Binärräknare, vilket chip?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Binärräknare, vilket chip?

Inlägg av hanzibal »

TomasL skrev:Hanzibal, tror inte du vet vad du vill ha, börja från början, berätta vad det är du vill mäta och vilken signal du vill ha ut.
Det stämmer, om jag vetat hade jag ju inte frågat :-)

Skämt åsido, det är mycket enkelt. Jag har en 50% pwm-signal med varierande frekvens uppåt kanske någon enstaka Mhz. Jag vill använda ett USB-anslutet IO-kort för att mäta signalens frekvens för behandling i ett program på PC.

Det viktiga här är inte att göra en den optimala frekvensräknaren utan att använda USB-kortet för att testa dess mjukvara och då gärna på något skojigt sätt. För tydlighetens skull vill jag ha så få komponenter som möjligt och tänkte använda mig av en räknare.

Tyvärr finns ingen interrupt utan PC-mjukvaran måste polla IO-kortet med jämna mellanrum för att läsa av "pinnarna", max-frekvensen här är kanske 100 Hz om en lite äldre dator skall vara användbar under tiden också. Här vill jag aldrig få mer än ett overflow mellan två avläsningar.

Givet 100Hz pollingfrekvens måste räknaren vara ganska bred för att det skall gå att läsa av signaler på kanske uppåt 2Mhz. Som jag räknar behövs 16 bitars upplösning för att undgå vikningseffekten.

Istället för att dra denna storyn (och bli ifrågasatt på olika sätt) tänkte jag bara snabbt kolla "finns 24-bit räknare med seriell utgång?" men nu sitter jag här i alla fall och skriver uppsats kl. 00:43 en tisdagkväll :roll:

Sodjan: Du är ett riktigt charmtroll.
Senast redigerad av hanzibal 31 oktober 2012, 01:13:57, redigerad totalt 3 gånger.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Sodjan: Du är ett riktigt charmtroll.

Det är möjligt, men jag fattar inte hur du har räknat.
Kanske om du har räknat på 8 bitar, men räknaren har ju 16.

Skit samma...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Missade att timern ju är på 16 bit, jag fokuserade på att Marta skrev "förbi 256 mellan avläsningarna" och fick då för mig att timern var på 8 bitar men inser nu att hon menar händelsen att LSB slår över i MSB och ger knasiga resultat.

En 8-bitars timer med 60ns intervall gör nog ingen glad :-)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

hanzibal skrev:Ja, du har nog rätt i att det blir enklast med uC i alla fall. Visste inte att man kunde klocka externt på det viset.
Kom på att jag ju har en MSP430 DIP20 nerkörd i kopplingsdäcket framför mig och det vore enkelt att implementera hela frekvensräknaren i den och köra ut på UART. Fast då försvinner ju lite av poängen. Alltså ingen uC.

Jag har i alla fall nu samplat en LS7060 som tillsammans med den 74HC595 som ligger i lådan nog blir en fin liten pulsräknare. LS7060 klarar 15Mhz och innehåller 4 st. kaskadkopplade 8-bitarsräknare med en latchad 8-bitars utgång från vilken man klockar ut en byte i taget. Varje byte får jag sedan klocka in i PCn via I/O-kortet m.h.a. skiftregistret som också är latchat även om det ju inte behövs här. Blir säkert en lärorik övning.
Skriv svar