Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn går?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thommyj
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 juni 2009, 10:52:23
Ort: Linköping

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av thommyj »

MadModder skrev:252 000 är flera... :lol:
Precis :lol:

Det jag försökte säga var att den interna impedansen kan modelleras som en resistans i serie med en kapacitans parallellt med en resistans (R+C\\R). Den interna kapacitansen kan enligt bosch-boken vara flertalet Farad. Borde kunna filtrera ganska hårt gissar jag.
Edit: Snabb sökning gav följande som verkar skriva liknande http://www.buchmann.ca/article25-page1.asp "1.5 farads per 100 Ah cell capacity"
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av Andy »

Glenn skrev:värt att notera att förr i tiden, innan elektronikens tidevarv så var det inga problem att göra detta.

så det är nog spänningstoppar som kan knäcka div elektronikboxar som är problemet.
Jag har bara sett detta problem på Japaner, övriga verkar ha konstruerat sina boxar med skyddade ingångar.
Ett exempel var en Lexus 400 där någon råkade öppna dörren mot ett el-stängsel till en hästhage, samtliga boxar i bilen dog omedelbart trots att bilen var avstängd och nyckeln just urtagen ur t-låset.
Skriv svar