Fjärrkontrollstyrning av dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Volny

Fjärrkontrollstyrning av dator

Inlägg av Volny »

Hade tänkt bygga någraIR recievers som jag kan ha för att styra datorn med en fjärrkontroll.

Denna modellen verkar vara lätt att göra. Någon som ser någon nackdel med den? Eller någon som har ritning på en som är bättre?
http://www.zux.nu/stolux/pim/hardvaran.asp

ELIRM 8601 Avstämd IR-mottagare 75-303-89 ( http://www.elfa.se/pdf/75/07530389.pdf ) på elfa kostar en del. Futurlec (http://www.futurlec.com/LEDInfrared.shtml ) har billigare IR mottagare dock så vet jag inte riktigt om dessa går lika bra att använda?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har byggt en enklare variant som man lätt bygger in i kontakten. Men jag har ingen mjukvara just nu. Får testa med den där.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

vad jag vet ska denna funka lika bra http://www.lirc.org/receivers.html

gjort ett schema för den till den te en polare faktiskt...

Bild
så ser den ut...

pm:a om du vill ha den...
Sci

Inlägg av Sci »

Jag byggde för några år sedan flera LIRC-kompatible mottagare. Funkar fint att löda de pin-to-pin. Allt får enkelt plats i skalet till D-Sub-kontakten.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Virr3: Har den någon fördel gentemot den jag länkade till?

Och vad tror ni om själva ir mottagar dioden?
honcho

Inlägg av honcho »

jag byggde den som finns under "enklare modell" på sidan du angav , fungerar finfint
Virr3

Inlägg av Virr3 »

ajg vet inte vad som är fördel med den, men den verkar att funka.. flertalet på sweclockers som byggt den...

irmotagaren ska anslutas till en sitftlist som syns längsner på kretskortet, iom att irmottagaren inte kan vara bakom datorn...
Sci

Inlägg av Sci »

Beroende på hur stark fjärrkontroll du har och hur rummet ser ut så kan mottagaren ofta sitta på baksidan av datorn.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

okej, men jag gjorde den efter polarens behag;)

men, jag tror det blir bäst, men det är bara byta ut den, vad jag vet så är det ganska lika mellanrum mellan bena och delningen på stiftlisten...
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Är det lika enkelt att bygga en simpel fjärrkontrol med ca 3-4 knappar? Lättast är nog att köpa en färdig lågbudget sak men då vet man inte vad man får riktigt. Bättre att bygga eget så man vet att den fungerar bra för sin mottagare.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Dessa mottagare reagerar ju på IR ljus vilket nästan alla fjärrkontroller använder sig av. Så det är nog rättså säkert med deflesta fjärrkontrollers.
Att göra en egen är nog inte det lättaste då man antagligen måste programmera så att den skickar vågor i olika längder eller liknande för att kunna ha mer än en knapp på fjärrkontrollern.

Fortfarendes, ingen som vet någon nackdel med de mindre och simplare mottagare som tagits upp i denna tråd?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Xerbee skrev:Är det lika enkelt att bygga en simpel fjärrkontrol med ca 3-4 knappar? Lättast är nog att köpa en färdig lågbudget sak men då vet man inte vad man får riktigt. Bättre att bygga eget så man vet att den fungerar bra för sin mottagare.
Det är inga problem att generera IR från en mikrokontroller. Det är praktiskt att använda t.ex en PWM-modul för att generera bärvågen (oftast 36k-40kHz) och sedan styra den till och från för att generera bitströmmen. Det är huvudsakligen två saker att tänka på. Man behöver dókumentation på det IR-protokoll man skall implementera och man behöver tänka lite på strömförsörjningen med sleep-mode och sånt för att få batteriet att räcka.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Men flertalet gånger lättare att ta en gammal fjärrkontroll direkt bara.
Fortfarendes, ingen som vet någon nackdel med de mindre och simplare mottagare som tagits upp i denna tråd?
ow

Inlägg av ow »

Man kan göra som såhär oxå, avstämd ir mottagare a la IRM8601S direkt till RX, +5v och GND på irda anslutningarna på moderkortet.

Länk.
Skriv svar