varmvattenvärmare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre

Re: varmvattenvärmare

Inlägg av Nerre »

Det är väl bara att titta på ROV-trådarna. Jag skulle gissa att en godstjocklek runt 1 mm är fullt tillräckligt, det är ju ett runt rör och de brukar ju tåla en hel del.

Jämför med vattenledningsrör, vad är det för godstjocklek i dem?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vattenledningsrör är i allmänhet mycket tunnare och har trycket från insidan. Så jämförelsen haltar en del.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Varför skulle jämförelsen halta? Det är väl snarare tvärtom, saker tål med tryck utifrån än innifrån? Med tryck utifrån är det väl mindre risk att materialet slits sönder?

Det som påverkar mest är antagligen ojämnheter, men det lär ju gå att göra så att röret är helt intakt på den sträcka där det är utsatt för tryck.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En vanlig PET-flaska tål minst 5bar invändigt. Testa att sänka ner den 1m i vatten. Det är 0,1bar, den kommer att kollapsa långt innan du är framme.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tål den 5 bar utan att expandera? Kollapsar den 1 meter under ytan när korken är på? Jag har inte testat själv men blev lite nyfiken :humm: Någon länk till "DuTub" som visar dessa experiment?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har pumpat upp petflaskor så mycket det går med cykelpump. Då hamnar man i krokarna runt 5bar. Jag har för mig att jag gått klart över det med kompressor.
Under trycket kan man testa genom att hälla i lite ljummet vatten, skaka och sätta på korken. Som det är nu kan du nog strunta i vattnet och bara ställa ut den med korken på så får du se vad som händer.

Här en länk där de spränger petflaskor, håller till typ 10bar. Det finns säkert fler.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

danei skrev:Om man tar ett rostfritt rör i närheten av 110mm diameter, hur tjockt gods behöver det vara för att det ska tåla 10bar tryck från utsidan?
Ungefär 2 mm med lite säkerhetsmarginal enligt: http://www.rathgibson.com/technical_inf ... ssure.aspx
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tack så mycket. Då verkar det ju vara genomförbart.

En snabb räkning gav att man skulle kunna få ut 8kW/°C.
Om vi räknar med att en dusch drar 24kW så kommer man att kunna få ut varmvatten so är 3°C kallare än avloppsvattnet. I teorin sparar jag så ca 90%.

De siffrorna är naturligtvis inte realistiska, även om de är matematiskt rimliga. Men det tyder på att det kan vara lönsamt.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Det är stor skillnad på från vilket håll trycket kommer.

En PET-flaska med "atmosfär"-luft är ordentligt hopskrynklad på 30m djup.

Fyller man den med luft där så att den återfår sin form blir den stenhård vid havsytan, men expansionen handlar om millimetrar.

Detta har jag testat själv...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vet att en kille här på forumet för ett par år sedan trycksatte en av dom gamla 4kr-PET flaskorna till 14 bar utan att den gick sönder... :)
GFEF

Inlägg av GFEF »

Nerre

>Det är väl snarare tvärtom, saker tål med tryck utifrån än innifrån?

Tvärt om ........
Utvändigt tryck är buckling den stora faran.
En snabb katastrofisk haveri risk.

http://www.ne.se/buckling
http://en.wikipedia.org/wiki/Buckling

Därför måste säkerhets marginaler mot buckling vara mycket stören än andra belastnings fall.
Skriv svar