Vilka företag kan designa och leverera prototyper?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Kontakt:

Vilka företag kan designa och leverera prototyper?

Inlägg av ConnyWesth »

Jag håller på att hjälpa en bekant som jobbar på en produktidé.

Idén är en typ av produkt som är baserad på elektronik och den behöver professionell design av elektroniken, samt industriell design för utseendet. Produkten består av minst två delar som ska kunna kommunicera trådlöst med varandra på kort avstånd.

Jag har sökt på "prototyp", "elektronik", "design" men hittar inget i den stora mängden träffar som jag direkt kunde se som användbart.

Min fråga till detta forum är helt enkelt om någon här känner till några företag man kan kontakta för att begära offert på en komplett prototyp, inkl design, konstruktion och allt som hör till.

De finns en dokumenterad offertförfrågan med beskrivning av produktkonceptet, men vi vet inte vilka företag man kan vända sig till. Vi vill enbart ha företag i Sverige. Men det spelar ingen roll var i Sverige företaget ligger. Vi håller till i Stockholmstrakten i alla fall.

Mejla gärna till mig på conny.westh@gmail.com med dina tips (det går bra att skriva inlägg här i tråden också).

Har du tips på avtal man ska skriva med denna typ av företag så vore jag likväl tacksam för tips om det. NDA är ju givet, men min bekant vill ha patenträtten då han vill jobba professionellt med detta och idéen är att bygga ett koncept som kan patenteras i Hans namn/Företag, därför är det viktigt att det företag han anlitar för att ta fram själva konstruktionen låter honom ha patenträtten (detta är jätteviktigt).
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Vilka företag kan designa och leverera prototyper?

Inlägg av AndLi »

Jag kan komma med lite förslag... Wsi i stockholm mtp du säger trådlöst, eller embedded art. Prevas finns i hela landet, annars har vi ju lundinova Och svep i skåne..

hoppas ni har nån miljon över att lägga på utvecklingen...
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Kontakt:

Inlägg av ConnyWesth »

Strålande, kom gärna med fler förslag....
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Observera dock att en prototyp inom vissa områden idag är mer ett visningsföremål än bevis på att elektroniken fungerar. Bra datormodeller och erfarenhet säger mer än en enstaka byggd prototyp. Kanske är det bättre att söka efter "konsult elektronik design".
danwi

Inlägg av danwi »

Shortlink kan nog också vara en kandidat.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Icecap + Designhögskolan Umeå

Protte
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Har ni full koll på pengasidan?
Patent ca 100.000:- minst i framtagningskostnad + några tusen till PRV.
Designer + produktutveckling, produktionsanpassning och certifiering minst 500.000:- för den typen av produkt som du skissar på.

Så det är mycket pengar som MÅSTE finnas innan man ger sig på något sådant OM man skall lyckas behålla kollen över en produkt...
spufuz

Inlägg av spufuz »

Det är lite typiskt det här forumet att det alltid ska framhållas hur fruktansvärt dyrt och komplicerat projekt och utveckling är.

"Full koll på pengasidan" har de ju inte eftersom det är just en offert de är ute efter.
Sen vet vi ju inte hur mycket pengar de har att investera i projektet.
Det hör ju inte till ämnet att diskutera det här heller.
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Kontakt:

Inlägg av ConnyWesth »

Det kommer troligen att finnas viss extern finansiering, men finansiärerna vill se dokumentation på konceptet och offerter fram till fysisk prototyp innan de går in med sin finansiering.

Så kom gärna med förslag på kontakter så förmedlar jag det vidare. De företag som är intressanta får möjlighet att lämna offert, sen kommer det ske en i första hand teknisk bedömning av offerterna men även finansiell bedömning kommer ske. Men jag uppskattar alla förslag på proffsiga leverantörer.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag kan väl tipsa om Semcon, de fixar definitivt din prototyp och de finns på många ställen i Sverige bland annat Lilla Essingen i Stockholm.

Jag lägger ingen värdering I nyttan av patent osv. men när ändå diskussionen kom upp kan jag tipsa om denna:
http://www.youtube.com/watch?v=FgaGZyp5M8Y
Tänkvärt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Electec system AB i Åmål.
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Kontakt:

Inlägg av ConnyWesth »

limpan4all skrev:Har ni full koll på pengasidan?
Patent ca 100.000:- minst i framtagningskostnad + några tusen till PRV.
Designer + produktutveckling, produktionsanpassning och certifiering minst 500.000:- för den typen av produkt som du skissar på.

Så det är mycket pengar som MÅSTE finnas innan man ger sig på något sådant OM man skall lyckas behålla kollen över en produkt...
Det är mycket intressant om du har synpunkter på vad som behöver göras och hur mycket det kan tänkas kosta, då får man bättre koll på vad som är rimligt att budgetera i planeringen av projektet. Du får gärna utveckla ditt resonemang lite mer, då jag själv är ganska novis på detta område, så alla info är till någon nytta för min del.

Det jag kan räkna ut själv är de delar du räknat upp som Koncept/Prototyping, patentansökan, avgifter till PRV, produktionsplanering, testserie, produkttester.

Troligen kommer det behövas fler prototyper innan någon prototyp går vidare till testserie.

