Avaktivera antispinn systemet?
Re: Avaktivera antispinn systemet?
g0ry jag är redo och en mjukvarumodd t.ex. ändra värdet då lsd'n ska avaktivera sig från 85 mph till 1 mph eller ändra tillåtna värdet på skillnaden i hjulspinn mellan hjulen hade varit den bästa lösningen.
Skriv en länk eller berätta hur jag köper litteraturen jag är redo att lägga nästa termin (6 månader) på den litteraturen. Även om jag inte lyckas så kommer jag få en bättre förståelse för bilar vilket man kan ha annan nytta av så kör på med hänvisningen.
Skriv en länk eller berätta hur jag köper litteraturen jag är redo att lägga nästa termin (6 månader) på den litteraturen. Även om jag inte lyckas så kommer jag få en bättre förståelse för bilar vilket man kan ha annan nytta av så kör på med hänvisningen.
Ytterst märkliga frågor/påståenden? Du resonerar som en som aldrig kört bil överhuvudtaget.Zulbat skrev:Jag kommer hellre ifatt en bil som står still och spinner än blir påkörd bakifrån av en bil som kör fort.
Den stillastående kan man ju alltid köra mot och hjälpa lite försiktigt också. (gångfart eller mindre)
På min kärra så fungerar det att stänga av allt genom att hålla in DSC knappen i 10 sekunder. Ett tryck på knappen kopplar ur antispinn som återaktiveras över en viss hastighet.
Bilen är från 2012. 320d xdrive.
Bilen är från 2012. 320d xdrive.
Rawsezx den bilen har ett slags antispinn redan i och med 4 hjulsdrift.
Jag skulle bli mycket förvånad om det är helt mekanisk 4 hjulsdrift på någon nytillverkad bil den sköts väl helt av en dator som kopplar in och ur den eller i alla fall doserar kraften som ska vara fram.
Sedan tror jag inte du kan stänga av adb-x heller som är sagt tidigare.
Jag är dock inne nu på att det borde gå att öppna abs/dsc enheten och sätta in någon slags brytare som bryter strömmen till vissa solenoidventiler.
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-Brakes.pdf
På sid 10 verkar det som att bilar med abs bara har 8 solenoider och resten har med tc/antispinn att göra så om man sätter en brytare (pic eller transistor) så strömmen bara går de till de 8 man vill ha (abs) borde det fungera?
Någon som kan spekulera i detta?
Jag skulle bli mycket förvånad om det är helt mekanisk 4 hjulsdrift på någon nytillverkad bil den sköts väl helt av en dator som kopplar in och ur den eller i alla fall doserar kraften som ska vara fram.
Sedan tror jag inte du kan stänga av adb-x heller som är sagt tidigare.
Jag är dock inne nu på att det borde gå att öppna abs/dsc enheten och sätta in någon slags brytare som bryter strömmen till vissa solenoidventiler.
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-Brakes.pdf
På sid 10 verkar det som att bilar med abs bara har 8 solenoider och resten har med tc/antispinn att göra så om man sätter en brytare (pic eller transistor) så strömmen bara går de till de 8 man vill ha (abs) borde det fungera?
Någon som kan spekulera i detta?
Det finns många moderna 4wd-bilar som inte har elektroniskt styrd 4wd, dessutom är det ofta låssasfyrhjulsdrift som är typ ren framhjulsdrift och sen en klen viskokoppling som kan skicka bak några få procent kraft till bakhjulen, vilket i praktiken är enhjulsdrift. (alltså ett framhjul, efterssom diffen fram förstås är öppen också.)
..Mycket vanligt på stadsjeepar av nån märklig anledning, kanske för att det är viktigare med 4wd-märket än att ha nåt som fungerar ?
..Mycket vanligt på stadsjeepar av nån märklig anledning, kanske för att det är viktigare med 4wd-märket än att ha nåt som fungerar ?
Begreppsförvirring;
Nu är jag dock ingen rallykalle ute på vägarna och endast testat systemet när snön kom under ett begränsat tillfälle, men det var liktydiga egenskaper som en gammal 325ix som jag hade i
ägo för ett tiotal år sedan. (dock så hade den e30:n lamelldiff bak och viskodiff fram med viskokoppling mellan fram och bak, kraftfördelning 37% fram och 63% bak).
