jag får inte signalen att klippa symetriskt i min. Jag fattar inte vad det är för fel heller. får ju inte ut mer än ca 5V.
Har nu testat att lägga till ett extra steg efter första poten. Då klipper allt helt okontrollerat. När jag vrider på volympoten ändras
potentialen på signalen. Det är mitt största problem just nu. Detta gör ju att signalen blir konstig efter slutsteget.
klurar på hur jag ska lösa detta. kanske borde skaffa samma program som dig då jag inte får ut lika signal när vi har samma schema.
Mitt multisim har krånglat tidigare. man vet aldrig när det är rätt eller fel. lite förvirrande.
svettas vidare med mitt bygge lite uppgivet.
Re: svettas vidare med mitt bygge lite uppgivet.
Skall du jämföra nivåerna mot mina simuleringar måste du ju göra det med A)Samma schema, dvs inget slutsteg B)Samma insignalnivå, 0.1V C)Samma potentiometervärden.
Eftersom det verkar som om du plockar ihop lite olika scheman så hadde jag först testat dem var och en för sig och kollat så de arbetar som de skall, sedan kopplat ihop dem. Dvs förförstärkaren först, slutsteget sedan och till sist ihopkopplat.
Fler förstärkarsteg är nog inte vad du behöver, på bilden nedan är det lättare att se max förstärkning i både första och andra steget, potentiometer #1 på max.

Eftersom det verkar som om du plockar ihop lite olika scheman så hadde jag först testat dem var och en för sig och kollat så de arbetar som de skall, sedan kopplat ihop dem. Dvs förförstärkaren först, slutsteget sedan och till sist ihopkopplat.
Fler förstärkarsteg är nog inte vad du behöver, på bilden nedan är det lättare att se max förstärkning i både första och andra steget, potentiometer #1 på max.

Senast redigerad av pern 15 oktober 2012, 09:31:22, redigerad totalt 1 gång.
Dock verkar Multisim ha en dålig simuleringsmotor. Jag instämmer i uppfattningen att man aldrig riktigt vet när man kan lita på den. T.ex. så håller jag på och bråkar med en liten simpel tretransistorförstärkare (BC547 och BC557) där simuleringen befinner sig i en annan världsdel. Och då har jag t.ex. mätt hfe på trissorna, mätt upp faktiskt värde på motstånden samt faktiskt spänningsfall på två dioder som används i den kretsen. Kretsen i programmet är alltså så identisk med min uppkopplade krets som bara möjligt. Även insignalen är så identisk det går. Trots allt detta ser bilden på skopet i datorn inte ens i närheten lika som mitt fysiska skop. Det klipper på fullkomligt olika sätt, osv.
Jag hittade problemet med utsignalen.
Jag har gjort en spänningsdelare man kan koppla in via en switch för att ta ner signalen
ca en tredjedel om man har en gura med starkare utsignal. (denna syndes inte på schemat jag postade). Jag hade visst switchen ställd
så signalen gick den vägen.
Nu distar det så in i gatan!! Alla tiders!!
Då kan man nog snart bygga den på riktigt.
Tusen tack för ideer och tips. Annars hade jag nog klurat och skjutit upp det nån månad till.
Jag har gjort en spänningsdelare man kan koppla in via en switch för att ta ner signalen
ca en tredjedel om man har en gura med starkare utsignal. (denna syndes inte på schemat jag postade). Jag hade visst switchen ställd
så signalen gick den vägen.
Nu distar det så in i gatan!! Alla tiders!!
Då kan man nog snart bygga den på riktigt.
Tusen tack för ideer och tips. Annars hade jag nog klurat och skjutit upp det nån månad till.