Monostabil vippa med återstart

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Staffan

Monostabil vippa med återstart

Inlägg av Staffan »

Rättelse: Jag ser nu att inlägget är alldeles för långt. Sorry. Vem orkar läsa? :roll: Allt kokar ner till följande:
Jag vill kunna trycka på en fjädrande knapp så att en lampa lyser i 10 sekunder. Tiden gäller från tillfället jag senast tryckte på knappen, och alltså ska lampan lysa konstant om jag trycker exempelvis en gång var 9:e sekund. Om jag inte har gjort en ny tryckning inom 10 sekunder slocknar m.a.o. lampan. Ungefär som en källarbelysning alltså. That's it. Hur ser kretsen ut? Allt går på 12 volt. Exakta värden på RC-nät kan jag räkna ut själv. Jag är bara ute efter principen.
Stort tack.

[Överstrykning borttagen --- informationen nedan gör att detta inlägget kvalar in bland de tio bästa i år! :) ]
[BAKGRUNDSINFORMATION -hcb]

God jul.
Hur bygger man en monostabil krets (med eller utan 555) som går att starta om innan tiden har löpt ut?

Bakgrund:
Jag har bergvärmepanna med möjlighet att stänga av kompressor/elpatron genom att kortsluta två polskruvar. Funktionen finns där för inkoppling av effektvakt.
Huset styrs idag av 1-wire-nätverk med kontrollprogram i en servern. Via en DS2406 https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ng_tds.pdf (i princip en fjärrstyrd OC-utgång.) skulle jag kunna dra ett relä som åstadkommer kortslutningen. M.a.o. kan jag då från servern slå av och på bergvärmen. (Effektuttaget mäter jag redan via elmätarens SO-utgång).

MEN (det finns alltid ett sådant) - det blir lite nervigt att låta servern sköta bergvärmen på det här sättet. Om vi är bortresta och servern hänger sig mitt i en avstängningsfas, så kommer vi hem till sönderfrusna vattenledningar.
DÄRFÖR tänkte jag mig en 555:a på nåt sätt så att DS2406, istället för att dra ett relä, triggar en 555:a som under säg 10 sekunder håller reläet draget. Om jag inte på nytt återstartar 555:an kommer reläet att slå ifrån automatiskt. Det är min tanke.
Nu finns det ju en etablerad monostabil koppling för 555:an typ http://www.555-timer-circuits.com/monostable-555.html men den "lider" av två icke önskvärda egenheter:
1) Om input aldrig går hög igen så går inte output låg - även om threshold uppnås. Inte på min labplatta iallafall. (Detta kan i och för sig lösas genom ett C i serie vid input för att bara släppa igenom flanken).
2) Den viktigaste baksidan. Det går inte med befintlig lösning på 555-timer-circuits att "resetta" 555:an mitt i RC-uppladdningen, så den börjar om från början. DET skulle vara jättetrevligt om det gick.

Min plan är att skicka en omstartspuls till 555:an en gång varannan sekund (sålänge jag vill att bergvärmen ska vara avstängd alltså), och det är när jag slutar med det som timern löper linan ut (efter ytterligare åtta sekunder m.a.o) och släpper reläet. Först då skulle jag sova gott. Jag litar mer på de få transistorerna i 555:an än alla de miljarder jag har i servern.

Abstrahera bort reläer, bergvärme, servrar och 1-wire. Utmaningen ligger i 555:an med kringtjafs. Hur bygger man en monostabil vippa med "återstart", som dessutom inte hänger sig om det blir fel på input, och som styrs av en OC-utgång?
Jag har i tanken fått till det jag vill ha med timerkretsen 4060 men ju färre lödningar, desto bättre.
Nån som har byggt nåt liknande? Och det måste inte vara en 555:a inblandad.
Tack kollektivet för alla eventuella tips och trix.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Monostabil vippa med återstart

Inlägg av jesse »

Jag brukar använda vanliga logik-kretsar till det, fast med schmitt-trigger-funktion på ingångarna. Ta t.ex. en 4093 eller 74HC14 och använd två grindar/inverterare: anslut den första till knappen (insignalen). utgången på denna kopplas till ett RC-filter, eller ett CR-filter som i sin tur kopplas till den andra grinden. För att få RC-filtret att snabbt återställas kan du parallellkoppla motståndet med en diod. Dioden bör ha ett litet motstånd i serie för att det inte ska gå för hög ström vid omslaget. Hänger du med? Testa att koppla upp! :D

Eftersom grinden enbart behöver en ingång för funktionen så kopplar du den andra ingången till VCC om det är en 4093 du använder.

Om knappen sluter till jord behövs ett pull-up-motstånd till VCC.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En 4538 CMOS logikkrets är en dubbel timer som är återtrigbar. Den borde vara perfekt för detta fastän bara ena halva behövs.
Användarvisningsbild
Staffan

Inlägg av Staffan »

Tack! Great stuff. Kill your darlings heter det ju. Jag hade spårat in på 555...
Försvinner ner i labbet och kopplar enligt era förslag, så får vi se vilken variant mitt relä och jag trivs bäst med. :)
swirve

Inlägg av swirve »

74HC123
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är bara bra att Du talar om vad hela problemet gäller, annars kan ju de som läser tro att det är ett litet nybörjarexperiment där monovippan är ett självändamål.

