Förstärka GSM-signal?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: Förstärka GSM-signal?

Inlägg av blueint »

* Är du för långt norrut blir det svårt att få vegetabilske ämnen nog, du riskerar skörbjugg bland mycket annat. Lösningen är att äta maginnehållet från de byten man kan få tag på. Kanske inte så fräscht men det fungerar. Kom ihåg att INTE koka det först, värmebehandling förstör C-vitaminet.
Hur går det med infektioner? avföring får man ju ej äta pga att det skapar massiva bakterieutbrott. Och en tarm lär ju vara full av sådant.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag skrev väl "maginnehållet", inte "tarminnehållet". Det menas alltså det vegetabiliske innehållet i magsäcken.

En forskare ville leva som vargar under lång tid och äta som de gjorde och han fick just problem med brist på en massa ämnen. Han fattade inte varför vargarna fungerade bra men han blev sjuk men han kom ju på att han rensade lämlorna (har jag för mig att det var) men att vargarna åt rubbet. Det började han också, dock efter värmebehandling för att undvika parasiter - och han blev mycket snabbt bättre.
danielb

Inlägg av danielb »

Skaffa dig istället ett färdigt hus i någon by, komplett med beprövat värmesystem och lär av gubbarna och gummorna i omgivningen och utgå ödmjukt därifrån och med dessas kunskaper i ryggen.
Husen i inlandsbyarna som ligger vid vägs ände, bortanför turistorterna är ibland mycket billiga och du bor princip i den nu så populärt benämnda "vildmarken" som redan genom århundranden tidigare varit bakgård åt generation efter generation, men du har då åtminstone ett beprövat skal att krypa in i när nöden, stormen och kylan blir hård, samt att du dessutom har ovärderlig kunskap och ett lokalt skyddsnät att tillgå ifall du är en "trevlig och ärlig" typ, detta märker de ganska fort om du är värd den energin, annars hopplösa fall kan nog få nödhjälp av ren barmhärtighet om det vill sig väl.
Här i trakterna ser vi årligen lycksökare som kommer från det urbana Sverige och europa med stora ambitioner, vissa har funnits halft ihjälfrusna i jordkulor och tält, andra har legat halvdöda på farstukvistar när husets boende klivit upp på morgonen, en minns jag att han var chef på någon länstyrelse´s dåtida miljöenhet en riktig "urban messias" och hittades oturligt nog halvdöd och frusen i ett tält.
Allt som oftast så följer detta samma mönster de som tror de är någon sorts Messias och kan själv och vet bäst åt andra, lider värre av kylan och naturen än de som är lyhörda, ödmjuka och tar del av etablerad och beprövad kunskap hos de som dessutom som levt sina hela liv i aktuella områden . Ofta tar äventyren slut på ett obarmhärtigt sätt inom någon vecka, eller på sluten anstalt för de som försöker spela med i praktiken usla kort Tyvärr!
/JanB
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Vildmarken och Landet är inte samma sak, och jag ser inte mycket likheter.

Värmesystem, haha! Finns det nått mer beprövat än en öppen brasa? :humf:
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Haha du lär tröttna på att slagga i jordkula...i fem år... :mrgreen:

Jag är ute på mycket idiotgrejer på vintern - ibland mc och ibland me ryggsäck - kul när det är begränsat.

En jordkula blir inte kall ens - har testat - den kanske håller tom håller rätt många plus fast det är -30 ute.
Bara den täcker en rätt stor yta som skyddar mot tjäle rakt under och har en bra dörr.
Med bara kroppsvärmen och värmeljus blir det hyfsat komfortabelt

Min hade desutom dörren varit öppen på men det hölls sig runt nån minus mot -20 ute.
En körning me 230g gas och sedan värmeljus så var insekterna och spindlarna vakna - hehe
Nerre

Inlägg av Nerre »

Thorped skrev: Värmesystem, haha! Finns det nått mer beprövat än en öppen brasa? :humf:
En öppen brasa är ett av de mest ineffektiva sätt som finns att skapa värme. Verkningsgraden på en vanlig öppen spis är ungefär 10%. 90% av veden som mödosamt samlat in går alltså åt till att "elda för kråkorna".

