tecno skrev:
Varför inte ha 'normala' step/dir pinnar och en enable för alla axlar?
Vissa utgångar är mera lämpade för step/dir än andra.
Passar på att fråga vilka pinnar som är mindre lämpliga att använda för step/dir, och varför?
Tittar man på http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_port så anar jag att pin 2-9 är mest lämpliga som step/dir eftersom de är "data output bits". Hur är det med inputs för t.ex. home/limit brytare, vad är rekommenderat där? 10-13?
(Jag borde fimpa den signaturen, fullt förståeligt tror ju folk att det är mitt namn..)
Men ja, Mach3 var det vi pratade om i tråden. Och jo, den specen har vi alla sett. Men frågan var inte vad den sa, utan varför?
Vad är det med inbyggt grafikkort som gör att LPT inte "fungerar"?
Har du grafik med delat minne (dvs inbyggt grafikkort på moderkortet) så kan grafikhanteringen i Mach3 balla ur därav den rekommendationen att ha separat grafikkort = mindre support ärenden.
Men... det kan mycket väl fungera om allt är rätt (frågan är då vad är rätt = det vete fan) i PC:n i fråga. Jag har det så med inbyggt grafik i datorn till svarven och det ser ut att fungera.
Så den dator jag har som inte klarar av att styra fräsen lider troligen av annat än inbyggt grafikkort då.
Gav den iofs. inte mer än en fyra sekunder, jag KAN ju kolla närmre på problemet..
Jag brukar leka lite i Mach3 och jag har en fråga till er som kan lite mer om dator hårdvara.
Varför finns en möjlighet att välja Kernel Speed i Mach3?
Jag kanske helt har missuppfattat vad Kernel Speed är, men borde inte Mach3 själv kunna bestämma vilken hastighet som är mest lämplig?
Jag har inget minne av att behöva ställa in det i EMC2 (men kan ha glömt).
Kernel speed är frekvensen med vilken LPT-port drivern "snurrar" och alltså den maximala steg-frekvensen. Om du har Kernel Speed ställd på 45kHz så genererar LPT-drivern en interrupt (Ring 0 (högsta prioritet, endast DMA kan "ta över")) 45000ggr/sekund. Vid varje interrupt körs LPT-driverns kod. Som med all kod tar LPT-driverns kod en viss tid att köra (det är den tiden du ser i DRO Time in Int på Diagnostic-skärmen) så ju högre Kernel speed du väljer desto mer tid spenderar datorn med att köra Mach3s LPT-port driver vilket ger andra applikationer - inklusive Windows självt - mindre CPU-tid. Om du har en 1GHz CPU och hälften av dess tid går att köra LPT-drivern kommer den att "kännas" som en 500MHz CPU.
På grund av ovanstående anledning rekomenderas man att alltid välja den lägsta möjliga kernel speed som ger den steg-frekvens man behöver. Det FINNS dock en fördel med att välja en högre och det är att det blir mindre jitter i själva pulsgenereringen eftersom det finns fler naturliga frekvenser att "välja bland".
Tänk på att om du ändrar Kernel Frequency så måste Mach3 startas om och du måste gå in i Motor Tuning och "peta på" axlarna för att den ska räkna om hastigheterna för den nya frekvensen.