Då jag länge har varit intresserad av CAD/CNC samt har både utbildning och jobb inom det så känns det ganska naturligt att ge sig på ett bygge av en sådan maskin. Men det är ju lätt hänt att kostnaden drar iväg så min budget hamnar på den väldigt låga summan 3000:-, budgeten kan såklart sträckas men jag är främst ute efter en maskin för en så låg kostnad som möjligt.
Precisionen blir ju lidande såklart, men jag är mer ute efter 'proof of concept' än någon maskin av industriell standard, jag kan ju alltid ge mig på en dyrare och mer avancerad maskin senare om jag blir biten.
Just nu befinner jag mig på det tidiga planerings/ritningsstadiet och har därefter en del frågetecken som bör rätas ut. Designen på min maskin kommer att baseras på POSY's, electricmans och jojjes designer och har snart en komplett ritning färdig i Autodesk Inventor.
Nu kommer jag dock till den 'lilla' detaljen med elektroniken, och där måste jag erkänna att min tumme kvickt förflyttade sig till mitten av min hand. Jag förstår iallafall så pass långt att jag behöver 3 stegmotorer, ett nätaggregat och någon form av styrning till det hela.
Jag har kikat en del hos JBCNC's webbshop men blir inte klokare av det, fann denna motor men är osäker om den kommer att klara att driva framför allt Z-Axeln.
Sen så är ju priserna ganska så saftiga här i Sverige, är det billigare att köpa från något annat EU land eller ska jag försöka med nån kinesbutik och köpa ett färdigt 'kit'?
Och gällande gejdrarna till axlarna, kan det fungera med plastbussningar och smörja, eller bör jag införskaffa kullager?
Det var allt jag har att fråga om just nu, jag ska lägga upp lite ritningar senare så snart jag har fått ihop något som inte får en maskiningenjör att gråta.

Jag är medveten om att det finns liknande trådar men jag är inte riktigt vän med sökfunktionen på denna sida.