Tror du att såna saker som kakelugnar uppfanns för att de var snygga?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kan ju passa på att länka till tråden på Byggahus som handlar om GSM-repeaters och såna grejer.

http://www.byggahus.se/forum/teknik/152 ... eater.html
xxargs

Inlägg av xxargs »

Man kan också undra varför det dröjde så länge innan kakelungnar uppfanns övh. (även om det fanns pottugnar med knappt bättre verkningsgrad än öppen spis redan från 1500-talet)

Och dessutom behövdes det en statlig knuff med ett forskningsuppdrag till ett par herrar pga. svår energikris (dvs. all våra storskogar höll på att huggas upp till ved) innan man börja tänka ordentligt, och närmar år 1767 så den första effektiva kakelugnen ljuset - sedan är det som det heter - historia och kakelugnarnsas glansperid som också förändrade hela arkitekturen på hur man bygger hus mm. och började våga använda större fönsterytor för att släppa in mer ljus då de innan ansågs som värmetjuvar.

Här i Sverige så insåg man det här problemet redan på 1800-talet...

Många länder i 3'-världen (och dit räknar jag faktiskt USA) som än inte insett problemet eller vill se problemet och därför fortsätter skövlingen internt och externa istället för att effektivisera energianvändningen i produkter som vänder sig till de stora massorna (tex. USA mfl. vässar mot Iran för att i någon framtid med eller utan (stor)konflikt försöka ta chansen att kapa åt sig oljan då Iran sitter på väldigt stor del av världens mer lättåtkommliga oljetillgångar - givetvis är ursäkten något annan men i realiteten är det oljan som lockar och eldar på konfliktbenägenheten)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, i många U-länder får de jobba hela dagen för att hitta ved till matlagningen. Det finns ju projekt för att sprida bruket av "inverted downdraft gasifier stoves" för att minimera vedförbrukningen och på så vis minska skövlingen.

http://waoline.ipower.com/science/NewEn ... sStove.pdf
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Nerre skrev:Tror du att såna saker som kakelugnar uppfanns för att de var snygga?
Dom är fasligt snygg, är det nått jag "tänder" på så är det kakelugnar!

Seriöst... Hur bygger man en "kakelugn" i skogen av skogen? Planerar att sätta upp någon slags kåta och den borde ju hålla värmen isolerad i sig...

Bo i en jordhög i 5år låter inte kul, klarar samerna att bo i kåtor gör väl jag också det :) Ska ta med en hund också, inte ens jag klarar att vara helt ensam i 5år
danielb

Inlägg av danielb »

Du är väl inte ett troll?
Inte, dåså följande är en bråkdel av vad som skett i modern tid:

Numer bor de allra flesta renlapparna i hus, även vid sommarbetes landet, som du vet flyttas det för vintern ner mot kusten och bor då i lgh eller villa, precis som jag hoppas att du får göra där du är trots bostadsbubblor och dylikt, det jobbas dock ofta mycket ute och sovs ibland i kojor, en stor del är sysselsatta i byråkratiska processer och lobbyism.

De lappar som på ett eller annat sätt tvingats av staten från renskötsel, har svetsat reaktortankar, sköter åldringar eller är t.ex. direktörer i Göteborg, Malmö, NY m.m.

