Isolerad RS485, Jordningsteknik.
Isolerad RS485, Jordningsteknik.
Har lite funderingar kring det här med jordning mm.
I ett isolerat system, chassijordar man normalt inte återledaren, men dock skärmen i bägge ändar (för det mesta).
Frågan är om man skall koppla in ett litet RC-filter mellan återledare (signaljord) och chassijord, för att eventuellt klippa diverse störningar.
Hittar dåligt med info om detta, bara "att man gör så ibland".
Någon som har ideer kring detta.
I ett isolerat system, chassijordar man normalt inte återledaren, men dock skärmen i bägge ändar (för det mesta).
Frågan är om man skall koppla in ett litet RC-filter mellan återledare (signaljord) och chassijord, för att eventuellt klippa diverse störningar.
Hittar dåligt med info om detta, bara "att man gör så ibland".
Någon som har ideer kring detta.
Re: Isolerad RS485, Jordningsteknik.
Ja det är det.
Dock kan det förekomma ej isolerade enheter på linan.
Dock kan det förekomma ej isolerade enheter på linan.
Osäker på exakt vad du menar...
I ett RS-485 system har du ingen återledare riktigt, det är differentiellt.
Är det helt galvaniskt skilt behöver du den inte alls, annars används den för att se till att commonmodeområdet är korrekt för din diff mottagare.
Är systemet ur balans kommer det att gå en ström där. Därför kan det vara intressant att skärma diffparet.
För att en skärm skall vara effektiv mot störningar, in eller ut, skall den vara ansluten i båda ändarna.
En kompromiss om man tex är rädd för 50Hz jordslingor är att sätta ett C i serie med skärmen.
Då kommer den att vara, i en ideal värld, jordad vid intressanta frekvenser och okopplad vid 50Hz.
Éthernet ser ut så, ibland.
När man har galvansikt skilda potentialer som är okända, är problemet att de kan vara vad som helst. Då lägger man ofta någon Mohm för att ladda ur de små laddningar och höga spänningar som annars kan byggas upp, och som när de är tillräckligt stora kan ge överslag.
Tänker du dig R och C parallellt eller i serie med varandra mellan skärm och signaljordsledaren?
I ett RS-485 system har du ingen återledare riktigt, det är differentiellt.
Är det helt galvaniskt skilt behöver du den inte alls, annars används den för att se till att commonmodeområdet är korrekt för din diff mottagare.
Är systemet ur balans kommer det att gå en ström där. Därför kan det vara intressant att skärma diffparet.
För att en skärm skall vara effektiv mot störningar, in eller ut, skall den vara ansluten i båda ändarna.
En kompromiss om man tex är rädd för 50Hz jordslingor är att sätta ett C i serie med skärmen.
Då kommer den att vara, i en ideal värld, jordad vid intressanta frekvenser och okopplad vid 50Hz.
Éthernet ser ut så, ibland.
När man har galvansikt skilda potentialer som är okända, är problemet att de kan vara vad som helst. Då lägger man ofta någon Mohm för att ladda ur de små laddningar och höga spänningar som annars kan byggas upp, och som när de är tillräckligt stora kan ge överslag.
Tänker du dig R och C parallellt eller i serie med varandra mellan skärm och signaljordsledaren?
Tänkte mig nånting sånt här, typ.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag antar att man inte vill ha systemen 50 Hz kopplade pga jordströmmar. Serieresistansen kommer att dämpa bort en del oönskat som man inte vill skall fara fram och tillbaka på skärmen.
Det bör kunna reducera EMI i vissa fall.
Det bör kunna reducera EMI i vissa fall.
På detta sätt som jag skissade ovan, är skärmen hårt jordad i chassi, medan signaljorden är avkopplad mot chassijorden.
Varför vill man ha en resistans i serie -- motverkar inte det syftet? Om det är högfrekventa störningar borde det väl vara bättre med enbart en liten keramisk konding så nära kontakten som möjligt, eller?
Man brukar inte hårdkoppla chassin mot varandra, blir det något fel bränns kabeln illa kvickt.
Skärmen kan hårdkopplas i ena ändan medan den andra går via ett 10k motstånd som är parallellt med kanske 220nF. Detta ger en HF jordning och DC/50Hz lagom jordning utan att leda betydande strömman även om en jordslinga skulle uppstå. Hade jag designad systemet ville jag ganska säkert montera R||C i båda ändar medan värden skulle analyseras en del för att vara säker på funktion.
Skärmen kan hårdkopplas i ena ändan medan den andra går via ett 10k motstånd som är parallellt med kanske 220nF. Detta ger en HF jordning och DC/50Hz lagom jordning utan att leda betydande strömman även om en jordslinga skulle uppstå. Hade jag designad systemet ville jag ganska säkert montera R||C i båda ändar medan värden skulle analyseras en del för att vara säker på funktion.
Jag slarvläste ju schemat fel med jordarna.
Känns som en nödlösning att göra så.
Ibland har man ett R i serie för att få ner Q, dvs lägre resonser.superx skrev:Varför vill man ha en resistans i serie -- motverkar inte det syftet? Om det är högfrekventa störningar borde det väl vara bättre med enbart en liten keramisk konding så nära kontakten som möjligt, eller?
Känns som en nödlösning att göra så.