Avaktivera antispinn systemet?
- FormerMazda
Re: Avaktivera antispinn systemet?
Och det känns som att spinnande hjul är rätt sätt att upptäcka halka på?
Är det inte bättre att titta ut, lära sig läsa av vägen och köra därefter?
Är det inte bättre att titta ut, lära sig läsa av vägen och köra därefter?
- SeniorLemuren
Men du Zulbat, du menar på allvar att du hellre möter ett fordon på vägen som slingrar sig hit dit över vägbanan helt utan kontroll som det gula fordonet, hellre än att du möter det röda fordonet som håller sig på sin sida av vägen i full kontroll.
Hoppas verkligen att du tar bussen när du skall någonstans i fortsättningen. Jag vill i alla fall inte möta dig på vägen, slingrandes fram på det viset med din bortkopplade antispinn. Tycker nästan det börjar gå troll i detta.
Hoppas verkligen att du tar bussen när du skall någonstans i fortsättningen. Jag vill i alla fall inte möta dig på vägen, slingrandes fram på det viset med din bortkopplade antispinn. Tycker nästan det börjar gå troll i detta.

Zulbat:
Du måste alltså behöva kämpa/spinna och ha det svårt att komma iväg för att veta att det är halt?
Har man lite känsla för vad som händer utanför cupen så märker man när TCS systemet kickar in och hjälper till.
Det är väll inte den röda bilen man väljer om man vill leka? Den gula måste ju vara bra mycket roligare att sladda runt med om man nu vill det.
Hoppas du inte tar detta för hårt men jag förstår inte hur du menar att en sladdigare bil är säkrare, är det halt så tar man det lugnare, och en liten provbroms när man kommit upp i några Km/h berättar ju det ganska tydligt...
Du måste alltså behöva kämpa/spinna och ha det svårt att komma iväg för att veta att det är halt?
Har man lite känsla för vad som händer utanför cupen så märker man när TCS systemet kickar in och hjälper till.
Det är väll inte den röda bilen man väljer om man vill leka? Den gula måste ju vara bra mycket roligare att sladda runt med om man nu vill det.
Hoppas du inte tar detta för hårt men jag förstår inte hur du menar att en sladdigare bil är säkrare, är det halt så tar man det lugnare, och en liten provbroms när man kommit upp i några Km/h berättar ju det ganska tydligt...
Vägen att gå finns på sida 1 i denna tråd, men efter som de är bra många gånger mer komplicerat att sätta sig i i alla program och system än att framföra en bil med antispinn på halt vägunderlag så är de nog inget för dig Zulbat
Så vitt jag vet så har alla bilar med antispinn också en varningslampa som blinkar/tänds när antispinnfunktionen aktiveras. Så istället för att stå och slira i en korsning så får du en blinkande varningslampa plus, förhoppningsvis, att du ändå kommer ur korsningen.
Med andra ord, förare med anstispinn vet också när det är halt. Sen är det upp till dom att anpassa hastigheten.
Med andra ord, förare med anstispinn vet också när det är halt. Sen är det upp till dom att anpassa hastigheten.
Varningslampan blinkar inte när bara tcs arbetar det gör den först när motorn stryps.
Sedan kan en bil med tcs slingra lika mycket eller mer då den tar fart på den sidan med bra väggrepp. I verkligheten slingrar inte en enhjulsspinnande bil över vägen så som visas av grafiken och en bil med tcs(lsd) startar inte lika rakt som visas heller om även framhjulen har dåligt grepp.
Jag kommer hellre ifatt en bil som står still och spinner än blir påkörd bakifrån av en bil som kör fort.
Den stillastående kan man ju alltid köra mot och hjälpa lite försiktigt också. (gångfart eller mindre)
Någon som vet om tcs(lsd) använder sig av styrvinkelsensorn för att fungera? I så fall skulle en möjlig lösning kunna att sätta en slags brytare på den eller på någon kontakt inuti den?
Är det någom som har en schematisk ritning över hur abs modulen ser ut eller vet om det finns någon mjukvara så man kan programmera om värdena systemet arbetar efter? I så fall kan man kanske t.ex. ändra tröskelvärdet då tcs kopplar ur från 85 MPH till 1 MPH?
Sedan kan en bil med tcs slingra lika mycket eller mer då den tar fart på den sidan med bra väggrepp. I verkligheten slingrar inte en enhjulsspinnande bil över vägen så som visas av grafiken och en bil med tcs(lsd) startar inte lika rakt som visas heller om även framhjulen har dåligt grepp.
Jag kommer hellre ifatt en bil som står still och spinner än blir påkörd bakifrån av en bil som kör fort.
Den stillastående kan man ju alltid köra mot och hjälpa lite försiktigt också. (gångfart eller mindre)
Någon som vet om tcs(lsd) använder sig av styrvinkelsensorn för att fungera? I så fall skulle en möjlig lösning kunna att sätta en slags brytare på den eller på någon kontakt inuti den?
Är det någom som har en schematisk ritning över hur abs modulen ser ut eller vet om det finns någon mjukvara så man kan programmera om värdena systemet arbetar efter? I så fall kan man kanske t.ex. ändra tröskelvärdet då tcs kopplar ur från 85 MPH till 1 MPH?
