Minipelletsbrännare
Re: Minipelletsbrännare
Hur bygger man bra grejor då?Icecap skrev:jesse: det beror på konstruktionen. Det finns fler olika skolor. Fallrör eller underförbränning, brännkopp eller rörbrännare osv. Vissa har doseringssluss, andra bygger bra grejer

Beskrivning av de du nämnde vore iofs inte fel heller..
Kolla in på www.pellets.info, där finns det manualer och beskrivningar av allsköns brännare, vissa är mer lyckade än andra.
Jetflame var i ropet för några år sedan - varefter det visade sig att de var gjort av stål som inte pallade värmen och företagen gick konkurs. Andra, speciellt rörbrännare, har stora problem med att röran bränns sönder, andra är bara usla i gemen men det finns typer som fungerar bra och är stabila i materialen. Det viktiga är oftast att man ser till att effekten är lagom hög, eldar man på fulla spett brukar stålet ta stryk.
Själv har jag en Janfire NH (konstigt nog
) som är en fallrörsbrännare. Med fallrörsbrännare menar man att pelletsen faller ner genom ett rör till brännkoppen, detta för att bryta eldvägen om det blir fel.
Andra är undermatade där en skruv pressar ut pelletsen i ett rör som slår en böj uppåt till en "tratt" och där i "tratten" eldas pelletsen. Dessa har en sluss som pelletsen ramlar igenom, den sluss ska vara lagom lufttät varför man måste byta vingarna lite då och då.
Varje konstruktion har fördelar och nackdelar, ingen är perfekt - men somliga är sämre än andra och vissa tillverkare har inte riktigt koll på båda mekaniken och styrningen. Ett exempel är Pellx21 som i sin tid "alla" ägarna visste att den alltid startade med en lustig *poof*. Efter ett tag kom det fram att det var för att de startade på andra startdos och *poof*'en var en mindre rökgasexplosion.
Vid ett tillfälle såg jag kort på pannrummet efter att det var släckt, luckan där brännaren hade suttit låg ett större antal meter borta och rummet var brännskadad. Så det är våldsamma saker att leka med och man ska ha respekt.
Jetflame var i ropet för några år sedan - varefter det visade sig att de var gjort av stål som inte pallade värmen och företagen gick konkurs. Andra, speciellt rörbrännare, har stora problem med att röran bränns sönder, andra är bara usla i gemen men det finns typer som fungerar bra och är stabila i materialen. Det viktiga är oftast att man ser till att effekten är lagom hög, eldar man på fulla spett brukar stålet ta stryk.
Själv har jag en Janfire NH (konstigt nog

Andra är undermatade där en skruv pressar ut pelletsen i ett rör som slår en böj uppåt till en "tratt" och där i "tratten" eldas pelletsen. Dessa har en sluss som pelletsen ramlar igenom, den sluss ska vara lagom lufttät varför man måste byta vingarna lite då och då.
Varje konstruktion har fördelar och nackdelar, ingen är perfekt - men somliga är sämre än andra och vissa tillverkare har inte riktigt koll på båda mekaniken och styrningen. Ett exempel är Pellx21 som i sin tid "alla" ägarna visste att den alltid startade med en lustig *poof*. Efter ett tag kom det fram att det var för att de startade på andra startdos och *poof*'en var en mindre rökgasexplosion.
Vid ett tillfälle såg jag kort på pannrummet efter att det var släckt, luckan där brännaren hade suttit låg ett större antal meter borta och rummet var brännskadad. Så det är våldsamma saker att leka med och man ska ha respekt.
Min TB-mini är av samma typ (dvs fallschakt). Min anläggning monterades in i januari 2005 och har gått fantastiskt bra. Det problem jag har haft är när jag har fått tag i dålig pellets. Jag har bytt matarskruvsmotor en gång för jag tyckte att den lät lite illa men den är åter monterad efter att min nyare motor gått sönder (mitt fel). Rosterplåt och brännarkopp är fortfarande i bra skick. Jag skulle tro att jag ligger på cirka halv maxeffekt kontinuerligt - dvs jag håller inte på att ställa om effektläget. Det ger mig fördelen att jag genom åren lärt känna anläggningen och den har numera blivit som en familjemedlem.
Styrningen är synnerligen enkel med bara en 7 segments display som visuell återkoppling och jag önskar att dom hade lagt lite krut på att få till en anslutning för en extern larmanordning åtminstone.

Styrningen är synnerligen enkel med bara en 7 segments display som visuell återkoppling och jag önskar att dom hade lagt lite krut på att få till en anslutning för en extern larmanordning åtminstone.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är ingen dum idé det där med en minipelletsbrännare.
Kanske att ta med till älgpasset. Visst är det enklare med en brännarburk för pellets, bara att hälla i och tända på.
Dock får man vänta tills den har svalnat innan man kan fylla på den igen och därmed frysa en liten stund.
Fast å andra sidan, just bara för att det går!
Kanske att ta med till älgpasset. Visst är det enklare med en brännarburk för pellets, bara att hälla i och tända på.
Dock får man vänta tills den har svalnat innan man kan fylla på den igen och därmed frysa en liten stund.
Fast å andra sidan, just bara för att det går!
Jag tycker det kunde vara ett rätt kul projekt. Lite som att bygga en ångmaskin - kanske man kan driva en ångmaskin med den?!
Man ska såklart driva en Stirlingmotor med den!!! Och den motor får gärna dra en liten generator som kan ladda en mobiltelefon...
Seriöst, Stirlingmotor som går på pellets är ju så coolt!

Trist att det tydligen ska vara så svårt att få en Stirlingmotor att fungera bra.
Men att bygga en pellets brännare i skala 1:5 ska inte det vara hyggligt görbart?

Trist att det tydligen ska vara så svårt att få en Stirlingmotor att fungera bra.
Men att bygga en pellets brännare i skala 1:5 ska inte det vara hyggligt görbart?
Den här tråden blev lite "hängande i luften" så jag tänkte bara nämna att projektet ligger i pipeline för möjliga framtida projekt. Skulle det bli av blir det definitivt en byggtråd.