lysdiod matris
lysdiod matris
Hejsan..
jag planerar att göra en större "panel" där det ska sitta lysdioder.
2 * 1 meter.. 5 cm mellan varje lysdiod.. dvs ca 800 st lysdioder..
nu till frågan.. jag undrar lite över bästa sätt att styra dessa lysdioder..
vill kunna styra dom från en dator. visa text och mönster.. så jag måste kunna styra dioderna en och en..
nån som har något förslag?
jag planerar att göra en större "panel" där det ska sitta lysdioder.
2 * 1 meter.. 5 cm mellan varje lysdiod.. dvs ca 800 st lysdioder..
nu till frågan.. jag undrar lite över bästa sätt att styra dessa lysdioder..
vill kunna styra dom från en dator. visa text och mönster.. så jag måste kunna styra dioderna en och en..
nån som har något förslag?
jag ska inte säja att jag är jättedkuktig så det kanske inte är de bästa sättet men...
det första jag kommer att tänka på är någon krets som kan styra ledsen seriellt, eller att du skickar seriell data och på andra sidan är det "vanligt"
ska försöka leta upp en sådanhärkrets så att du kan förstå vad jag menar...
detta är förmodligen ganska långt från det optimala, men det är vad som JAG tror funkar bäst...
Edit: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10141.htm denna kanske?
det är ju 8 stycken data pins till parallelporten... och det är 10 utgångar på lysdiod-drivaren. vilket betyder att det finns möjlighet att styra 80, man kanske kan kaskadkoppla dom eller något, kolla databladet så kanske du kan lösa det...
Lycka till
//Viktor
det första jag kommer att tänka på är någon krets som kan styra ledsen seriellt, eller att du skickar seriell data och på andra sidan är det "vanligt"
ska försöka leta upp en sådanhärkrets så att du kan förstå vad jag menar...
detta är förmodligen ganska långt från det optimala, men det är vad som JAG tror funkar bäst...
Edit: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10141.htm denna kanske?
det är ju 8 stycken data pins till parallelporten... och det är 10 utgångar på lysdiod-drivaren. vilket betyder att det finns möjlighet att styra 80, man kanske kan kaskadkoppla dom eller något, kolla databladet så kanske du kan lösa det...
Lycka till

Det beror kraftigt på vad du ska visa, antal lysnivåer osv.
Jag har utvecklat detta skylt och då det kan visa rörliga bilder ställer det HELT andra krav på kommunikationshastighet än stillbilder.
Maxim/Dallas har många olika LED-matris drivrar som det kan vara värd att kolla upp, leta runt här lite o kolla, då borde du få ett bättre överblick och kanske kan du beskriva bättre vad du vill: rörliga/fasta bilder, komplexitet osv.
Det skulle göra det mycket enklare att hjälpa.
Jag har utvecklat detta skylt och då det kan visa rörliga bilder ställer det HELT andra krav på kommunikationshastighet än stillbilder.
Maxim/Dallas har många olika LED-matris drivrar som det kan vara värd att kolla upp, leta runt här lite o kolla, då borde du få ett bättre överblick och kanske kan du beskriva bättre vad du vill: rörliga/fasta bilder, komplexitet osv.
J*VLAR va den skylten var stor!Icecap skrev:Det beror kraftigt på vad du ska visa, antal lysnivåer osv.
Eller är det vara perspektivet med huset och bilen i bakrunden som får en att tro att varje bokstav är 2m?
Senast redigerad av netrunner 21 november 2005, 13:35:18, redigerad totalt 1 gång.
Enklast att driva det blir att multiplexa hela displayen. Eventuellt delar du in dipslayen i moduler där var och en multiplexas samtidigt. Seriella leddrivers på katodsidan och sen en trissa på varje anodsida. Ska du bara köra på och av hinner nog en PIC eller AVR med. Vill du kunna köra PWM kanske en FPGA eller CPLD fungerar bättre.