- FormerMazda
Joo, mina misstankar börjar kännas befogade nu. Kriterierna för troll är klart uppfyllda.
Nej, PM om att du inte är troll hjälper inte.
Kriterier för troll: Regga sig och endast diskutera en fråga som garanterat kommer skapa diskussion. Sedan vägra lyssna på lösningar eller motargument mot ställd fråga, utan enbart nöta på om ståndpunkten som får folk att reagera.
Dessa två uppfylls rätt lätt.
Ledsen om jag bryter mot nån regel om personpåhopp eller liknande, men för mig är bevisen lite för klara.
Men visst är det lite kul emellanåt, så lite mer mat:
Gränsen mellan aktiv diff och antispinn har suddats ut. Detta är två olika saker. Aktiv diff bromsar det slirande hjulet och ger grepp åt det andra. Antispinn stryper effekten för stoppa hjulspinn.
Antispinn har vi benämnt som TCS och aktiv diff som LSD, men på slutet benämns endast TCS. Och TCS orsakar inte snabbare starter eller slingrande framfart, tvärtom.
Sen har du önskat stänga av LSD för att inte komma upp i fart för fort för då åker du av vägen eller in i framförvarande (ursprunglig trollstart), men nu handlar det om att inte bli påkörd av nån som kommer för fort. Hur ska det gå till att stänga av LSD på alla bilar med detta? Hur många har det ens? Och tänk alla 4wd! Eller faktiskt RWD vs FWD, RWD ger sannolikt snabbare starter än FWD.
Nåväl, nog punkterat, nu väntar jag med spänning på fortsatt trollande.
*popcorn*
Nej, PM om att du inte är troll hjälper inte.
Kriterier för troll: Regga sig och endast diskutera en fråga som garanterat kommer skapa diskussion. Sedan vägra lyssna på lösningar eller motargument mot ställd fråga, utan enbart nöta på om ståndpunkten som får folk att reagera.
Dessa två uppfylls rätt lätt.
Ledsen om jag bryter mot nån regel om personpåhopp eller liknande, men för mig är bevisen lite för klara.
Men visst är det lite kul emellanåt, så lite mer mat:
Gränsen mellan aktiv diff och antispinn har suddats ut. Detta är två olika saker. Aktiv diff bromsar det slirande hjulet och ger grepp åt det andra. Antispinn stryper effekten för stoppa hjulspinn.
Antispinn har vi benämnt som TCS och aktiv diff som LSD, men på slutet benämns endast TCS. Och TCS orsakar inte snabbare starter eller slingrande framfart, tvärtom.
Sen har du önskat stänga av LSD för att inte komma upp i fart för fort för då åker du av vägen eller in i framförvarande (ursprunglig trollstart), men nu handlar det om att inte bli påkörd av nån som kommer för fort. Hur ska det gå till att stänga av LSD på alla bilar med detta? Hur många har det ens? Och tänk alla 4wd! Eller faktiskt RWD vs FWD, RWD ger sannolikt snabbare starter än FWD.
Nåväl, nog punkterat, nu väntar jag med spänning på fortsatt trollande.

-
Koppla abs sensor kablarna via ett relä som dras av bromsljuset, borde funka 

Nej, ABS har man för att kunna styra bilen när man bromsar maximalt, att det ofta förkortar bromssträckan också är mer en bonus.SeniorLemuren skrev: Vad tror du dom låsningsfria bromsarna är till för, jo, precis samma sak som antispinn, nämligen att ge maximal friktion.
(Detta är väldigt tydligt om man kör en äldre bil med mekaniskt och/eller enkanals ABS-system, på moderna bilar fungerar det mycket bättre och det är i princip bara på lösgrus det blir dumt.)
Och precis som att man bromsar effektivare utan ABS än med på vissa underlag (lösgrus tex) så accelererar man under vissa förutsättningar bättre utan antispinn än med, av ungefär samma anledning, nämligen att man kommer ner till fastare yta med låsta/spinnande hjul.
LSD är lameldiff i bakaxeln, inget man kan "ta bort", det sitter lameller i bakaxeln där skivor tillsammans med fjädrar styr trycket jämnt till båda hjulen.
Därav varför Supra MK3 / Mkiv diffarna är så poppis
Skulle man dessutom börja koppla ur massa system som påverkar bilen så är det BIG NONO hos försäkringsbolaget om du råkar krocka och de hittar massa manipulationer.
Idag är dessutom alla system i bilarna länkade, så det är ytterst sällan du kan koppla ur något som inte påverkar något annat.
Därav varför Supra MK3 / Mkiv diffarna är så poppis

Skulle man dessutom börja koppla ur massa system som påverkar bilen så är det BIG NONO hos försäkringsbolaget om du råkar krocka och de hittar massa manipulationer.
Idag är dessutom alla system i bilarna länkade, så det är ytterst sällan du kan koppla ur något som inte påverkar något annat.
