Att pulsa fram mer kräm ur en LED.
Att pulsa fram mer kräm ur en LED.
Att man ska kunna ge en lysdiod hög ström under kort tid & på så sätt utnyttja ögats tröghet så att det ser ut som lysdioden lyser starkare låter ju rimligt i teorin, men funkar det rent praktiskt?.
Jag har nu labbat med en 555a & krämat ut ca 5-10ggr högre ström till en led med en pulsbrädd på 10/90% men jag kan fasen inte se någon skillnad på ljusstyrkan!. Jag har även testat frekvenser mellan 200hz-20Kz men ingen större skillnad där häller.
Vad gör jag för fel tro?, Är det någon här som har testat detta i praktiken ?.
Edit..
Lite fakta om kopplingen.
Matningsspänning 5V / effektransistor (darlington) på utgången / backupp lytar som gämnar ut strömm till kretsen...
Jag har nu labbat med en 555a & krämat ut ca 5-10ggr högre ström till en led med en pulsbrädd på 10/90% men jag kan fasen inte se någon skillnad på ljusstyrkan!. Jag har även testat frekvenser mellan 200hz-20Kz men ingen större skillnad där häller.
Vad gör jag för fel tro?, Är det någon här som har testat detta i praktiken ?.
Edit..
Lite fakta om kopplingen.
Matningsspänning 5V / effektransistor (darlington) på utgången / backupp lytar som gämnar ut strömm till kretsen...
Nä, nu börjar jag tro att detta är en myt.
När jag matar lysdioden med 100mA konstant, så lyser den skitstarkt.
När jag pulsar lysdioden med 100mA Så att medelströmen hamnar på 20mA då lyser den precis lika starkt som om den matades med konstant 20mA.
När jag matar lysdioden med 100mA konstant, så lyser den skitstarkt.
När jag pulsar lysdioden med 100mA Så att medelströmen hamnar på 20mA då lyser den precis lika starkt som om den matades med konstant 20mA.
Senast redigerad av Fagge 21 november 2005, 15:43:28, redigerad totalt 1 gång.
Enligt databladet jag har från China Semiconductor ska man, vid samma genomsnittliga ström, "se" en dubbel så stark LED om man har en duty-cycle om 10%.
Att ögat sedan är olinjärt är en annan sak, man kan just precis se en fördubbling.
Sen gör du nog fel ändå: hur långt ifrån är du när du kollar styrkan?
Om du är för nära at ditt öga mättat ("bländat") och du ser ingen skillnad.
Testa att ta 2 likadana LED, mata den ena med 20mA DC och den andra med 150mA i en duty-cycle om 13,3%, sätt dom med ca 2 dm mellan, samma riktning osv. och knalla sedan en bra bit bort o kolla.
Enligt de tester jag har utförd är det en signifikant skillnad men skillnaden beror på LED-typ osv.
Att ögat sedan är olinjärt är en annan sak, man kan just precis se en fördubbling.
Sen gör du nog fel ändå: hur långt ifrån är du när du kollar styrkan?
Om du är för nära at ditt öga mättat ("bländat") och du ser ingen skillnad.
Testa att ta 2 likadana LED, mata den ena med 20mA DC och den andra med 150mA i en duty-cycle om 13,3%, sätt dom med ca 2 dm mellan, samma riktning osv. och knalla sedan en bra bit bort o kolla.
Enligt de tester jag har utförd är det en signifikant skillnad men skillnaden beror på LED-typ osv.
Gäller teorien (om ökad upplevd ljustyrka) enbart vid direkt betraktande av LED'en ?
Eller även vid indirekt "belysning" av ett annat föremål (blomma, bokhylla, vitrinskåp, whatever) ?
Om man har flera dioder där muxningen överlappar (d.v.s att dioderna inte ligger i "fas"), så antar jag att effekten (d.v.s ögats tröghet) uteblir helt...
Eller även vid indirekt "belysning" av ett annat föremål (blomma, bokhylla, vitrinskåp, whatever) ?
Om man har flera dioder där muxningen överlappar (d.v.s att dioderna inte ligger i "fas"), så antar jag att effekten (d.v.s ögats tröghet) uteblir helt...
För laserdioder finns det ett knä på strömstyrkan innan det genereras något ljus alls. Det är troligtvis så även för LED.
T.ex. om tröskelströmmen för en laserdiod är 1A och man har en optisk verkningsgrad på 1W/A så får man 1W ljus om man kör 2A genom den. Men kör man 20A med 10 % dutycycle får man 19W 10% av tiden dvs 1.9W i medel dvs nästan dubbelt så mycket ljus vid samma medelström.
T.ex. om tröskelströmmen för en laserdiod är 1A och man har en optisk verkningsgrad på 1W/A så får man 1W ljus om man kör 2A genom den. Men kör man 20A med 10 % dutycycle får man 19W 10% av tiden dvs 1.9W i medel dvs nästan dubbelt så mycket ljus vid samma medelström.