Fungerar 18VDC när det egentligen krävs 20VDC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rymdis

Fungerar 18VDC när det egentligen krävs 20VDC?

Inlägg av rymdis »

Hej!

Jag har ett par EQ-strips som kräver 20VDC. Dock har jag bara en obalanserad adapter som ger 18VDC. Kommer detta att fungera utan att jag förlorar något på vägen? En kompis till mig påstod att ju lägre spänning man har, desto mer dynamik förlorar du i signalen. Kan detta vara sant?

Och jag har även ett annat par EQ-strips som kräver 16VDC. Har har jag endast en obalanserad adapter som ger 15VDC. Samma problem här? Om det nu finns något problem det vill säga :)

Har testat med de adaptrar jag har och allt verkar fungera som det skall.

Kom gärna med några synpunkter på detta. Hade varit väldigt tacksamt!

/R
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fungerar 18VDC när det egentligen krävs 20VDC?

Inlägg av tecno »

Har testat med de adaptrar jag har och allt verkar fungera som det skall.
Så, vad är problemet?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vad innebär en obalanserad adapter!
Är det en ostabiliserad adapter?
Isåfall sjunker spänningen dess mer man belastar den. Hänger du på flera slinger kommer utspänningen att sjunka. Är en EQ-slinga en ljusslinga kommer ljuset att minska om spänningen sjunker, samtidigt som livslängden kommer att öka.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej det är en equalizermodul.

Till exempel en sån här
Bild
Eller en sån här
Bild

En ostabiliserad adapter ger ut märkspänningen vid full bealstning. Tar man exempelvis bara 1A från en 18VDC 2A-adapter, så är det inte helt omöjligt att det är 20V man får ut. Att mäta är att veta. ;)
rymdis

Inlägg av rymdis »

Tackar så mycket för svaren!

Eftersom båda paren kräver + och - spänning, så får jag ha två adaptrar till varje par. Varje adapter är på 1000mA

Jag testade modulerna som kräver 20VDC med två adaptrar som vardera hade en stabiliserad spänning på 17VDC. Det verkade som att de fungerade utan problem.
De andra modulerna som kräver 16VDC har jag inte testat än.

Det som jag är orolig för är att "headroom" minskar, eller dynamiken o man så vill, när jag kör ljudsignaler geonom dem. Det var som sagt en kille som påstod detta fenomen när man använder MINDRE spänning än vad de är menade för. Jag har som sagt INGEN aning :)

Men det är väl bara att mäte HUR mycket spänning de "egentligen" drar då :) De drar ju inte så mycket ström antar jag.

Fast å andra sidan kanske det blir missvisade ändå. Eftersom det är tämligen gamla EQ-moduler, så kanske de menar en ostabiliserad spänning på 20VDC? Det står ju bara 20VDC på schemat. Men hänger detta ihop med hur många ampere adaptrarna är på? Mixern som de är tagna från kanske hade mindre än en ampere att förse en modul med? Så då borde väl spänningen sjunka mindre? Är ju ett helsike detta att fatta :)

Det jag försöker säga är väl att ju mer ampere, desto MINDE sjunker kanske spänningen?...fast nu fattar jag nästan inte vad jag skriver :) Eller är det helt orelevant hur MYCKET ampere det rör sig om? Sjunker spänningen lika mycket ändå, oavsett om det rör sig om 10A eller 1A? Om modulerna drar t.ex 100mA styck, så kanske det inte spelar någon roll hur MYCKET ampere jag matar dem med. Spänningen kanske sjunker LIKA MYCKET oavsett. Så, nu fick jag nog till det jag menade tills slut :)
Frågan är om någon annan fattar ett skit av detta dock :D Fast det BORDE ju finnas folk här inne som vet detta tycker man.

/R
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nja... stabiliserade adaptrar ger ut den spänning det står oavsett hur mycket ström du plockar ut. Till en viss gräns naturligtvis. :)
Ostabiliserade (som oftast är relativt tunga) kan ge ut en rätt så mycket högre spänning helt obelastad, beroende på hur många VA transformatorn är på.
Säg att du har en liten en som ger ut 9V och kan leverera upp till 2A (=18VA). Om du inte ansluter något alls till den och mäter spänningen så kan det tom bli 14V.
Men har du en på 180VA (och kan ge 20A) så blir tomgångsspänningen, som det heter, inte så mycket högre, kanske 11-12.
Det är jätteknepigt med ostabiliserade adaptrar. Det brukar kräva att det sitter spänningsstabilisatorer i apparaten i fråga.
En apparat tar alltså alltid bara den ström den vill ha. Drar den 200mA så går det 200mA där, även om adaptern är specad för 2A.
Är adaptern ostabiliserad, så blir spänningen högre ju mindre ström apparaten drar.
Skriv svar