Vilka företag kan designa och leverera prototyper?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
electronix

Re: Vilka företag kan designa och leverera prototyper?

Inlägg av electronix »

Creator AB i Vikmanshyttan(södra dalarna) är duktiga, absolut inte bland dom billigare men definitivt bland dom mest kompetenta.
Jag skulle tro att dom även kan komma med ideér på finansieringen.
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Kontakt:

Inlägg av ConnyWesth »

Jag är ju själv systemutvecklare så jag vet att det stora kostnaden ligger i design, konstruktion och den kreativa processen, inte i materialkostnaderna för en prototyp.
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Kontakt:

Inlägg av ConnyWesth »

Jag har fått några frågor, via mejl, som jag tänke besvara här i tråden.

Dels då frågan om patent, varför använda patent? Det är helt enkelt den tilltänka finansiären som kräver att det ska finnas en potentiell patenträttighet i botten för att denne ska vara beredd att gå in med riskkapital i detta.

Finansiären ställer dessutom kravet på att det ska tas fram en fysisk prototyp för att vara beredd att gå in med kapital i projektet.

Vidare så är det viktigt att de företag som är intresserade att lämna offert förstår att offerten måste inkludera kostnaderna för en komplett prototyp för att finansiären ska vara intresserad. Det betyder att man redan när man lämnar offert behöver ha åtminstonde en idé om hur man tänker lösa uppgiften.

Det finns även ett alternativ att vi anlitar olika leverantörer för olika delar av prototyp-jobbet, exempelvis kan man dela upp det på:

1 - Idustridesignen (det visuella utseendet av produkten)
2 - Konstruktion av elektroniken med ritningar som mål
3 - Elektronikrealisering (proof of concept)
4 - Optimering av prototyp till slutlig version
5 - Realisering av prototyp (fysiskt bygge)
.
.
.
Kanske fler uppgifter...

Vi föredrar dock om leverantören kan ta en så stor del av denna värdekedja som möjligt. Om leverantören inte kan ta hela kedjan så är det viktigt att specificera vad man KAN göra men även vad man INTE KAN göra, så inga missförstånd uppstår.

Valet av leverantör sker i stor utsträckning efter hur väl genomarbetad offerten är, så att vi och finansiären utifrån offerten kan bedöma förslaget till teknisk lösning (även om designen och konstruktionen långtifrån är 100% klar vid offerttillfället, vår bedömning och val av leverantör sker ju mer eller mindre enbart på det underlaget).

Hoppas det klarnar något hur vi tänker.

Jag vill dock framföra ett stort tack för den feedback som framkommit i denna råd och de direkt amejl jag fått, det har varit intressant och lärorikt för mig personligen.

Vi ska komplettera vårt offertunderlag med så mycket fakta som vi kan bidra med. Men om du har fler frågeställningar som du tycker ska inkluderas i offertförfrågan så är jag beredd att lyssna på de synpunkterna.

Jag vill också säga att jag själv endast sköter en del praktiskt administrativa saker i detta, inte själva idéen om produkten, det sköter min bekant om helt på egen hand, då det är hans produktidé.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Vad är din idé av en prototyp? Begreppet prototyp sträcker sig i hela spektrumet från en slipad träbit till egentligen verktygslös tillverkning av den färdiga produkten och kostar därefter. Verktygskostnaderna kan springa iväg rejält om det är en komplicerad/inkompetent design, stor pryl och gjort i Sverige. Prototypkostnaderna springer iväg om det kräver speciella materialegenskaper och det är en stor pryl.

Många glömmer bort att man måste ha en säljplan. Det är jättesvårt att veta hur många man kommer att sälja men om man inte ens har ett mål så blir ALLT en kostnad och inte en investering. Sådana projekt är dödsdömda för i slutändan är produkten osäljbar på grund av allt snålade och kompromissande. Allt är en vägning mellan utvecklingskostnader och säljintäkter, men livet blir lättare för samtliga om man vet antalet enheter för då kan man välja bäst tillvägagångssätt. Slår man ut utvecklingskostnaderna över antal sålda produkter så ser man att t.ex. en miljon i utveckling är inte så farligt om man säljer 100000 enheter.

Tänk som med volymrabatten för elektronikkomponenter, ju fler desto billigare per enhet.
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Kontakt:

Inlägg av ConnyWesth »

Vi har ännu inte diskuterat eller prutat på priset på prototypframtagningen alls.

Vi är nu i dagsläget intresserade av att hitta lämpliga företag som kan lösa uppgiften, vi har en beskrivning av prototypen i vår nuvarande utformning av offertförfrågan.

Vi är ute efter att hitta företag som vi kan skicka offertförfrågan till. Sen när och om vi får svar så kommer vi att diskutera dessa med vår finansiär, och skaparen av idén (som är min bekant).

Vi har en ungefärlig preliminär uppfattning av en minsta produktionsvolym.
Senast redigerad av ConnyWesth 20 oktober 2012, 11:12:56, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Inlägg av bearing »

Har stött på företaget Devex Mekatronik. Enligt infon på hemsidan verkar de vara en kandidat.
Skriv svar