Att pulsa fram mer kräm ur en LED.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fagge

Att pulsa fram mer kräm ur en LED.

Inlägg av Fagge »

Att man ska kunna ge en lysdiod hög ström under kort tid & på så sätt utnyttja ögats tröghet så att det ser ut som lysdioden lyser starkare låter ju rimligt i teorin, men funkar det rent praktiskt?.
Jag har nu labbat med en 555a & krämat ut ca 5-10ggr högre ström till en led med en pulsbrädd på 10/90% men jag kan fasen inte se någon skillnad på ljusstyrkan!. Jag har även testat frekvenser mellan 200hz-20Kz men ingen större skillnad där häller.
Vad gör jag för fel tro?, Är det någon här som har testat detta i praktiken ?.

Edit..
Lite fakta om kopplingen.
Matningsspänning 5V / effektransistor (darlington) på utgången / backupp lytar som gämnar ut strömm till kretsen...
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nä, nu börjar jag tro att detta är en myt.
När jag matar lysdioden med 100mA konstant, så lyser den skitstarkt.
När jag pulsar lysdioden med 100mA Så att medelströmen hamnar på 20mA då lyser den precis lika starkt som om den matades med konstant 20mA.
Senast redigerad av Fagge 21 november 2005, 15:43:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Borde inte det vara det mest logiska? :D
Om den lös starkare med samma förbrukning tycker jag det borde användas överallt.

Mvh
speakman
Baloo

Inlägg av Baloo »

Bör det inte vara så att man ska pulsa då med typ 100 mA i stället så att man får ut ljuset från 100mA men bara under en kort puls så den inte hinner bli "överhettad"?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Fagge
Har du provat med olika bakgrundsbelysningar? Jag kan tänka mig att detta fungerar bäst om det är relativt mörkt från början.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Enligt databladet jag har från China Semiconductor ska man, vid samma genomsnittliga ström, "se" en dubbel så stark LED om man har en duty-cycle om 10%.

Att ögat sedan är olinjärt är en annan sak, man kan just precis se en fördubbling.

Sen gör du nog fel ändå: hur långt ifrån är du när du kollar styrkan?

Om du är för nära at ditt öga mättat ("bländat") och du ser ingen skillnad.

Testa att ta 2 likadana LED, mata den ena med 20mA DC och den andra med 150mA i en duty-cycle om 13,3%, sätt dom med ca 2 dm mellan, samma riktning osv. och knalla sedan en bra bit bort o kolla.

Enligt de tester jag har utförd är det en signifikant skillnad men skillnaden beror på LED-typ osv.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Detta låter intressant, kan man få dubbla "synliga" ljusstyrkan genom att använda en billig krets i stil med 555 så är det ju absolut något som måste testas, ska man ha ett tiotal dioder eller mer så blir det ju billigare än att dubbla antalet dioder. Dags att beställa lite grejer tror jag...
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har oxå gjort detta test (för några år sen).
Resultatet blev samma som Fagges, dvs ingen synbar skillnad.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ingen jätteskilnad, men en viss skillnad brukar man uppleva. Tror dock att man skall ner i pulstid så att man har en PRF på omkring 40 Hz. Det var iaf vad jag upplevde som bäst.
frejo

Inlägg av frejo »

är det inte så att man kan uppnå x ggr lägre förbrukning genom att pulsa dioden istället för att mata den med konstant ström och behålla samma ljusstyrka?

prova att pulsa 100mA med en dutycycle på 10%, det borde ju ge 10mA förbrukning och ev. samma ljusstyrka som 20mA konstant.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Gäller teorien (om ökad upplevd ljustyrka) enbart vid direkt betraktande av LED'en ?
Eller även vid indirekt "belysning" av ett annat föremål (blomma, bokhylla, vitrinskåp, whatever) ?

Om man har flera dioder där muxningen överlappar (d.v.s att dioderna inte ligger i "fas"), så antar jag att effekten (d.v.s ögats tröghet) uteblir helt...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

För laserdioder finns det ett knä på strömstyrkan innan det genereras något ljus alls. Det är troligtvis så även för LED.
T.ex. om tröskelströmmen för en laserdiod är 1A och man har en optisk verkningsgrad på 1W/A så får man 1W ljus om man kör 2A genom den. Men kör man 20A med 10 % dutycycle får man 19W 10% av tiden dvs 1.9W i medel dvs nästan dubbelt så mycket ljus vid samma medelström.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Skriv svar