Rysk svartvit TV från 1976

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150

Rysk svartvit TV från 1976

Inlägg av YD1150 »

Nu blir det lite nostalgi!

Några bilder på en rysk 5-tums svartvit TV från mitten på 1970-talet (1976 tror jag den är ifrån)
Den går på 12V 0,5A vilket ger en effektförbrukning på 6W.

Så här ser TV:n ut. Ytterhöljet har jag aldrig haft så det är okänt vad som hände med det.
BIMEX1000.jpg
Fick tag på en TV till i bra skick för något år sedan.
BIMEX1000x2.jpg
Servicevänligt på den tiden :tumupp:. Alla delar lättåtkomliga.
TVn öppnad.jpg
Ett av kretskorten med rysktillverkade komponenter.
Ett av korten.jpg
Högspänningstrafon.
HSP trafo.jpg
Bildrörets märkning.
Bildröret.jpg
Elektronkanonen, den är rätt smal!
Bildrörshalsen.jpg
Några närbilder på komponenter:
Konding 500uF 10V.jpg
Transistorer
Rysk transistor1.jpg
Rysk transistor2.jpg
Rysk transistor3.jpg
Tillverkare
Loggan.jpg
Är det någon som känner igen märket?
Dessa såldes väl under olika namn på 1970 och kanske 1980-talet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Rysk svartvit TV från 1976

Inlägg av AndersG »

Inte sett just denna, men jag minns att butiken jag jobbade i sålde Yonost 14" Tvn, röda plastsaker och radioapparater från Riga.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Känner inte till MPI -som det väl betyder-men kanske tillverkade de avancerade grejor som raketer också....
Mashpriborintorg är ju egentligen ett namn på en exportorganisation och är inget företag i sig.Vi som handlade på Deltron en gång i tiden minns väl de ryska mätinstrumenten.Det stod Mashpriborintorg på dem också.
http://www.ebay.com/itm/OLD-USSR-RUSSIA ... 0390927375
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ja leta runt efter MPI förut men hitta inget - den översatta stavningen blir ju så.

Säkert ingen highteck monitor som finns kvar ens i molekyler :mrgreen:

Samlarvärde kanske
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Cool!

Har den där B/G-standard för ljudbärvågen (d.v.s. det som användes i alla västländer med 50Hz-system förutom UK och Frankrike men inklusive östtyskland), eller har den D/K-standard (d.v.s. det brusar bara om du kör en vanlig "svensk" RF-signal till den)?
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Oj en Bimex! Såna satt jag och lagade som tonåring på Åhrmans radio & TV-verkstad i en källarlokal i Majorna (Göteborg) när jag pryade i grundskolan, tror det var 1979 eller nåt sånt. Bytte nog mest kanalväljare, och även bildrör nån gång.
Kom ihåg att högspänningstransistorn (på bilden "Rysk transistor2.jpg") hade läckström åt alla håll så det var inte lätt att veta om den var hel eller inte. De flesta transistorerna hade höljen som var gjorda av pressad plåt (såg ut som små UFO:n med 3 ben).
Har jag tur finns schemat till den kvar någonstans i mina gömmor (fick ett ex när jag var där).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Märkligt namn, har man tagit ett namn med latinska bokstäver för utlandsbruk? Jovisst har man det. Kuligt!

Ryska företag var ofta uppbyggda som kombinat där man hade olika och skilda funktioner. Man kanske tillverkade möbler men var tvubgna att hålla sig med en lastbilsflotta för att kunna leverera prylarna, en hel teknikstab för att serva, bygga om och konstruera maskiner och någonstans blev det över för produktion av något som kanske kom från teknikstaben.