Sen kommer hela lanceringsfasen men det är en annan historia som vi får ta när det är dags. Nu är vi fortfarande i produktutvecklingsfasen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om vi tänker på bara det inledande design och ett kretskort av "normal" komplexitet kommer ritning av schema och mönsterkort att ta minst 40 timmar. Detta förutsätter en mycket bra kravspecifikation, utan en sådan skenar tiden iväg.

Nu för tiden är allt med radiokontakt tät knytet till en µC och den ska programmeras så programmeringstid tillkommer. Är det andra funktioner som µC'n ska utföra ska den tiden räknas in också.

Sedan kan man börja testa allting och debugga mjukvaran till man når ett alpha-stadie, då har man tillverkat 5-10 st prototypkort. Tidåtgången beror såklart på komplexiteten men bara det att handlöda ett 100x160mm kort med "normal" komponentdensitet och "normala" kapseltyper kommer att ta 1-2 timmar per kort.

När man sedan har ett system som verkar fungera kan man börja med kapsling då man vet att elektroniken fungerar. Normalt är att det blir lite småsaker som ska fixas varefter man ritar in dessa i schema & mönsterkort samt modifierar prototyperna. När man har byggt version 1,00 med nytt framtagit (opm det fanns hårdvarubuggar) mönsterkort kan man tänka på EMC-test, har man en duktig konstruktör behöver man bara att testa en gång till en kostnad av ung. 50kkr, har man missat något kan det kosta ung. 50kkr fler gångar.

Under all denna tid sker det en tät kommunikation för att säkerställa att produkten lever upp till kraven, ju sämre kravspecifikationerna är skrivna, ju längre tid tar allt och blir därför dyrare.

När allt sedan är accepterat och godkänd kan man påbörja produktionen. Skulle mjukvara inte vara helt klar är det inget större problem, det tar sin lilla tid att "byggmogna" en produkt och den byggmogning ska ske ända från designstart. Man ska välja rätt komponenter (kapslingar som kan lödas, komponenter som faktisk finns på lager, komponenter som fungerar bra till de givna fysiska omgivningar osv.) och en serieproduktionsstart kan förberedas.

Serieproduktion kräver att man kan hitta en monteringsföretag som kan placera och löda komponenterna, ett företag som kan fixa kontaktdon på ledningar, ett företag som kan göra rätt hål på rätt plats i rätt kapsling och vad som annars kan behövas och till slut ett företag som kan skruva ihop alla delar, lägga in mjukvaran och funtionstesta de färdiga enheter.

Jag har tidigare jobbat på företaget i Åmål som jag rekommenderade och de jobbar efter devisen: idé in, produkt ut, packat i papplåda om det önskas. Jag hade då hand om ett större projekt som skulle utvecklas och det är numera ett kommersiellt produkt sedan ett antal år. Jag har även utvecklat en dela andra saker som alla har gått igenom EMC-test i första försök, dock var det ett projekt som fick gå igenom två gångar, orsaken var en färdigköpt nätdel som störde ut på 230V. "Min del" var störfri från början.

Så det är ett mycket stort system som ska sättas igång men rätt företag kan ta hand om detta och de har kontakterna som behövs.

Och de priser jag ser nämnd verkar alldeles vettiga.
Senast redigerad av Icecap 18 oktober 2012, 09:54:34, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ledsen om jag skrivit någon på näsan om saker som borde vara självklara.
Men det är rätt vanligt att vi som faktiskt jobbar med denna typ av projekt får lägga ned massor av timmar på projekt som aldrig kan bli något för att uppdragsgivaren fullständigt saknar insikt om vad kostnaderna hamnar på om saker skall tas fram på kommersiella villkor.
Har man väl klart för sig att normala "småprojekt" lätt hamnar på en miljon i framtagningskostnad och tycker att det är ok så blir allt så mycket lättare.
Uppdragsgivarna tycks sakna insikt om att normala konsult taxorna ligger mellan 650 och 1000:- per timme + moms och att t.ex en patentingenjör som är BRA (vilket är så mycket viktigare än en billig) lätt debiterar 1500:-/h + moms.
Sen så inser man att 1000 timmar inte är särskilt mycket tid att göra något på....

Om man sedan bygger en eller 20 prototyper i varje omgång rör sig om småpengar, att göra den första kostar kanske 15.000:- att göra fler SAMTIDIGT kostar typ 500:- per st så antalen spelar nästan ingen roll, då det mesta är ställkostnader.
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Kontakt:

Inlägg av ConnyWesth »

Den produkt det här är frågan om finns definierad som koncept, men inte som teknisk produkt, så det är därför det är viktigt att leverantören ska få fritt spelrum att vara kreativ och använda den lämpligaste mest optimala lösningen, med en del innovationshöjd så det går att patentera, annars blir det ju bara en dussinprodukt bland alla andra.

Kravspecifikationen beskriver VAD produkten ska klara att göra, inte HUR det ska gå till. Detta HUR får leverantören använda sin fantasi att ta fram förslag på i prototypen. Det ska inte vara den mest tekniskt komplicerade lösningen utan en optimalt avvägd lösning som uppfyller kraven på VAD produkten ska klara med patenterbarheten som ledstjärna för att den ska bli tillräckligt unik för att bli intressant för kunderna/användaarna.

Kan bli en spännande utmaning för rätt företag.
Skriv svar