Men ofta bodde man förr i kåta (kan även nu ske om man inte har något alternativ eller om sällskapet är "mycket" trevligt eller och vädret är "gott") ty man hade inte bättre alternativ i kolonisationens Sverige, de som byggde kojor kunde förnekas av dåtida och även moderna lappfogdar att ha kamin i denna.
Allt handlade om pengar då som nu!
Bara Svenska byråkratin utgör idag direkta kostnader som är minst en kvarts biljon 250 000 000 000 kr (fick jag det rätt eller drog jag ifrån även min nolla :lol:) sedan tillkommer de indirekta kostnaderna då folk & företagare sitter och fyller i blanketter och betalar advokatarvoden för att komma sig framåt i djungeln, kostnader för fördröjningar därav etc, etc + EU.
Tycker någon att jag överdriver om jag höftar till på att faktiska kostnaden ligger på minst 3-4 biljoner :mrgreen: , precisera (ange noga) svaret är du snäll, är väldigt nyfiken på de kvicksands kostnaderna som vi tvingas att dras med som skattebetalare och för att vi andas i detta land?
Men någonstans skall pengar uppbringas en betydande del kommer från naturresurser ur de områden du nu tänkt dig som hem. (Europas kornbodega)
Alla djävulens miljarder till ekonomiskt oresonliga projekt planeras dessutom samtidigt var dag som går och ingen urban skall slita ihjäl sig för att ta konsekvensen och ingen tätortsnära natur (den trädpinnen som blev kvar) skall komma till skada, natur/(lapp)indianreservat säkerställer framtida budgetbalanser!
Du skrev i ett tidigare inlägg om en björn, tänk dig noga för, tar du av daga av statens vilt så är väl risken stor att du åker dit straffmässigt värre än för våldtäkt av barn eller styckmord..
Se sk. miljöaktivisten från Belgien som slog ihjäl 80 åringen utanför A-jar tydligen bara för att han hade karelar-hunden i koppel, han kommer troligen ut långt före dig, även om du skulle sätta dina planer i verket idag, framgångsrika fiskodlingar i döda kraftverksmagasin som blir uppskurna, banker som nekar lån till utveckling och inflyttning barnfamiljer med garanterade jobb nekas lån till hus som kostar 100k- 300k och är som i gott skick är nada, njet m.m.

Allt i samma anda frigör naturresurser genom att hindra utveckling i naturresurs rika områden att så brattsen kan vaska champagne på Stureplan några år framöver i sällskap av skenheliga byråkrater och fastighetsägare som kan ta skyhöga kvadratmeterpriser utav skattebetalarna.
Min dröm är att fler flyttar hit, finner en billig och rymlig plats för sin familj nära råvarorna, livet och fibern.
Kan skapa värden och känna sann ro med barnen utan att ha ångest över bankväldet och skyhöga kvadratmeterpriser, toknära atlanten och isfria hamnar, skiter det sig finns inom överskådlig tid, fisk vilt och gruvjobb.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fastighetsskatt och utsläpp som förstör möjligheten att leva av naturen sätter stopp.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

>Fastighetsskatt och utsläpp som förstör möjligheten att leva av naturen sätter stopp.

Långt innan dess börjar problemen. Tror inte han får byggnadstillstånd på fjället eller någon annanstans på annans mark. Skulle han få det så gäller det att klara byggnormen, inte bara VA blir svårt att lösa.
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Trollvarning :badgrin:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

På 70-talet försökte kommunerna få bort alla "svartbyggen" av kojor i skogarna där det bodde diverse filosofer och luffare. Metoden de valde var att söka upp dem med helikopter och sedan bomba dem med bensin och tända på. Tänk på det.

*bygga kakelugn i skogen* Men hallå... kakel är väl inget du hittar under jorden? Lera, sand och sten är vad man kan använda. Plåtrör brukar folk bära med sig som vill bygga en kamin, annars får man mura alltihop. Eftersom leran och stenen har en väldigt hög isolationsförmåga så blir det inte särskilt varmt inne. Vill man effektivisera ler-kamin-bygget så bygger man en "rörspis" (googla!). Den kallades förr för "fattigmans kakelung". Jag har själv reparerat - dvs. byggt upp ca en tredjedel av en rörspis. Det är ganska kul. Har du bara lite plåtyta nånstans inomhus så går värmen ut där ganska bra. Antingen i form av "plåtkamin" eller i form av "plåtskorsten". I andra länder satte man gärna ett jättelångt plåtrör som gick tvärs genom rummet för att ta vara på värmen. Bygger du skorsten i lera så måla leran utvändigt med jordfärger eller linolja+jotdfärg, så håller det bättre. Stor flat sten överst skyddar mot regn.

Här lite tips från några tjejer: Mudgirls :)
Skriv svar