Dags för ett vinterprojekt, CNC-fräs av Dremel.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
@.@

Dags för ett vinterprojekt, CNC-fräs av Dremel.

Inlägg av @.@ »

Nu när det drar ihop sig till vinter så medföljer som sig bör ett evinnerligt kliande i fingrarna, dvs det är dags för ett projekt :)
Då jag länge har varit intresserad av CAD/CNC samt har både utbildning och jobb inom det så känns det ganska naturligt att ge sig på ett bygge av en sådan maskin. Men det är ju lätt hänt att kostnaden drar iväg så min budget hamnar på den väldigt låga summan 3000:-, budgeten kan såklart sträckas men jag är främst ute efter en maskin för en så låg kostnad som möjligt.

Precisionen blir ju lidande såklart, men jag är mer ute efter 'proof of concept' än någon maskin av industriell standard, jag kan ju alltid ge mig på en dyrare och mer avancerad maskin senare om jag blir biten.

Just nu befinner jag mig på det tidiga planerings/ritningsstadiet och har därefter en del frågetecken som bör rätas ut. Designen på min maskin kommer att baseras på POSY's, electricmans och jojjes designer och har snart en komplett ritning färdig i Autodesk Inventor.

Nu kommer jag dock till den 'lilla' detaljen med elektroniken, och där måste jag erkänna att min tumme kvickt förflyttade sig till mitten av min hand. Jag förstår iallafall så pass långt att jag behöver 3 stegmotorer, ett nätaggregat och någon form av styrning till det hela.
Jag har kikat en del hos JBCNC's webbshop men blir inte klokare av det, fann denna motor men är osäker om den kommer att klara att driva framför allt Z-Axeln.
Sen så är ju priserna ganska så saftiga här i Sverige, är det billigare att köpa från något annat EU land eller ska jag försöka med nån kinesbutik och köpa ett färdigt 'kit'?

Och gällande gejdrarna till axlarna, kan det fungera med plastbussningar och smörja, eller bör jag införskaffa kullager?

Det var allt jag har att fråga om just nu, jag ska lägga upp lite ritningar senare så snart jag har fått ihop något som inte får en maskiningenjör att gråta. ;)

Jag är medveten om att det finns liknande trådar men jag är inte riktigt vän med sökfunktionen på denna sida. :|
A2O

Re: Dags för ett vinterprojekt, CNC-fräs av Dremel.

Inlägg av A2O »

:P Storlek på maskinen är vital för att någon ska kunna svara på dina frågor, ska du gravera, fräsa kretskort eller skapa ornamenterade garageportar?

:roll: Med låg stigning så räcker 1 Nm mycket lång ( 1mm stigning ger då en lyftförmåga på ca 1000N eller 100 kg) så du kanske skulle fråga dig vilken hastighet du vill nå och gå från där.

:humm: Min erfarenhet är att ju mindre maskin du bygger ju billigare och enklare lösningar kan du använda.
Borrade smorda plastbitar som glidlager funkar om du får toleranser, hygien, och utformning rätt, om inte så slår byrålådseffekten till. :doh:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ta och prata med signaturen minigubben här på forumet, han håller just nu på med ett nära identiskt projekt på lågbudget, jag har hjälpt till med ritningar till honom.

Han har dock ingen projekt tråd uppe.
@.@

Inlägg av @.@ »

Visst ja, glömde den lilla detaljen om storleken på maskinen :lol:

Arbetsytan blir ca 300x300mm enligt sketchup modellen jag utgår ifrån, bordet ska endast röra sig i Y-axeln.
Hastigheten är inte allt för viktig för mig, men den bör ju inte vara så långsam att man hinner koka kaffe och tvätta bilen innan den ens gjort första skäret på en namnskylt.

Jag kommer nog mest att använda den till lättare gravyrarbeten samt så tunga bearbetningar som en dremel klarar av. Jag har iofs en B&D överhandsfräs liggandes någonstans som har aningens mer kräm än min Dremel 300 :P.
Det blir ju inte direkt att jag kör syrafast rostfritt i maskinen, utan mest diverse träslag och plexi.

Jag har tillgång till svarv och hålmikrometrar för att tillverka glidlager, så jag bör klara toleranserna i alla fall.

@Meduza det ska jag göra :)
A2O

Inlägg av A2O »

Tänk på att även om du inte kör med snigelhastighet så bränner du väldigt lätt både frässtål och arbetsstycke. Maskinen bör alltså ha lite extra hastighetskapacitet. :roll:
@.@

Inlägg av @.@ »

Nu har jag slängt ihop en väldigt grov modell av hur jag har tänkt mig att fräsen ska bli, ingenjörer och grafiska designers bör ha förälder närvarande då kommande bild kan vara otäck att beskåda...

Notera att jag ej har modellerat kullager på axlarna så någon skum form av glidlager får symbolisera dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
A2O

Inlägg av A2O »

:roll: Ju längre isär du kan ha glidaxlarna ju stabilare brukar maskinen bli; lite utrymme har du ju kvar...
@.@

Inlägg av @.@ »

Precis, har flyttat isär dem på X-axeln nu så att de sitter 200mm isär istället för 150mm, går nog att knöka ut dem ytterligare några mm.
Jag har även flyttat in Z-axeln en bit så att den sitter närmre X-axeln, på så vis så slipper jag lite hävstångsverkan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
A2O

Inlägg av A2O »

:tumupp: :D
petercab

Inlägg av petercab »

Sätt igång, vill se byggbilder! :)
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Har du kikat på Mantis 9.1? Den är en väldigt budgetbetonad fräs som verkar funka hyffsat för de pengarna. De har även jobbat på att förenkla tillverkningen så det kan vara värt en titt för att få inspiration.
@.@

Inlägg av @.@ »

Glidlager i brons/mässing på den, hur bra glid blir det med sådana?
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Jag kör med plastlager (gjorda av ikeaskärbrädor) i min fräs, har funkat fint hittills iaf (dock bara fräst i trä), har dock börjat gnissla lite om en av axlarna som är svår att komma åt att smörja... duger iaf för att fräsa ut delar till en uppgraderad variant med kullager istället :wink:
A2O

Inlägg av A2O »

:humm: Glida gör du på smörjan/oljan, rulla går alltid lättare...
vissa lagerplaster behöver nästan ingen smörjning och plast är lite mer förlåtande mot fel och därmed enklare att använda.
@.@

Inlägg av @.@ »

Projektet har stått stilla en liten stund, men nu är jag igång igen.
Ska börja att shoppa efter material till maskinen nästa vecka, har dock ingen möjlighet till större utgifter så allt kommer att köpas i omgångar.
Först ut blir MDF skivor, gängstång och rundstänger. MDF och gängstång är inga större svårigheter att få tag på, men är lite osäker på var jag kan få tag på rundstång eller tjockväggiga rör till axlarna.
Jag har sett att http://www.cnc-plus.de/index.php har stänger, men skulle föredra om de gick att få tag på något likvärdigt någonstans mer lokalt (bor i Mariestad/Skövde trakten), kommer att behöva ca 3 meter.

Jag har även kollat upp elektroniken som behövs och har fastnat för detta paketet (http://www.ebay.co.uk/itm/3-Axis-TB6560 ... 7d1&_uhb=1) finns även ett dyrare med 1.89NM motorer.
Vad tror ni om detta?
Skriv svar