Jag vill kunna trycka på en fjädrande knapp så att en lampa lyser i 10 sekunder. Tiden gäller från tillfället jag senast tryckte på knappen, och alltså ska lampan lysa konstant om jag trycker exempelvis en gång var 9:e sekund. Om jag inte har gjort en ny tryckning inom 10 sekunder slocknar m.a.o. lampan. Ungefär som en källarbelysning alltså. That's it. Hur ser kretsen ut? Allt går på 12 volt. Exakta värden på RC-nät kan jag räkna ut själv. Jag är bara ute efter principen.
Stort tack.
[Överstrykning borttagen --- informationen nedan gör att detta inlägget kvalar in bland de tio bästa i år!

[BAKGRUNDSINFORMATION -hcb]
God jul.
Hur bygger man en monostabil krets (med eller utan 555) som går att starta om innan tiden har löpt ut?
Bakgrund:
Jag har bergvärmepanna med möjlighet att stänga av kompressor/elpatron genom att kortsluta två polskruvar. Funktionen finns där för inkoppling av effektvakt.
Huset styrs idag av 1-wire-nätverk med kontrollprogram i en servern. Via en DS2406 https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ng_tds.pdf (i princip en fjärrstyrd OC-utgång.) skulle jag kunna dra ett relä som åstadkommer kortslutningen. M.a.o. kan jag då från servern slå av och på bergvärmen. (Effektuttaget mäter jag redan via elmätarens SO-utgång).
MEN (det finns alltid ett sådant) - det blir lite nervigt att låta servern sköta bergvärmen på det här sättet. Om vi är bortresta och servern hänger sig mitt i en avstängningsfas, så kommer vi hem till sönderfrusna vattenledningar.
DÄRFÖR tänkte jag mig en 555:a på nåt sätt så att DS2406, istället för att dra ett relä, triggar en 555:a som under säg 10 sekunder håller reläet draget. Om jag inte på nytt återstartar 555:an kommer reläet att slå ifrån automatiskt. Det är min tanke.
Nu finns det ju en etablerad monostabil koppling för 555:an typ http://www.555-timer-circuits.com/monostable-555.html men den "lider" av två icke önskvärda egenheter:
1) Om input aldrig går hög igen så går inte output låg - även om threshold uppnås. Inte på min labplatta iallafall. (Detta kan i och för sig lösas genom ett C i serie vid input för att bara släppa igenom flanken).
2) Den viktigaste baksidan. Det går inte med befintlig lösning på 555-timer-circuits att "resetta" 555:an mitt i RC-uppladdningen, så den börjar om från början. DET skulle vara jättetrevligt om det gick.
Min plan är att skicka en omstartspuls till 555:an en gång varannan sekund (sålänge jag vill att bergvärmen ska vara avstängd alltså), och det är när jag slutar med det som timern löper linan ut (efter ytterligare åtta sekunder m.a.o) och släpper reläet. Först då skulle jag sova gott. Jag litar mer på de få transistorerna i 555:an än alla de miljarder jag har i servern.
Abstrahera bort reläer, bergvärme, servrar och 1-wire. Utmaningen ligger i 555:an med kringtjafs. Hur bygger man en monostabil vippa med "återstart", som dessutom inte hänger sig om det blir fel på input, och som styrs av en OC-utgång?
Jag har i tanken fått till det jag vill ha med timerkretsen 4060 men ju färre lödningar, desto bättre.
Nån som har byggt nåt liknande? Och det måste inte vara en 555:a inblandad.
Tack kollektivet för alla eventuella tips och trix.