Förstärka GSM-signal?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Förstärka GSM-signal?

Inlägg av Thorped »

Okej jag tar det från ruta 1... Jag har tänkt att stanna i vildmarken i +5år (där faller extrabatterier bort). Området ligger i närheten av Jämtländska Hotagen naturreservat. Närmsta samhälle är ca 2,5mil bort.

Mobilen ifråga är antingen en W800i eller helst min W995i. Antennen ska helst inte behöva extern strömkälla och mobilen kommer vara avstängd större delen av tiden. Den kommer bara användas i nödfall och när man jag då och då vill ringa och höra hur mor och far mår och vad brorsan håller på med. Jag har visserligen tänkt ta med mig smartphonen men denna kommer att bara att användas ett fåtal gånger.
Möjlig laddning kan ske via solen, vattenkraft eller som någon nämnde, vevning. Hade dock föredragit om jag slapp bära med mig en motor.

Vad finns att göra i vildmarken då? Ja för elektroniknördar är det nog rätt tråkigt, men för mig som gillar friluftsliv, jakt/fiske och snideri är det rena drömmen. Jag har inte tänkt att följa lagen till punkt å pricka precis utan jag kommer fälla en och annan gran och älg men jag är villig att ta konsekvenserna av det isf. Är själv skogsägare så jag vet vad det handlar om.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Lycka till säger jag. Du vet att det i princip inte finns nån i hela världen som har lyckats med det du ska försöka med? Några kanadensare har försökt, men de klarade inte ett år såvitt jag förstått.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jakt, fiske och sniderier kan jag förstå att man vill hålla på med, men varför måste man göra det i 5 år, och i ödemark?! Det borde ju gå att både fiska, jaga och hålla på med sniderier som en helt normal friluftsintresserad människa :humm:

Men, men... alla har olika syn på saker och ting, hoppas du själv trivs i alla fall :)
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Då nämnde jag ändå inte att jag vill bygga min egna båt (från gran till bräda) och ro/rulla (finns en del kraftverk) ner för hela indalsälven och segla ner till söderköping för att sedan ro hela Göta Kanal till mitt mål, ön Torsö i Vänern.

Kanadensare är mesiga, dom såg väl en björn eller nått. Gör man det ska man inte springa, man ska ryta som Baloo och anfalla björnen. Varm päls, gott kött säkert stor bra magsäck som man kan använda till nått (förvaringsutrymme). Det får man ju inte springa ifrån. :mrgreen:

PeterH: Visst kan man göra det var som helst, men tanken var att jag ville låsa in mig själv lite. Vad jag menar är att jag inte ska kunna gå 10min, finna en väg och ringa en taxi. Desto längre ifrån vägarna desto mindre risk att någon upptäcker var du bor och lever, och hur du gör det. Hade jag huggit ner x-antal granar och dödat djur när man inte får det vill jag ju knappas annonsera om det liksom.
Men jag har inte kollat överallt på eniro kan kanske hitta ställen med tillfredsställande täckning och otillgänglighet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En av de viktiga saker med extern antenn är att man inte har för långa kablar! I kablarna finns det en förlust per meter så all hjälp man kan få av riktningsverkan kan snabbt försvinna i en meter kabel, det kan till och med bli ännu sämre.

Sedan kan jag se charmen vid att överleva på egen hand och jag ids inte göra mig till domare för att jag aldrig skulle välja 5 år i skogen - men jag är ganska säker på att en del av de val jag gör inte heller skulle passa andra.

Själv skulle jag gärna vilje ha möjlighet att bygga ett eget skjul i skogen, bara "beväpnat" med en yxa och lite annat handverktyg, bara för att göra det. Men jag gillar att ha värme inomhus och en varm dusch är inte så himla fel...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns ingen vildmark i Sverige. Vad jag vet finns ingenstans i Sverige där du är längre än 2 mil från körbar väg. För att du ska kunna överleva vintern behöver du ett basläger där du har ved och mat (som tar månader att samla ihop). Lycka till med att försöka göra det i smyg...
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Äh klart killen grejar detta. Kör hårt säger jag bara! Hoppas du är en riktig ensamvarg bara, sociala typer lär ju börja lipa före eftermiddagsfikat... eller ska du ha sällskap i ödemarken?

Jag får förresten lite vibbar till det där suvivalistforumet där de bunkrar vita bönor och gör sina "bags out" för överlevnad i vildmarken... :doubt: Du mår väl bra, Thorped? :wink:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Slutar nog med att jag får köpa ett skogsskifte, men det känns helt fel. Eller så väntar jag några år och hoppas på att jag lyckas klura ut någon lösning. Jag får väl åka upp och fjällvandra till sommaren för att börja någonstans. Ska även tappa björksav och koka björksavssirap i vår.

