Unge som skruvar ut lampor = stöt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Unge som skruvar ut lampor = stöt?

Inlägg av danei »

Vilken spänning är det du pratar om, jorden passerar ju inte ens jordfelsbrytaren, och strömmen kan gå vilken väg som helst.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

230 VAC, 50 Hz, kanske?? Vad annars?
Jordfelsbrytare är inte kopplade till jorden, nej. Den reagerar på om det inte är samma ström "in som ut", i fas och nolla. Om skillnad uppstår har ström tagit en annan väg än den avsedda, och jag tror det är extremt osannolikt att den gått till en annan fas.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Mitt tips skulle vara att man byter ut lamphållarna mot sådana lamphållare som har en lampskärm eller liknande som skruvas fast med verktyg, gärna också så det är jobbigt att få av lampskärmen även MED verktyg.
Eftersom LEDarna inte behöver bytas på ett rejält tag så spelar det ju ingen roll att det är megajobbigt även för dig att byta lampa.

Alternativt belysningsarmaturer som redan har LEDs färdiginbyggt.

Tex denna är ju fin som vägglampa:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90198964/
bordslampa:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20172397/

Sedan om man har tillgång till plexi, metallnät m.m. så kan man alltid snicka egna petskydd. (Kom dock ihåg att testa era egna petskydd ORDENTLIGT så att dem inte blir en falsk trygghet)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det här måste vara en "Troll" tråd!
Läs och förstå!
Eller har ni aldrig haft egna barn?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra inlägg Lasp.

Så måste det ju vara, att många på EF svarar utan att läsa!
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag lärde mig den "hårda" vägen, en kabelstump mellan fas och nolla i ett vägguttag. Då var det inte JFB, jordat eller petsäkra uttag :)
Jag fick ingen stöt men ljusbågen och ljudet har jag fortfarande minnen av, det gav mig redig respekt för el.
Nu är det väl inte så många ungar som är så intresserade av experiment att de testar just den varianten :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Wedge skrev:230 VAC, 50 Hz, kanske?? Vad annars?
Jordfelsbrytare är inte kopplade till jorden, nej. Den reagerar på om det inte är samma ström "in som ut", i fas och nolla. Om skillnad uppstår har ström tagit en annan väg än den avsedda, och jag tror det är extremt osannolikt att den gått till en annan fas.
Det jag undrade var hur jordfelsbrytaren skulle kunna mäta effkten på felströmmen. Det var ju det du skrev att den gjorde.
svenne1985

Inlägg av svenne1985 »

Sitter ju en torioid (heter det så?) med 4 lindningar (om det är 3 fas) och en till lindning med smalare tråd, blir det obalans så skall det bli spänning i den 5e som då löser ut, har nog en gammal jfb liggandes kan kolla i om någon är intresserad...
Olle61

Inlägg av Olle61 »

Hur är det nu med CE egentligen, får man sälja armaturer med lättåtkommliga glödlampor som denna:
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=4416478

Det är ju en vansinnig konstruktion, glödlampan går att skruva ut utan verktyg och sedan kommer nästan en hel barnhand in.
Skriv svar