Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn går?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn går?

Inlägg av laban12 »

Jag håller på att försöka få grepp om elinstallationen i båten, för att förbättra och göra om.
Var då tvungen att läsa på lite om generatorer eftersom jag inte hade koll på hur den där D+ fungerade...
Nu har jag det! :)

Däremot så har jag på flera ställen läst att man absolut inte får koppla loss batteriet när generatorn snurrar eftersom man då kan eventuellt 1) Bränna generatorns likriktardioder eller 2) få flera hundra volt ut från generatorn.

Jag begriper dock inte varför!?

Om man tittar på principschema på vilken generator som helst så sköts ju spänningsregleringen genom att man styr rotorströmmen, vad som sedan händer på B+ borde inte påverka tycker jag - så länge man inte korstluter den.

Kika på det här exemplet, och förklara gärna! :tumupp:

Bild
henkebenke
Inlägg: 523
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av henkebenke »

Batteriet agerar kondensator i sammanhanget och sväljer spänningstopparna som kan uppstå.
svanted
Inlägg: 5299
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av svanted »

kan tänka mig följande...
rotorns magnetisering kan inte regleras snabbt p.g.a. induktansen i rotorspolen,
så om man kopplar loss utgången från generatorn så att belastningen går till 0 på ett ögonblick kan detta ge en
spänningstopp på utgången som knäcker en eller flera dioder.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 37149
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av Glenn »

värt att notera att förr i tiden, innan elektronikens tidevarv så var det inga problem att göra detta.

så det är nog spänningstoppar som kan knäcka div elektronikboxar som är problemet.
svanted
Inlägg: 5299
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av svanted »

att bara koppla loss batteriet är bara risk om det är urladdat och drar mycket ström, normalt påverkas inte belastningen på generatorn av om batteriet är inkopplat, om man inte har nystartat och gnidit länge på startmotorn....alla laster finns ju i bilens elsystem.
nu kan man inte veta hur mycket ström som går in i batteriet så det är dumt att chansa....
petercab
Inlägg: 676
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av petercab »

Så här löser vi det inom racingen :)

Bild
JanErik
Inlägg: 3198
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av JanErik »

Antar att regulatorn är dimensionerad för trögheten som ackumulatorn ger i systemet, utan den blir reglerloopen instabil.
Användarvisningsbild
polmanswe
Inlägg: 675
Blev medlem: 18 augusti 2011, 20:00:57
Ort: Uppsala / Hargshamn

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av polmanswe »

Finns en fordonsstandard för detta (kommer inte ihåg vad den heter nu).
Begreppet kallas för "loaddump"
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av eqlazer »

Load dump: ISO 16750-2
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av laban12 »

Okidoki!
Då är jag med i matchen igen... Tack! :)
Försöker således låta bli att koppla bort batteriet när generatorn laddar. ;)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15699
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av mrfrenzy »

Har själv varit med om problemet på en bil med utslitet batteri. Den gick att starta med startkablar och gick bra, men när man slog på halvljuset sjönk spänningen för snabbt och generatorn hann inte kompensera varför motorn stannade. Om man däremot tände alla lysen innan startkablarna kopplades bort fungerade det sen utmärkt.
thommyj
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 juni 2009, 10:52:23
Ort: Linköping

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av thommyj »

Enligt the automotive handbook från bosch har ett normal bilbatteri flera Farads kapacitans
Mindmapper
Inlägg: 7178
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av Mindmapper »

1 Farad = 1 As (Ampere sekund)

1 Bilbatteri ungefär 70Ah = 60*60*70 As

Ger 252 000F
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31675
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av MadModder »

252 000 är flera... :lol:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7240
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå

Inlägg av psynoise »

Inte riktigt, utan
  • [F] = [As] / [V]
Skriv svar