Men men, detta är inget vildmarksforum...
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Hehe, ja du kanske ska prya lite i vildmarken innan du ger dig in i en 5-års expedition :D
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag är inte helt inkompetent. Jag har mycket goda kunskaper vad det gäller att förstå och leva med skogen. Jag vet vad jag kan äta och inte äta, när div djur är bäst att skjuta, vilka träd som är friska och var fisken står i forsen. Även hur man förvarar köttet färskt året om och hur man torkar kött/bär/svamp. Vad jag däremot inte kan är att bygga en båt mer än flotte, så jag ska börja i den änden.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Trevligt projekt. Skriv gärna lite dagboksanteckningar så får vi något intressant att läsa när du kommer tillbaks. :)
Är gran ett bra båtvirke? Hur gör du med alla kvistar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Off-topic:
Jag förstår ung. hur du tänker, jag kan också vara lita icke-social och jag har varit yrkesmilitär i 9 år så lite har jag ju lärt. Men vinter i Sverige ger inte mycket byte och det som finns är svårt att få tag på pga. logistiken och allt som snö ställer till med.
* Är du för långt norrut blir det svårt att få vegetabilske ämnen nog, du riskerar skörbjugg bland mycket annat. Lösningen är att äta maginnehållet från de byten man kan få tag på. Kanske inte så fräscht men det fungerar. Kom ihåg att INTE koka det först, värmebehandling förstör C-vitaminet.
* Båge/armborst är som sådan bra, speciellt om du är tränat skytt med dessa. Jag hade vald armborst men det finns ett problem: pilar. Du kan knappast tillverka nya själv och de kommer att försvinna eller gå sönder över tid. Du kommer alltså att sitta med ett skjutvapen utan ammunition.
* Kan du alltså bygga fällor och använda snaror? Snören är mest en fråga om att ha en skaplig försörjning med från början...
* Viktigaste verktyget är en väl vassat yxa i lagom storlek, med den kan man klara mycket av de viktigaste funktioner. Fälla träd, fungera som kniv och skrapare, hugga hål i isen osv.
* Kan du göra upp eld utan gnistdon eller liknande? Alltså enbart med vad du hittar i naturen. Om inte: träna till du vet exakt hur du gör, utan det kan du bli tvungen att ringa 112 och be om transport.
* Har du kunnande om hur du renar vatten? En diarré i ödemarken kan vara livshotande!
* Kan du hålla dig ren i ödemarken? Kan du hålla dina kläder rena också? Och med ren menar jag "rimligt ren". Detta behövs för att inte få en massa ytinfektioner som kan bli mycket besvärligt.
* Kan du bygga en stuga? Utan en sådan klarar du dig inte i längden - men med en sådan tullar du på lokalområdets bytesdjur så det är en balansgång. I teorin behövs minst ett års vila mellan man är i hyttan, du måste alltså ha minst två eller gärna 3 st att tillgå och de ska vara en bra bit ifrån varandra om det inte är en seriöst bra födotillgång på stället.
* Vet du hur du tillkallar hjälp utan modern hjälpmedel? Vet du hur du markerar din riktning och position i sådana fall?

Och man kan såklart hålla på i evighet, det som är viktigt är att du klarar dessa moment i alla lägen, när du kan det kommer turen att bli ett fint minne för livet, utan dessa kunskaper blir det ett dåligt minne för livet - men du lever inte så länge att du hinner ångra dig allt för mycket.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag föreställer mig att man kan göra livet ganska bekvämt genom att bygga nån slags koja där man kan elda och hålla någorlunda varmt, ta med sig en massa torkad mat, verktyg och de viktigaste förnödenheterna. Det måste inte vara extrem överlevnad bara för att man ska bo ute i skogen.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Gran är generellt inte ett båtvirke, men i Norrland finns det ingen ek så man tager vad man haver och det går att bygga båtar i gran, vore det inte för kvistarna är det ett bra båtvirke.

C-vitamin tänker jag att det kan man få i sig genom torkade bär eller lingon/tranbär vintertid, sommar tid ser jag inget problem med detta (lingon kan hållas färska i vattenbad året om, ruttnar inte)

Rent vatten kan vara ett problem men i en norrländsk bäck med dokumenterade vattenvärden tvivlar jag få att det blir så mycket renare än hemma i kranen. Men för säkerhets skull kan man ju koka det, använda kolfilter eller destillera det.

Den största utmaningen som jag ser det är Salt, det är inget man hittar under en sten och jag tror jag blir tvungen att köpa med mig det.
Skriv svar