Minipelletsbrännare
Minipelletsbrännare
Ibland får man konstiga idéer på de mest konstiga sätt.
Idag när jag rev det sista ur den gamla kopieringsmaskinen jag tog reda på (som nämns i containerfyndtråden) så hittade jag en liten matarskruv i den som tjänstgjort som matning för toner. Skruven är av typen "kärnlös".
Vad kan man göra med en sån? Finns säkert mycket ... Men en idé skulle vara att bygga en skalenlig pelletsbrännare med eldfast glas på valda delar så att man kan se processen. Pellets är ju inte möjligt eftersom det är för stora bitar men kanske sågspån?
Kanske en vansinnig idé ...
Idag när jag rev det sista ur den gamla kopieringsmaskinen jag tog reda på (som nämns i containerfyndtråden) så hittade jag en liten matarskruv i den som tjänstgjort som matning för toner. Skruven är av typen "kärnlös".
Vad kan man göra med en sån? Finns säkert mycket ... Men en idé skulle vara att bygga en skalenlig pelletsbrännare med eldfast glas på valda delar så att man kan se processen. Pellets är ju inte möjligt eftersom det är för stora bitar men kanske sågspån?
Kanske en vansinnig idé ...
Re: Minipelletsbrännare
Tankefel där.. 
Hur ser en sådan där kärnlös skruv ut?, just kärnlös får mig att fundera. Antar att det uppenbara svaret är felaktigt.

Hur ser en sådan där kärnlös skruv ut?, just kärnlös får mig att fundera. Antar att det uppenbara svaret är felaktigt.
Fast de är väl inte så himla försvårat att förstå vad kärnlös i just detta fall betyder???
Man kan även hitta dom i del vendingmaskiner, för att mata ut produkter som ska blandas med vatten tex...
Man kan även hitta dom i del vendingmaskiner, för att mata ut produkter som ska blandas med vatten tex...
Det är nog bara till att bygga ihop?
Tror dock att det finns risk för svärtade glasskivor och förkolnat underlag
Tror dock att det finns risk för svärtade glasskivor och förkolnat underlag

Jag gillar idén, har ingen aning om hur det ska byggas men vill gärna se bilder och film 
Du skulle ju kunna kombinera med en liten sterling (eller peltier) och värma varmsidan på den direkt med brännare, försök att få den att generera tillräckligt med el för att driva styrning och skruv

Du skulle ju kunna kombinera med en liten sterling (eller peltier) och värma varmsidan på den direkt med brännare, försök att få den att generera tillräckligt med el för att driva styrning och skruv

Ok, nu är detta sjuk över-komplicerat men man skulle kunna ha en flisbrännare som eldar en camping-kamin. Om man nu ska campa väääääldigt länge så kan man göra sin egen flis och ha en kamin med termostat som värmer tältet.
Hur ser det ut på en riktig pelletskamin - övergången mellan skruv och brännkammare? Droppar pelletsarna ner från en viss fallhöjd ner i ett litet hål som är såpass litet att det inte blir för mycket luftdrag, men tillräckligt stort att det inte blir stopp om det hoppar ner flera pellets åt gången? Eller finns det nån lucka som öppnas?
jesse: det beror på konstruktionen. Det finns fler olika skolor. Fallrör eller underförbränning, brännkopp eller rörbrännare osv. Vissa har doseringssluss, andra bygger bra grejer