- FormerMazda
LSD = Limited slip differential, normalt sett lamelldiff ja. Men i detta fall så har bilen i fråga ett system där spinnande hjul bromsas av skivbromsen på den sidan.
Kan ni inte bara acceptera att vissa helst inte vill ha sådan där esd,tcs(lsd) sak som aktiverar bromsarna och att dessa är svåra att övertyga om att det är bra system, så kan vi återgå till det tekniska här.
Ni som vill se mer om differentialer som tror att lsd måste vara mekanisk kolla här: Toyota kallar sin bromsaktiverade lsd för auto lsd.
2:22 visar öppen differential och vid ~ 4:00 visas deras auto lsd helt utan mekaniska delar annat än bromsen.
Vilhelmson: Din ide är den bästa hitils, det låter som den borde fungera på de flesta märken också vilket är precis vad jag efterfrågade. Definitivt värt att forska mer på iden.
Jag hittade en annan intressant artikel här:
http://www.shipkiller.com/Dynamic_Stabi ... _MK60.html
Han länkar till olika intressanta diagram bl.a. detta
http://www.shipkiller.com/Dynamic%20Sta ... ctions.pdf
Någon som vet om det är så att esd/tcs/lsd systemet kopplar ur när bromsvätskenivån eller handbromsspaken dras som tycks vara fallet enligt diagrammet?
I så fall borde man ju kunna sätta nån slags brytare som lurar bilen tro att handbromsen är dragen (i alla fall på de bilar med mekanisk handbroms) eller att bromsvätskenivån är för låg när den inte är det.
Ni som vill se mer om differentialer som tror att lsd måste vara mekanisk kolla här: Toyota kallar sin bromsaktiverade lsd för auto lsd.
2:22 visar öppen differential och vid ~ 4:00 visas deras auto lsd helt utan mekaniska delar annat än bromsen.
Vilhelmson: Din ide är den bästa hitils, det låter som den borde fungera på de flesta märken också vilket är precis vad jag efterfrågade. Definitivt värt att forska mer på iden.
Jag hittade en annan intressant artikel här:
http://www.shipkiller.com/Dynamic_Stabi ... _MK60.html
Han länkar till olika intressanta diagram bl.a. detta
http://www.shipkiller.com/Dynamic%20Sta ... ctions.pdf
Någon som vet om det är så att esd/tcs/lsd systemet kopplar ur när bromsvätskenivån eller handbromsspaken dras som tycks vara fallet enligt diagrammet?
I så fall borde man ju kunna sätta nån slags brytare som lurar bilen tro att handbromsen är dragen (i alla fall på de bilar med mekanisk handbroms) eller att bromsvätskenivån är för låg när den inte är det.
Även TorSen-diff är LSD f.ö.
Att få bilen att tro att handbromsen är dragen är väl bara att dra upp den ett hack så lampan tänds men den inte hinner börja ta ?
Att få bilen att tro att handbromsen är dragen är väl bara att dra upp den ett hack så lampan tänds men den inte hinner börja ta ?
- FormerMazda
Garanterat elektronisk handbroms på denna bil.
Och lurar man en handbromsgivare till en elektronisk handbroms så blir det nog följdfel. Åtminstone min bil från 2006 påminner en om man har tänd handbromslampa och åker iväg. (eller håller den länge för breeeda sladdar..)
Relä till ABS-givare kommer orsaka felkoder.
Tror mest på bromsvätskenivåkontakten. Kolla på locket, sitter det en kontakt där, koppla ur den och testa.
Och lurar man en handbromsgivare till en elektronisk handbroms så blir det nog följdfel. Åtminstone min bil från 2006 påminner en om man har tänd handbromslampa och åker iväg. (eller håller den länge för breeeda sladdar..)
Relä till ABS-givare kommer orsaka felkoder.
Tror mest på bromsvätskenivåkontakten. Kolla på locket, sitter det en kontakt där, koppla ur den och testa.
Men förstår du inte att alla olika typer av manipulationer av sensorer kommer bidra till massa andra följdfel. Att klippa signalen till impulsgivarna varje du inte bromsar kommer leda till att antisladd, antispinn abs osv slås ur funktion, med felkoder, varningssymboler med.mera.. Och vem vet ifall dessa system hinner kommer igång snabbt nog när du står på bromsen.Zulbat skrev:Vilhelmson: Din ide är den bästa hitils, det låter som den borde fungera på de flesta märken också vilket är precis vad jag efterfrågade. Definitivt värt att forska mer på iden.
Att lura nivåvakten till bromsvätskan kommer förmodligen bara skapa ett felmeddelanden och en tänd lampa i klustret. Om inte, så kommer åter igen abs antisladd osv slås ut. Styrvinkel sensor, samma där...
Finns inget i diagrammet som säger att funktionerna slås ut, bara hur och till vad sensorerna är kopplade.
Det du behöver göra är att avaktivera systemet i mjukvaran, och vart du ska börja läsa tänker jag hänvisa till igen. Men de finns otroligt mycket information om hur man av/aktiverar olika funktioner i en nyare BMW. På köpet får du en komplett feldiagnosdator.. Vilket kan behövas när du har ställt till med något eller brickat hela bilen...