Jag kan tänka mig att det funnits bautafabriker där man framställt allehanda elektriska utrustningar och där man haft kapacitet att sno ihop TV-apparater för kanske både export och inhemsk marknad.
MaschPriborIntorg ska troligen utläsas som Maschin-Pribor-InTorg, alltså maskin-utrustnings-försäljning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Soundbrigade: Har du nåt tips om nån webbsite som berättar mer om sovjetisk elektronik & co, som är skriven på engelska, tyska eller kanske till och med svenska/danska/norska? Jag har redan läst typ "allt" på leningrad.su. Den siten är iofs rätt intressant men den visar bara saker om produkterna, men inte så mycket om hur allt var organiserat / hängde ihop. Lite känsla för underliga affärsuppgörelser mellan företagen har jag fått när jag för länge sen läst på om det sovjetiska dieselelektriska smalspårsloket TU2, men det säger ju inte allt. (Sidospår: det loket är ett praktiskt exempel på att man använde vad som fanns istället för att ta fram specialgrejer till saker med små serier. Golvet i loket är klätt med nån slags plastmatta som av mönstret att döma var avsedd som nån slags universalplastmatta, vet inte om den var för typ offentliga lokaler eller kanske för hemmabruk. :wink: ).

Det var väl den sovjetiska modellen som DDR kopierade. Man kan ju jämföra lite med det som berättas (på tyska) på Robotrontechnik.de, där det med all önskvärd tydlighet framgår att diverse olika företag tog fram sina egna datorgrejer. Det kanske var lättare att köpa komponenterna än kompletta maskiner, eller så kanske det fanns andra skäl?

Hade Sovjet nåt gemensamt namn på all hemelektronik? I DDR hette allt "RFT" (iaf efter att det blivit lite uppstrukturerat på 50-60-talet, tror jag. Jag har dålig koll på det som producerades på rörtiden). Det verkar som att små grejer som t.ex. transistorradioapparater (både batteridrivna och nätdrivna) kunde tillverkas lite var som helst, men grejer som kräver speciella komponenter (TV-apparater -> bildrör, speciellt färg-TV, eller lite krångligare mekanik -> bandspelare och kanske även skivspelare) bara gjordes av någon enstaka fabrik.

Ännu mer sidospår:
Jag har en sånhär Robotron/RFT Streletta RR1301 (som jag köpte för typ €10 eller nåt sånt i Berlin för 9 år sen :wink: ). Jag har den "inte så coola" modellen med grå istället för svart front. En otroligt märklig grej med den är att den inte har nån slags batteridriftmöjlighet alls trots att det egentligen är en "transistorradio". Även om man inte har betalat för att få se schemorna ordentligt på den webbsiten så ser man ju ändå att nätspänningen går in direkt till en trafo och sen likriktas och glättas, där hade man kunnat mata in batterispänning. En lite lustig grej är att trots att det är en enkel transistorradio så har den en riktig nätströmbrytare före trafon, ingen standbyenergitjuv här inte. Notera också att den har "riktiga" kontakter för antennanslutningen. Den medföljande antennsnutten hade en kontakt helt utan dragavlastning för antennsnöret. Invändigt märks det att den inte är ett västbygge på sånt som att den har en lysdiod som skalindikator och en IC-krets som LF-slutsteg men samtidigt har en vridkondensator värdig vilken rörbestyckad radio som helst (kolla sista bilden på den länkade sidan). Dessutom har den sådär DDR-typiska lite klenare anslutningskablar som man annars bara hittar i icke-östblock-grejer om man tittar i "miniatyr"-grejer (typ en freestyle eller liknande). Antagligen ett sätt att spara på både plast och koppar. Undrar hur mycket plast och koppar som slösas i onödan på onödigt grova kablar internt i apparater eftersom det inte finns nån de-facto-standard för riktigt klena kablar i väst?

Ursäkta sidospåret :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en rysk servicebok hemma med massa info om radio- och TV-apparater. Köpte den mest för att det finns en skaplig rörlista på framför allt lite äldre och udda rör.
Det fanns i Ryssland en massa fabriker över hela landet och man skapade apparater med olika namn. Jag vet inte om fabriksnamnen hade med modellnamnen att göra. namnen var lite lagom fantasifulla såsom Raduga (Regnbåge), Orion, Sveta (Ljus), Lutch (Stråle).

Jag var hembjuden till en underbar gammal man som hade konstruerat landets första high-endförstärkare - Brig. Jag vill minnas att den byggdes på en fabrik där man mest sysslade med militärelektronik. När konstruktörerna skulle ha ett godkännande från högsta ort, visste man att ansvarig minister var svag för jazz varför förstärkaren (prototypen) demades med allehanda jazzskivor ...
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Pen sådan har jag haft. Gav mig många tvtimmar i smyg i början på 80 talet. Jag hade rött chassi på min dock.
Skriv svar