Rent spontant hur ska du göra på sommaren? Med din logik så kommer det ju att gå ruskigt fort!
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men hur som, trycker jag på knappen en gång så kopplas antispinn ur, och det var väl den önskvärda funktion ville koppla ur enligt din trådstart?den bilen har ett slags antispinn redan i och med 4 hjulsdrift
Nu är jag dock ingen rallykalle ute på vägarna och endast testat systemet när snön kom under ett begränsat tillfälle, men det var liktydiga egenskaper som en gammal 325ix som jag hade i
ägo för ett tiotal år sedan. (dock så hade den e30:n lamelldiff bak och viskodiff fram med viskokoppling mellan fram och bak, kraftfördelning 37% fram och 63% bak).
Rent spontant hur ska du göra på sommaren? Med din logik så kommer det ju att gå ruskigt fort!
Här visar en kille upp eds på audi (samma princip som bmw adb- "Automatic Differential Brake")
Man hör tydligt hur bromsarna aktiveras och senare i videon även hur abs pumpen bygger upp trycket.
bmw har en liknande funktion som heter adb.
Att bromsen aktiveras är som jag ser det antispinn även om inte motorn stryps. Det som går att stänga av är motorstrypningsfunktionen.
Kolla här igen
http://www.bmw.com/com/en/insights/tech ... brake.html
"If the sporting driver chooses to deactivate DSC or DTC, he still has the benefit of ADB-X, which then focuses on maximum forward drive and applies braking force only"
(Ledsen för upprepning men jag får samma fråga hela tiden)
Du nämner också något om att du tidigare hade lamelldiff det är också enligt mitt sätt att se det ett slags antispinn och på 1980 och 1990-talet så marknadsförde Volvo sin tilvalsutrustning mekanisk lamelldiff som ett slags antispinn. Jag vill som sagt varken ha mekanisk eller elektrisk antispinn inkopplad alltså ska det vara i det närmaste enhjulsdrift.
Men mitt förslag om att strypa strömmen till enskilda solenoidventiler inuti abs/dsc styrenheten skulle inte det fungera? Eller sitter allting så ihopbyggt att det inte går att sätta på någon egen strömbrytare?
Man hör tydligt hur bromsarna aktiveras och senare i videon även hur abs pumpen bygger upp trycket.
bmw har en liknande funktion som heter adb.
Att bromsen aktiveras är som jag ser det antispinn även om inte motorn stryps. Det som går att stänga av är motorstrypningsfunktionen.
Kolla här igen
http://www.bmw.com/com/en/insights/tech ... brake.html
"If the sporting driver chooses to deactivate DSC or DTC, he still has the benefit of ADB-X, which then focuses on maximum forward drive and applies braking force only"
(Ledsen för upprepning men jag får samma fråga hela tiden)
Du nämner också något om att du tidigare hade lamelldiff det är också enligt mitt sätt att se det ett slags antispinn och på 1980 och 1990-talet så marknadsförde Volvo sin tilvalsutrustning mekanisk lamelldiff som ett slags antispinn. Jag vill som sagt varken ha mekanisk eller elektrisk antispinn inkopplad alltså ska det vara i det närmaste enhjulsdrift.
Men mitt förslag om att strypa strömmen till enskilda solenoidventiler inuti abs/dsc styrenheten skulle inte det fungera? Eller sitter allting så ihopbyggt att det inte går att sätta på någon egen strömbrytare?
Aja jag får väl även jag upprepa mig igen. Det ända sättet att stänga av E-diff är att koda bort de. Och efter som du inte har undersökt saken själv får jag väl ge en liten hint om vart du ska vända dig... http://www.car-coding.de/
Fast när det kvarvarande drivhjulet börjar spinna, och den "elektroniska diffbromsen" försöker bromsa det hjulet för att få över kraft till det andra drivhjulet så kan det nog bli lite knepigt.rawsezx skrev:Ett bättre förslag är väl att montera bort en drivaxel...
Bäst är nog helt enkelt att lära sig köra bil. Verkar det halt? trampa till på gas/broms och kolla.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja, kan det bli enklare?Bäst är nog helt enkelt att lära sig köra bil