så det kanske är feltänkt ändå.
Han var inte på plats i dag, så jag kunde inte kolla med honom.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Humulus skrev:Om du har en tjock-tv så kan du torka av dammet några timmar efter den har varit på ett tag
(använd fuktad papperstuss) och mäta på den. Beroende på hur mycket Radon du har i bostaden så kan
det ge ett rätt högt utslag (radondöttrar)
När jag gick i grundskolan gjorde fysikmagistern ett experiment som gick ut på att han spände en metalltråd långt uppe i gardinen och lät sedan 2000 volt likström vara på under hela helgen. På måndagen när labben var så stängde han av strömmen och kopplade ur, men drog sedan längs med hela tråden med en fuktad papperslapp och resultatet var ordentligt sprakande radioaktivt.

Jag minns att jag tyckte det var konstigt, men det där låter ju som en variant på samma sak. Vissa joniserade partiklar dras till där en laddning är och fastnar där helt enkelt. Någon som har testat något liknande? Att det var främst radondöttrar låter som en logisk förklaring, skolan var byggd av blåbetong...
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Jo, det är som du skriver en liknande variant på samma princip.
Det är dom laddade Alfa-partiklarna som dras dit och som sedan blir kvar när de sönderfaller
och där vissa av sönderfallsprodukterna är beta, och gamma-strålande.

Eller så kan man köpa ett parti trasiga klockor, garanterat ett antal rejält
strålande:

http://www.tradera.com/reservdelsklocko ... _172281849
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

ToPNoTCH skrev:Det fanns en hel del gamla glödstrumpor på eBay för ett par dollar bara, så jag tror jag beställer så man har.

Uppenbarligen har jag brist på radioaktivitet i hemmet, så det blir nog bra. :roll:

Jag fick även ett uppslag, då jag kom på att en av de anställda har kompletterat sin Glock med nattsikten och när han visade dom
så var det varningstexter på förpackningen att dessa var radioaktiva.

Risken är att det är Tritum och det genererar väl bara beta-strålning, så det kanske är feltänkt ändå.
Han var inte på plats i dag, så jag kunde inte kolla med honom.
Det är tritium i dessa små rör , används som extremt långlivade små ljustavar i klockor,sikten och så
PF013

Inlägg av PF013 »

Dessa glödstrumpor innehåller ordentligt med toriumoxid:
http://www.ebay.com/itm/Peerless-lanter ... 0956819418

Jag har köpt en liknande sten från denna säljare, och den är så aktiv att man blev lite sugen på att skaffa en blyburk till den:
http://www.ebay.com/itm/6-18-ct-Thorite ... 0840684371

Den är tillräckligt aktiv att den ger klart utslag på min HTC Desire med RadioactivityCounter som använder kameran som sensor...
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Man ser att säljarna försöker att undvika eBays censur genom att tex.
skriva "High R_Active" istället för higly Radioactive (då hade eBay plockat auktionen...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"Very probable high energy subatomic particle ejector" ;)
Humulus skrev:Enklast är nog dock mina förslag att använda Radondöttrar!
(Finns alltid tillhands, dessvärre, om en i olika hög grad)
Hur finns de alltid till hands?

Något som kan vara knepigt är att urskilja mellan alpha, beta, gamma och neutronstrålning. Samt vilken energi de har.
Gizmo skrev:När jag gick i grundskolan gjorde fysikmagistern ett experiment som gick ut på att han spände en metalltråd långt uppe i gardinen och lät sedan 2000 volt likström vara på under hela helgen. På måndagen när labben var så stängde han av strömmen och kopplade ur, men drog sedan längs med hela tråden med en fuktad papperslapp och resultatet var ordentligt sprakande radioaktivt.
Skall tråden vara positiv eller negativt?
superx

Inlägg av superx »

ToPNoTCH skrev:Jag bygde mig en Geigermätare enligt denna sida, med lite modifieringar.
Coolt! Jag vill också bygga en. Vad har du ändrat från den designen? Funkar högspänningsdelen bra?

Har du någon bild?
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Blueint skrev: Hur finns de alltid till hands?
Något som kan vara knepigt är att urskilja mellan alpha, beta, gamma och neutronstrålning. Samt vilken energi de har.

Radongasen finns ju i luften hela tiden, därmed finns även radondöttrarna det :wink:

Att urskilja mellan de olika typerna av joniserande strålning var väl iofs inte heller det viktiga här - TS var ju
mest ute efter att testa sitt byggprojejt och se om den kunde detektera något...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

superx skrev:
ToPNoTCH skrev:Jag bygde mig en Geigermätare enligt denna sida, med lite modifieringar.
Coolt! Jag vill också bygga en. Vad har du ändrat från den designen? Funkar högspänningsdelen bra?

Har du någon bild?
Jag tror högspänningen funkar som den skall, då jag har de volt-tal man skall ha på mätpunkten.
Högspänningen har så otroligt låg ström så den är svår att mäta med multimeter direkt (står en del om det på web-sidan).

Jag tog bort allt till höger om IC2D i schemat, då det är kretsen som genererar klickljudet.
Jag behövde inte det, och även om jag velat ha det så hade jag nog låtit ATMEGA'n klicka vid puls ändå för att slippa en extra 7414N krets.

Anledningen är att mätaren skall ingå i en "Mother of all" miljö-mätningsstationer som skall mäta
allt det klassiska (vind, regn, luftfuktighet osv.) samt en del mer urflippade grejor som radioaktivitet, blixtnedslag, UV-A,UV-B, koldioxid, luftfkvalitet (eventuellt pollen halt) osv.
Allt loggas över radio till en innomhusenhet och därifrån vidare över LAN till en CACTI server för att visa graferna och sånt.

Det kommer en projekttråd när det tar fart på riktigt, den ligger trea i kö och geigermätaren är lite "tjuvstart"

Om det räcker för dig att bara ha en puls per PPM som du själv behandlar, så kan du ju få min PCB layout.
Jag gjorde en pinnad design för en gångsskull, då komponenterna i schemat var pinnade och jag inte orkade leta ekvivalenter som var SMD.

Många av komponenterna fick jag lov att skaffa i 10 pack (spole, Diod osv) så du kan nog få en del om du ger dig på att bygga.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Kort uppföljning på denna tråd.

Röret jag har är när man tittar lite nogrannare inte "expert" på alpha strålning.
Men det betyder inte att det inte detekterar den alls tydligen.

Så den ursprungliga brandvarnar tanken testades och dra på trissor det vart en markant skillnad gentemot den förmodade bakrundsstrålningen.

Desto närmare den aktiva "sensorn" i branvarnaren komm, desto fler pulser.

Så min slutsats är att konstruktionen funkar.

Tack för alla tips, dom var lärorika.
Skriv svar