Det stämmer, om jag vetat hade jag ju inte frågatTomasL skrev:Hanzibal, tror inte du vet vad du vill ha, börja från början, berätta vad det är du vill mäta och vilken signal du vill ha ut.
Skämt åsido, det är mycket enkelt. Jag har en 50% pwm-signal med varierande frekvens uppåt kanske någon enstaka Mhz. Jag vill använda ett USB-anslutet IO-kort för att mäta signalens frekvens för behandling i ett program på PC.
Det viktiga här är inte att göra en den optimala frekvensräknaren utan att använda USB-kortet för att testa dess mjukvara och då gärna på något skojigt sätt. För tydlighetens skull vill jag ha så få komponenter som möjligt och tänkte använda mig av en räknare.
Tyvärr finns ingen interrupt utan PC-mjukvaran måste polla IO-kortet med jämna mellanrum för att läsa av "pinnarna", max-frekvensen här är kanske 100 Hz om en lite äldre dator skall vara användbar under tiden också. Här vill jag aldrig få mer än ett overflow mellan två avläsningar.
Givet 100Hz pollingfrekvens måste räknaren vara ganska bred för att det skall gå att läsa av signaler på kanske uppåt 2Mhz. Som jag räknar behövs 16 bitars upplösning för att undgå vikningseffekten.
Istället för att dra denna storyn (och bli ifrågasatt på olika sätt) tänkte jag bara snabbt kolla "finns 24-bit räknare med seriell utgång?" men nu sitter jag här i alla fall och skriver uppsats kl. 00:43 en tisdagkväll
Sodjan: Du är ett riktigt charmtroll.