Läsa av husets elförbrukning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34

Re: Läsa av husets elförbrukning.

Inlägg av el34 »

Jag testade att hålla ögat dikt emot diodrarna och hade med mig displayen ut till elskåpet men fick inget mätvärde. Kan ju varit så att jag fick med mig ett söndagex eller min mätare inte fungerar på diodrarna. Modellen med fasklämmor gav utslag direkt efter att jag monterat dom. Displayen uppdaterar sig var 10sec. Nu vet jag ju inte exakt hur noga apparaten mäter belastningen men den reagera om man tänder/släcker en liten fönsterlampa t.ex så det är lätt att dra ner på förbrukare. I snitt har jag en förbrukning på ca1.9Kw per timme.
Vet inte om det är mycket eller normalt? Nu har jag ju två små barn så det blir ju mycket tvättande,diskmaskin tappa upp badvatten och sånt som drar mycket energi. Sen har jag oxå stödvärme på i förrådet och gästhuset samt luftvärmepumpen som går dygnet runt. Att värma varmvatten slukar en hel del!
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

jberg

Inlägg av jberg »

Eliq fungerar med röda dioder men tyvärr är den 4 gånger så dyr som Efery :cry:
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Om du vågar öppna sensorn så borde det inte vara svårt att byta sensorn så att den läser röd LED.

/// Marcus
jberg

Inlägg av jberg »

Efter mejlande med Efergy fick jag reda på att det är LED sensorer i alla enheter dom säljer i Europa. IR modellerna skickar dom till USA.
Jag köpte en på Clas Ohlson och kan konstatera att den fungerar alldeles utmärkt trotts att det står klart och tydligt i manualen att det är en IR sensor och att man inte skall sätta den på den röda blinkande dioden utan leta efter en IR.
Verkar som om Clas Ohlson har översatt den Amerikanska manualen....
Skriv svar