Flänsfunderingar!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Fläktens anslutningar är ditlödda, det var det jag syftade på!

När det gäller Codegen är jag mycket skeptisk.

Dioden sitter en bit (några mm) från kylflänsen. Gissningsvis en del av en likriktarbrygga.

Just det jag menade att lite damm inte dödat något.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

1.Du sa infästning, inte inkoppling.
2.Det får du vara. Men jag fattar inte vad som skulle vara udda.
3.Ja, det är inte tänkt att den ska sitta på flänsen. Det ser mer ut som en firhjulsdiod.
4.Varför komentera det då. Det serut så.

Nu känner jag att jag har en lite negativ ton. Men det menar jag inte så ta det inte hårt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

"Det skulle vara svårt att bygga det annars. Jag har inte sett någon annat."

Jodå det finns. Det finns komponenter som används i dessa sammanhang som är helt isolerade. Dessa är fastskruvade direkt mot kylflänsen utan någon isolering emellan, fast ibland är det lite kiselfett där. Oftast så är det högspänningstrissorna som jag sett vara isolerade, på så sätt så sparar dom nåt mellanlägg på det. Likriktarbryggan ut har jag än så länge inte sett vara hel isolerade och det är ju inte heller nödvändigt för tex 12v är ju i normala fall inte farligt.

"Notera den fantastiska precisionen i monteringen av en av dioderna."

Ja det ser ialf jag alldeles för ofta i aggregat som jag öppnat som har sådana dioder. Så jag brukar ta och böja till dioden så den rör vid kylflänsen och också lägga lite kiselfett emellan vilket gör livet lite lättare för den om agget arbetar lite hårdare. Överkurs är att göra en egen kylfläns till den eller att sätta fast den mot den stora kylflänsen med skruvar och en aluminiumbit över den så att den verkligen sitter där eller att slipa till ena sidan på den så att den blir platt så ytan mot flänsen blir större.

Edit: ja denna diod är en av 2 dioder som har med likriktningen av utgående spänning från switch trafona att göra. Brukar annars vara en enskilld likriktarbrygga i en TOP3 kapsel som sitter an mot kylflänsen som likriktar utgående spänningar.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

beror ju på hur instängt det ska vara... jag kör ett att utan att ha bytt fläns men kopplat bort fläkten. Det ligger ju iofs ganska öppet men det funkar bra!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Fläktens anslutningar är ditlödda, det var det jag syftade på!

När det gäller Codegen är jag mycket skeptisk.

Dioden sitter en bit (några mm) från kylflänsen. Gissningsvis en del av en likriktarbrygga.

Just det jag menade att lite damm inte dödat något.

Kan denna kylfläns räcka?

Tänkte stoppa in något i stil med dessa prylar:
VIA EPIA SP13000
Samsung SpinPoint M40 60GB
Crucial PC2700 DDR-DIMM 512MB

Ingen superdator, men jag tänkte experimentera med Linux och lite annat smått och gott
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Visst gör det det och så länge som det inte är stora effekter från agget som det handlar om så klarar dom sig. Jag sätter ialf alltid fast dom så att man vet att agget verkligen klarar av att prestera det som den skall men handlar det bara om små effekter så är det ju säkert inga problem. För drar man max ström från ett agg med likriktar dioderna utan kylning så kan dom mycket väl lämna in. Det handlar ju om flera Amp som går igenom dom.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

danei skrev:1.Du sa infästning, inte inkoppling.
2.Det får du vara. Men jag fattar inte vad som skulle vara udda.
3.Ja, det är inte tänkt att den ska sitta på flänsen. Det ser mer ut som en firhjulsdiod.
4.Varför komentera det då. Det serut så.

Nu känner jag att jag har en lite negativ ton. Men det menar jag inte så ta det inte hårt.
Så himla känslig är jag inte danei!
1. jo jag vet att jag sa fel :oops:
2. Jag är som jag skrev skeptisk till Codegen
3. Jaha...
4. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så bra. :D
Insåg att det kunde tolkas så bara.
Skriv svar