Nu när Du berättat lite mera går det även att föreslå en alternativ lösning.

Sätt upp en mekanisk termostat som övervakar temperaturen och om det blir för kallt så bryter den inkopplingen av de elektroniska finesserna. Eventuellt via ett relä om det är svårt att få tag i en temostat med kontakter som bryter när det blir kallt.

En sådan lösning skyddar mot de flesta fel i den hembyggda delen av styrsystemet. Även sådana händelser som får styrdatorn att låsa sig i ett läge där den pulsar utgången hela tiden även om temperaturen är låg. T.ex. p.g.a. sensorfel, programfel eller en brownout på elnätet som får datorn att fastna i en oförutsedd programloop.
Användarvisningsbild
Staffan

Inlägg av Staffan »

Som svar på frågan vad jag håller på med egentligen; Problemet är att när bergvärmen går för fullt, med tillskottspatron och allt, samtidigt som det bakas i köket, torktumlaren går, golvvärme i badrummet etc - ja då går nån av huvudsäkringarna. Visst kan man proppa upp till 25A men det är ju onödigt bara för att gardera sig mot sällsynta toppar. Därför vill jag stänga av bergvärmen under korta perioder. Jag har redan ett 1-wire-nätverk som läser av och kontrollerar en massa saker i huset. Bl.a. kan jag redan idag strypa spänningen till torktumlaren från servern. Effekten per fas mäter jag med tre enfas energimätare och en Parallax Propeller (för att mäta momentan effekt d.v.s. tid mellan pulserna och inte antal pulser per minut som de flesta andra lösningar baseras på).
Som jag redogjorde för inledningsvis (det jag har strukit över) vill jag inte att teknikfel från min sida ska leda till att bergvärmen hamnar i oönskat avstängt läge. Jag tror att 4538 är lösningen på mina problem. Specen säger att maxtid för den är 10 sekunder, men genom att seriekoppla dom två ingående kretsarna kan jag komma upp i typ 15 sekunder vilket är precis den tid jag letar efter. (Servern pollar 1-wire-enheterna var 10:e sekund idag och då kan jag skicka min "retrigg" till 4538 var 10:e sekund, och när dessa upphör går bergvärmen igång 15 sekunder efter sista retrigg. Perfekt.
Sen är det ju alltid så att man inte ser skogen för alla träd, så finns det en alternativ lösning så står jag först i kön.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man brukar annars lösa detta med en belastningsvakt. Den mäter strömmen och stänger av t.ex. BVP om den totala strömmen överstiger ett visst nivå. Sedan slår den på när det understiger ett visst nivå, alltså är systemet automatisk och man behöver inte trycka på knappar eller liknande.

Kolla med en elektriker om en belastningsvakt helt enkelt.
Användarvisningsbild
Staffan

Inlägg av Staffan »

Tack Icecap. Det är definitivt en alternativ lösning värd att beakta. Men.... jag vet inte hur jag ska säga det här... då har jag ju inte byggt den själv. ;-) Låter lite tjåligt kanske men det är hempularen som talar. Dessutom vill jag kontrollera i detalj precis när pannan ska stängas av och precis när den får slås på igen, enligt mina egna algoritmer. Exempel; Jag har 16A huvudsäkring och om förbrukningen ligger på 20A kan jag vänta i 10 minuter innan jag (eller servern då) agerar. Vid 25A bör jag nog avvakta max 1 minut innan jag slår av bergvärmen. Sen tänkte jag vänta till förbrukningen har stabiliserats på en låg nivå innan jag slår på bergvärmen igen, inom rimliga gränser beroende på hur kallt det är ute och temperaturfallet i huset och varmvattnet. Allt för att inte "stressa" pannan i onödan. Typ sånt. Jag är (tyvärr) inte typen som tar "easy way down".
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I så fall skaffar du en strömstransformator per fas som ska räknas med i spelet, dessa bygger du sedan ett mätsystem till som då kopplas till en mikroprocessor. Sedan lägger du in de parameter som du anser vara viktiga och styr med resultatet av dessa.

Då har du byggt det själv, du kan ändra parameterna som du vill och du kan till slut även lägga till en knapp med Manuell/Auto-val samt en tryckknapp för manuell styrning.
Användarvisningsbild
Staffan

Inlägg av Staffan »

Been there. Done that. :)
Allting är upplajnat och klart. Nu är det bara ytterligare en DS2406 med 4538 eller kanske 4060 (har inte bestämt mig än) och ett relä som saknas. Och lite tid.
Tack för all hjälp alla inblandade.
Bild
Tre effektmätare från Conrad samt serverprogrammen. Parallax Propellern som räknar pulstider har jag ingen bild på.
/S
Användarvisningsbild
Staffan

Inlägg av Staffan »

Hej,
Vill bara passa på när man ändå är julfryntlig så det räcker att igen tacka för förslag och lärdomar från medmänniskor i forumet. Min timer är klar, och naturligtvis vart den mer komplicerad än vad jag hade tänkt från början.
Så här blev det:
Bild
Själva timern utgörs av 4060 (i mitten på ritningen) och är intrimmad till 70 sekunder. Timern nollställs av en kort puls från 4538 som i sin tur triggas igång från DS2450. Nu kan jag stänga av bergvärmen remote och samtidigt vara hyfsat säker på att den alltid går igång igen, även om servern bråkar.
Tack och God Jul.
Skriv svar